
Ismerős az a jelenség, amikor tegyük fel, hogy épp a barátoddal beszélgettek arról, hogy milyen jó lenne elutazni valamerre, emiatt megnézel néhány hamarosan induló repülőjáratot és hoppá, hirtelen a telefonunkon az utazással kapcsolatos reklámok jelennek meg tömegével?
A reklámok rengeteg információ birtokában vannak rólunk, amelyek a célzott ajánlásokat eredményezik. A cikkben ennek a jelenségnek az okára keressük a választ arra, hogy a rólunk megszerzett adatokat vajon kik és mire használhatják fel.
Így tudják lekövetni az életünket
Léteznek olyan kémprogramok, amik online reklámokat felhasználva bárkit nyomontudnak követni, akinek a telefonján megjelennek hirdetések.
Nap mint nap rengeteg mennyiségű reklámot látunk, amiket mi beletörődően elfogadunk, megvárjuk, hogy kiikszelhető legyen és szépen folytatjuk a korábbi tevékenységünk, amit épp félbeszakított. A reklámok hozzájárulnak ahhoz, hogy sok online szolgáltatás ingyenes maradjon.
A Delaware államban működő
Atlas Data Privacy célja, hogy visszaszerezze ügyfelei személyes adatait az adatbrókerektől.
A Babel Street nevű techcég, olyan szolgáltatást fejlesztett ki, amivel ügyfelei kijelölhetnek egy területet bárhol a világon, és eredményül megtudhatják, hogy a napokban milyen mobileszközök jártak azon a helyen.
Ehhez a
Mobile Advertising ID - MAID azonosítót használják, ami a telefonokat azonosító, egyedi betű-szám kombináció. Ennek a lényege lenne az is, hogy a felhasznált adatokat (lokáció, érdeklődési körök, vásárlási előzmények) ne tudják konkrét személyekhez kötni.
Azonban ezzel azonosítással lehetőség van arra is, hogy egy illető otthonát azonosítani tudják. Elég megfigyelni néhány jellemzőt az egyénről, mint például a vásárlási szokásait vagy éppen azt, hogy hol tartózkodik gyakran. Ezek alapján már nem is olyan nehéz megtalálni a keresett személyt.
Netezéskor az oldal értesíti a világ reklámtőzsdéit, és megosztja velük a felhasználó MAID-jéhez tartozó adatokat, lokációját, életkorát, eszköz típusát és hasonlókat. Ehhez az adatáramláshoz szinte bárki hozzáférhet.
De nem szükséges a neten lógnunk, hiszen az időjárásjelentő appok, a fitness appok stb. is szintén begyűjtik a MAID-t.
A telefonok nyomonkövetése, típusonként eltérő lehet.
Az Apple 2021-ben egy olyan szoftverfrissítéssel állt elő, ami minden alkalmazást rákényszerít arra, hogy engedélyt kérjen a felhasználó követésére, így tehát egy gombnyomással megtagadhatják az engedélyt, sőt, az automatikus elutasítás beállítására is lehetőség van. Ezzel az új funkcióval például a Facebook több milliárd dolláros reklámbevételtől esett el.
A Google, az android fejlesztője, más irányt vett ezen a területen. A globális mobilpiac 72%-át az androidos telefonok uralják, mégis a felhasználók folyamatos nyomkövetés alatt vannak. Bár mondásuk szerint, mindent legális úton folytatnak és nem osztanak meg, sem felhasználói IP-címeket sem GPS-koordinátákat.
Mi a helyzet Európában?
Az EU-s állampolgárok lefigyelése, talán egy fokkal bonyolultabb, de nincs kizárva, hogy egyes cégek a mobilos reklámazonosítóbóból szerzett helyadatokkal hasonlóan járjon el, mint a Babel Street.
Európában az állampolgárok adatait a
GDPR védi, de adatbrókerek így is léteznek.
Az adatvédelmi tájékoztató olvashatatlan temérdekén túl, érdemes átnézni, hogy miket fogadunk el netezés, mobilozás közben.
Felhasznált linkek:
Kép1
Kép2
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése