keresés

2018. március 23., péntek

Személyreszabva..

A Columbia Egyetem kutatói tanulmányt készítettek, amelyben több mint 3,5 millió Facebook felhasználót vizsgálva figyelték meg, hogyan reagálnak a személyre szabott reklámokra, hirdetésekre a pszichológiai profiljuk alapján. Az alábbiakban ezt a kutatást mutatjuk be.







Miből indulnak ki a személyreszabott hirdetések?

A gondolat, hogy az interneten az egyén maga az áru, nem újkeletű, de lássuk csak hogyan néz ez ki manapság. Amint kattintunk, érintünk, belépünk az online világba tudhatjuk, hogy az minden lépésünket rögzíti: a meglátogatott weboldalakat, a megvásárolt holmikat, az “elhagyott” kosarakat, a hallgatott zeneszámokat, azoknak a zenéket , amelyeket továbbpöccintettünk és amelyhez visszatértünk, az üzeneteket, amelyeket elolvastunk vagy a bejegyzéseket, amiknél hosszabban időzünk a közösségi oldalakon, valamint a Facebookon követett különböző oldalakat. 
Ezek a digitális lábnyomok, mint az elszórt drágakövek, amelyet összeszednek és így az életünkről számon tartanak. Tehát az internetet használva elfogadjuk, hogy tevékenységükkel fizetünk a tartalmak eléréséért, az “ingyenes” oldalak használatáért.





Tényleg befolyásolni tudnak a kattintásaim után?

A Columbia Egyetem kutatásának vezetője, Sandra Matz, beszámolt róla, hogy a pszichológiai jellemzők alapján összeállított hirdetések (az átlagos hirdetésekhez képest) 40%-kal több kattintás és akár 50%-kal több vásárlást eredményeztek és arra is kitért, hogy ezek a digitális lábnyomok hatékonyan befolyásolhatják a nagy csoportok viselkedését. Azáltal, hogy a fogyasztókat olyan meggyőző üzenetekkel célozzák meg, amelyek igazodnak az egyén személyiségéhez, jelentősen növelheti annak valószínűségét, hogy az emberek konkrét lépéseket tesznek például egy adott termék megvásárlására.


Mi változott?

A korábbi hirdetési célzás olyan viselkedési és demográfiai ismertetőjegyekre koncentrált, mint a bizonyos életkorú, nemű emberek akik adott idősávban, adott keresőkifejezésekre kerestek. A pszichológiai célzás ehhez képest az emberek alapvető jellemvonásaira és pszichológiai szükségleteikre irányul.

Bár mostantól a Facebook-hirdetések nem teszik lehetővé a marketingszakemberek számára, hogy pszichológiai vonásaik alapján közvetlenül célozzák meg a felhasználókat, azonban közvetett módon kínál lehetőséget a Facebook "Like".

A Columbia Egyetem egy korábbi kutatása azt mutatta, hogy az emberek pszichológiai vonásait pontosan megjósolhatják, miután megkapták engedélyüket a Facebook profiljukhoz való hozzáféréshez.



Hogyan vizsgálódtak?

A vizsgálat úgy zajlott, hogy a pszichológiai profil felállítása után küldtek a felhasználóknak meggyőző hirdetéseket (Facebook hirdetések formájában), olyanokat, amelyek összhangban vannak a pszichológiai profiljukkal és olyanokat, amelyek ellenkeztek azzal. Végül meghatározták a felhasználók reakcióit a hirdetésekre, figyelembe véve, hogy mely hirdetési felhasználók kattintottak (azaz a kattintásokra), és hogy a felhasználók megvásárolták-e a hirdetésben előállított terméket.


Működik?
Az eredmények azt mutatják, hogy a pszichológiai célzás működik. Természetesen jó és rossz irányba is használhatják ezeket. Pozitív irányú hirdetésekkel, egészségesebb és boldogabb, teljesebb élet felé is mozdíthatják a felhasználókat. Sajnos a pszichológiai célzást széles körben lefedték azzal a képességgel összefüggésben, hogy képes befolyásolni a választások kimenetelét. Bár ezen állítások valódisága továbbra is bizonytalan , megállapításaink azt szemléltetik, hogy a pszichológiai tömeges meggyőzés hogyan alkalmazható arra, hogy manipulálják az embereket arra, hogy olyan módon viselkedjenek, ami sem az egyén sem a társadalom számára nem a legjobb.

Az eredeti cikk itt található.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése