A Columbia Egyetem kutatói tanulmányt készítettek, amelyben
több mint 3,5 millió Facebook felhasználót vizsgálva figyelték meg, hogyan
reagálnak a személyre szabott reklámokra, hirdetésekre a pszichológiai
profiljuk alapján. Az alábbiakban ezt a kutatást mutatjuk be.
Miből indulnak ki a személyreszabott hirdetések?
A gondolat, hogy az interneten az egyén maga az áru, nem
újkeletű, de lássuk csak hogyan néz ez ki manapság. Amint kattintunk, érintünk,
belépünk az online világba tudhatjuk, hogy az minden lépésünket rögzíti: a
meglátogatott weboldalakat, a megvásárolt holmikat, az “elhagyott” kosarakat, a
hallgatott zeneszámokat, azoknak a zenéket , amelyeket továbbpöccintettünk és
amelyhez visszatértünk, az üzeneteket, amelyeket elolvastunk vagy a
bejegyzéseket, amiknél hosszabban időzünk a közösségi oldalakon, valamint a
Facebookon követett különböző oldalakat.
Ezek a digitális lábnyomok, mint az
elszórt drágakövek, amelyet összeszednek és így az életünkről számon tartanak. Tehát az internetet használva elfogadjuk, hogy
tevékenységükkel fizetünk a tartalmak eléréséért, az “ingyenes” oldalak
használatáért.
A Columbia Egyetem kutatásának vezetője, Sandra Matz,
beszámolt róla, hogy a pszichológiai jellemzők alapján összeállított hirdetések
(az átlagos hirdetésekhez képest) 40%-kal több kattintás és akár 50%-kal több
vásárlást eredményeztek és arra is kitért, hogy ezek a digitális lábnyomok
hatékonyan befolyásolhatják a nagy csoportok viselkedését. Azáltal, hogy a
fogyasztókat olyan meggyőző üzenetekkel célozzák meg, amelyek igazodnak az
egyén személyiségéhez, jelentősen növelheti annak valószínűségét, hogy az
emberek konkrét lépéseket tesznek például egy adott termék megvásárlására.
Mi változott?
A korábbi hirdetési célzás olyan viselkedési és demográfiai
ismertetőjegyekre koncentrált, mint a bizonyos életkorú, nemű emberek akik
adott idősávban, adott keresőkifejezésekre kerestek. A pszichológiai célzás
ehhez képest az emberek alapvető jellemvonásaira és pszichológiai
szükségleteikre irányul.
Bár mostantól a Facebook-hirdetések nem teszik lehetővé a
marketingszakemberek számára, hogy pszichológiai vonásaik alapján közvetlenül
célozzák meg a felhasználókat, azonban közvetett módon kínál lehetőséget a
Facebook "Like".
A Columbia Egyetem egy korábbi kutatása azt mutatta, hogy az
emberek pszichológiai vonásait pontosan megjósolhatják, miután megkapták
engedélyüket a Facebook profiljukhoz való hozzáféréshez.
Hogyan vizsgálódtak?
A vizsgálat úgy zajlott, hogy a pszichológiai profil
felállítása után küldtek a felhasználóknak meggyőző hirdetéseket (Facebook
hirdetések formájában), olyanokat, amelyek összhangban vannak a pszichológiai
profiljukkal és olyanokat, amelyek ellenkeztek azzal. Végül meghatározták a
felhasználók reakcióit a hirdetésekre, figyelembe véve, hogy mely hirdetési
felhasználók kattintottak (azaz a kattintásokra), és hogy a felhasználók
megvásárolták-e a hirdetésben előállított terméket.
Működik?
Az eredmények azt mutatják, hogy a pszichológiai célzás
működik. Természetesen jó és rossz irányba is használhatják ezeket. Pozitív
irányú hirdetésekkel, egészségesebb és boldogabb, teljesebb élet felé is
mozdíthatják a felhasználókat. Sajnos a pszichológiai célzást széles körben lefedték
azzal a képességgel összefüggésben, hogy képes befolyásolni a választások
kimenetelét. Bár ezen állítások valódisága továbbra is bizonytalan ,
megállapításaink azt szemléltetik, hogy a pszichológiai tömeges meggyőzés
hogyan alkalmazható arra, hogy manipulálják az embereket arra, hogy olyan módon
viselkedjenek, ami sem az egyén sem a társadalom számára nem a legjobb.
Az eredeti cikk itt található.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése