keresés

2022. november 13., vasárnap

Booktuberek, könyvblogok, avagy a könyvklubbok örökösei

Rengeteg koncepció és fogalom él a köztudatban mikor a booktuber kifejezést meghallja valaki. A Booktube a youtubeon kialakult közösség ami a könyvekkel/irodalommal kapcsolatos tematikával foglalkozik. Kezdeti indulása nem bizonyos, a legtöbben 2010 környékére teszik, persze előtte is voltak könyves tartalmú videók. Az utóbbi években a közösség száma kimagaslóan nőtt és azóta is folyamatosan növekszik, a helyszín azonban változni látszik, egy jelentős arány már Tiktokon folytatja vagy éppen kezdi meg karrierjét Youtube helyett. 

A booktube mibenléte

A youtubeon létező rokon rokon szórakoztató iparágak hatalmas közösségeket tudtak magukévá tenni, mint a videójátékok és filmek. Felmerült az ötlet, hogy miért ne lehetne ezt könyvekkel is megtenni? Sokkal egyszerűbb, kevésbé kell editelni. Emiatt alakulhatott ki a nézet, hogy a Booktube az egy vlog alműfaj (Video+blog), a legtöbben a közösségben a filmekkel, játékokkal ellenében ezzel igyekeztek a vizualitás hiányát pótolni, amivel a könyvek nem rendelkeztek. Elég egy facecam és már lehet is beszélni a kamerába. Bárki csinálhatja. Ez az egyszerűség azonban pont, hogy a legnagyobb gyengesége is a műfajnak. A nézettség eltörpül más médiatartalmakéhoz képest, ami pont ebben keresendő. Azok a videók, ahol olyan könyvet dolgoznak fel amiből videó anyag is van, sorozatnak vagy filmnek köszönhetően, sokkal gyorsabban válik felkapottá átlagban nézve. A legtöbb booktuber feliratkozószáma pár tízezer körül mozog, noha páran mint Bel Rodrigues, Jack Edwards többek között milliós feliratkozó számot tudhat maga mögött.

Közösség

Szokás a könyvklubbok örökösének is tartani az online könyves közösségeket. A közösségépítés, az olvasás élményének átadása alapvető célokként vannak meghatározva általában. A hangsúly az élményen van. Akár az önkifejezés módja és helyeként is meghatározhatnánk.

Egyik egyedisége a booktubenak, hogy közösségi szellem jobban áthatja mint youtube műfaji társait. A rendszer kialakulása talán pont az alacsonyabb nézőszámokból keletkezhetett. A példa kedvéért míg százezer videós foglalkozik filmekkel, ötezer foglalkozik könyvekkel. Tehát bármiféle közösséget könnyebb kialakítani a kisebb létszámú résztvevőkből adódóan. Ennek megvannak mind a pozitívumai mind a visszáságai. Kis közösségként a kapcsolatok révén kitűnési lehetőséget nyújt a kezdőknek, az egyik csatorna nézői könnyen megtalálhatják a másik csatornát is. A negatívuma, hogy pont a vlogos műfaji bélyeg miatt, amit a közösség többsége végez, sokan elutasítóan állnak az egész jelenséghez. Mert ki tartozik a booktuberek közé? A feltétel, hogy könyvekkel foglalkozzanak, tehát idetartozik az is aki szóban szerkesztés nélkül elmondja amit adott neki egy könyv, de ide tartozik az a réteg is aki négy-öt órás tartalmakat állít elő egy könyvről, rajzokkal, animációval, slideshow-val, ami bizony már megfelel az irodalomkritikusnak is, csak sokkal nagyobb eléréssel. De akkor hogyan is működik az interakció? Az igazi élet a kommentszekcióban történik. A véleménykifejtés ami alapvető jellemzője modern világunknak, melegágya ez. Ezernyi meglátás, rejtett részlet, értelmezés és ezekre ezernyi válasz. Egy cikket megtalálhat pár száz ember, míg a videót milliók.

Érdemes itt kitérni a Goodreads-re, mint a legnagyobb könyves weboldalra, ami sokszor szolgál nemcsak tartalom gyűjtő helyként, hanem közösségként is.

Vizualitást és annak hiánya, avagy hogyan le legyünk podcast

Kis vizualitás kis nézettség, hiába maradnának a tartalomért, ha nincs mozgás óhatatlanul is háttérbe szorul, mint hallgatható anyag amíg mást csinálnak. Azaz semmi sem választaná el a podcastektől.

Szponzorálás és marketing

A youtube commecializálódása az elmúlt évtizedben nem kerülte el a booktubeot sem. Kisebb piac lévén egyéb média tartalmakhoz képest, a kiadók megláttak a marketing lehetőséget a több százezer feliratkozós csatornákban, elindítva az együttműködést. Új megjelenéseket küldenek, akár megjelenés előtti példányokat is, cserébe a booktuber pedig pozitív hangvételű kritikát fogalmaz meg. Ez a fajta hozzáállás azonban komoly kritikákat szült a közösségben, a feliratkozók úgy érezték, hogy kedvenc booktuberük eladta magát. Emiatt a legfontosabb az egyensúly megtalálása vált sok booktuber számára a szponzorált tartalom és egyéni érdeklődésben.

A marketing azonban nem csak a booktubera korlátozódik, hanem a book blogokra, bookstagramra és egyéb felületekre. Felmerül a kérdés ki befolyásolódik inkább, a booktuber vagy a közönsége? A válasz mindkettő. A booktuber azt a tartalmat gyártja ahol nézettséget remél, tehát abban a témában kezd olvasni, a néző pedig a meglátásaink egy részét átveszi.

Könyvblog

A blog egy olyan periodikusan újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal, amely ezek sorozatából áll, függetlenül attól, hogy mi az oldal témája, formája és hogy nyilvánosan elérhető-e. A blogok többsége nyilvános weblapként működik bármely internethasználó által elérhetően.
A műfaj leáldozott a közösségi médiák megjelenésével így megtörtént az átvándorlás. Ez történt instragrammra (bookstagram), tiktokra és a redditre is.

Reddit: a könyves község a redditen is jelentős jelenlétet tudhat magának. A legnagyobb subredditek mint a books vagy a literature milliós közösséget tudhatnak maguknak. Az olvasók ugyan elillantak más felületekre, de személyesebb tartalmakért továbbra is megérheti fenntartani egy blogot, hogy egybe legyen egy alkotó munkássága.

Booktubing fajtái

  • Vlogosok -sok témával foglalkoznak, spontánabban beszélnek 
  • Kritikusok -megtervezett kritikákat építenek fel 
  • Egy-egy sorozatra fókuszálók, specializálódás.

A booktube élmény attól függ, hogy mit keres az ember, élményt vagy irodalmi diskurzust. Az utóbbi azért érdekes, mert megfogalmazásra kerültek olyan kritikák minthogy a booktuber
nem irodalom kritikus
, nem teremt értéket. Az állítás nem igaz, számos youtube csatorna van, ahol 4 órásnál több videók kerülnek fel egy-egy könyv elemzésére irodalmi szempontból. Egyetlen ember legyen bármilyen művelt is nem versenyezhet több millióval, márpedig pont ez történik a videók alatti komment szekcióban.  A probléma mibenléte kereshető abban, hogy megpróbálják a bookutubingot bekategorizálni mint a game kritikát és let's playt amik szeletek csupán, mindkettő bele tartozik a gamingbe mint nagy egészbe, elválasztani és az alapján általánosítani értelmetlen.

Tartalmak

A trendek megegyeznek az youtube általános közösségi jelenségeivel, challengek, unboxing, room tour ami itt shelf tour-ként jelenik meg, többek között.

Végszó

Összességben a Booktube és könyves forumok igen népszerűek és színesek. A könyvtárosok és könyvtárak is egyre jelentősebben képviselik magukat, nem ok nélkül.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése