keresés

2022. november 8., kedd

Az esport története


    Az esporthoz napjainkban a különböző korosztályok máskép viszonyulnak. A fiatal korosztályban l
egjobban elterjedt, ők fogadják el ezt sportnak. Még napjainkban is vita, hogy ez sportnak számít-e. A középkorúaknál közebesen ismert, de egyre jobban elterjedt az esport. Az idősebb korosztály meg alig ismeri, alig hallott róla, jobban elutasítja. Szerintem az esport sportnak számít és én szeretem néha, ha van időm nézni. Az is érdekes, hogy honnan indult maga az esport, hogyan lett ilyen ismert.

Mi az esport ?


Az esport gyakorlatilag a számítógépes és konzolos játékokkal való versenyszerű játékot jelenti és itt most képzeljetek el mindent ami mondjuk a foci világában benne van, az elektronikus sportokban ugyanúgy megtalálhatóak ezek az elemek. Vannak még játékok amik az esportok lettek, például a Counter Strike, League of Legends, FIFA és a Dota 2. Az esportban is vannak szrtárjátékosok, akik munka, sport szerűen űzik azt, napi gyakorlással, taktikával.

Van az esportnak az egyik fajtája az RTS játékok, azaz a valós idejű stratégiai játékok, ilyen például a League of Legends, Starcraft 2, ezekből vannak esport bajnokságok is. Ennek egyik műfaja, személyes kedvenc a valós idejű taktikai játék (RTT)  például a Total war sorozat, Rome Toal War.                               A leghíresebbek az First-person shooter (FPS) ilyen például a Counter Strike, Apex Legends, PUBG, az ilyen fajtákból van a legtöbb esport bajnokság a világon.

Az esport története:

Az első kompetitív játék a XOX volt ami 1952-ben jelent meg, igaz itt csak gép ellen tudtál játszani, az első többjátékos játék az 1958-ban megjelent Tennis for Two volt aminél ketten játszottak egymás ellen. 

Az első esport bajnokság 1972-ben volt a Spacewars nevű játékból. Az első nagyobb esport bajnokság 1980-ban a Space Invaders bajnokság volt amin 10 000 játszott az Asteroid játék egyik verziójáért, a bajnokságot William Salvador Heineman nyerte, így ő az első győztese egy nemzetközi videójáték bajnokságon. 1983-ban William megalapította a U.S. National Video Team az első profi esport csapatot és ő szervezte az első nagy versenyű videójáték bajnokságot az United Statesben a  North American Video Game Challenget.

1988-ban megjelent az első többjátékos játék a Netrek, amin 16 játékos neten keresztül tudott egymás ellen játszani, ez volt az első RTS játék.

 1990-ben a Nintendo megszervezte az első Nintendo Világbajnokságot ami három korosztályra lett osztva, és a győztesek nyertek egy aranyozott Nintendo játék konzolt, három játék volt a Super Mario Bros, Rad Racer és a Tetris.

Az 1990-es években világos lett, hogy a játékok áttérnek az egyre olcsóban beszerezhető számítógépekre és a jobb neten keresztüli játszásra, megjelentek a sokjátékos egymás elleni játékok is, például a Doom négyjátékos halál meccsei és a Starcraft. Folyamatosá váltak a század végére a bajnokságok, és megalakultak az esport csapatok.

A 2000-es évektől egyre népszerűbbek lettek az esportok, a 2011-ben alakult Twitch ami egy online streaming platform.

 Az eddigi legnagobb esport nyeremény amit kiosztottak az 2021-es Dota 2-es bajnokság, amin 40,018,400 amerikai dollárt osztottak ki. 

Az esport a világon

 Az esport a világon nagyon népszerű napjainkban, nagyon elterjedt az USA-ban és Ázsiában, a világon rengeteg játékban vannak már profi csapatok, edzőkkel, trénerekkel, csapatos gyakorlással. Az esportban sokszor vannak már fiatalokat kereső, felkutató emberek akik tanítják, esetleg csapatba szervezik őket a jó győzelem érdekében, ebben a sportban is megjelentek a nagy cégek, akik szponzorálják a játékosokat, csapatokat.

 Az esport hazánkban

Az esport hazánkban a pandéma alatt nem gyengült hanem egyre jobban erősödött, nagyvállalati szponzorokkal. Nálunk is megjelentek az esport hazai bajnokságai. Hazánkban kettő esport szerveződés van, az első volt a Magyar E - sport Szövetség (HUNESZ) ami 2017-ben alakult, a másik a Nemzeti Gaming és eSport Sportági Szövetsége (NGES) ez 2018-ban alakult.  A két szervezet riválisnak tekinthető, de a kitűzött cé
l ugyan az. A fő cél egy hazai központi szervezet létrejötte, 
amelynek feladata lenne a nemzetközi kapcsolatok
kiépítése, az egységes érdekérvényesítés, a társadalmi érzékenyítés (az e-sporttal szemben erős érzékenységek mutatkoznak azok részéről, akik szerint például csak a mozgás tekinthető sportnak), az oktatás, az egységes szabályrendszer létrehozása, valamint a közösség összefogása.

A szakszövetség elismeréséhez szükséges, a sporttörvényben lefektetett jogi feltételeknek még egyik szervezet sem tudott megfelelni – ilyen kritérium például legalább tíz sportszervezet mint szövetségi tag; legalább hároméves folyamatos országos versenyrendszer; legalább 100 versenyengedéllyel rendelkező bajnoksági résztvevő; sportági nemzetközi szövetségi tagság.

A HUNESZ nagy érdeme lett, hogy a Szerencsejáték Zrt. lett a főszponzora. A HUNEZS rendezte az első nagyobb magyar bajnokságot 2018-ban a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság (MNEB), ami minden évben meg lett szervezve, az első évben, már a Magyar Telekom és a K&H
támogatta. 2021.-ig körülbelül 16,5 ezer ember jelentkezett. Az első szezonban 410 ezer néző és 15 milliós nyeremény, a harmadid évadban már 861 ezer néző volt és nagyobb szponzorok csatlakoztak, például a OneBlade vagy a NKM.

Az NGES 2020 végén létrehozta saját ligáját, a Magyar Esport Bajnokságot (MEB). A bajnokságon 10 millió forintos nyeremény volt. A bajnokság második szezonját 2021-ban hazai rekordnak számító 17 millió forinti összdíjazással rendezték meg. Az NGES legnagyobb kuparendszerű versenye 2000 nevezőt felvonultató, több játékot is megcélzó Stay&Play Cup, valamint a Honvédelmi Sportszövetséggel rendezett közös esemény. A legutóbbi öt ilyen kupán összesen 7,7 millió forint talált gazdára a csapatok és játékosok között.

 

Források:

  1. Top 100 highest overall earings  
  2. The History of Esports: How it Started, and Where We Are Now 
  3. History of eSports: How it all began
  4. Irigylésre méltó a magyar e-sport fejlődése, és ez még csak a kezdet
  5. Újabb mérföldkő: a Szerencsejáték Zrt lett a magyar e-sport válogatott főszponzora! 
  6. Mi az esport ? 
  7.  Rome Toal War
  8. Counter Strike
  9. League of Legends
  10.  FIFA
  11. Dota 2
  12. Starcraft 2
  13.  PUBG
  14. Spacewars 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése