keresés

2022. december 29., csütörtök

Booktuberek és könyvbloggerek

A booktube röviden tematikus YouTube videók összessége, melyek szubjektív olvasmányélmények megosztásáról szólnak.
A booktube a 'book' (könyv) és 'tube' (csatorna) angol szavak összeolvadásából jött létre. Ezek a hosszabb-rövidebb online videók a YouTube videómegosztó oldalon találhatók meg szép számmal.
A magyar booktube közösség csupán néhány éve működik aktívan, míg más, jellemzően angolszász nemzetek könyves influenszerei már hosszabb ideje osztják meg a világgal olvasási élményeiket. (Bár maga a YouTube is csupán 2005 óta létezik, ismerjük az újmédiás platformok rohamos fejlődésének és elterjedésének intezitását.)

Mi a booktube célja?

A booktube videók célja, hogy az úgynevezett booktuberek megosszák az online közösséggel olvasmányélményeiket, az olvasóközösségekben szerzett tapasztalataikat, élményeiket. Gyakran beszámolnak könyves élményeikről (könyvvásárok, könyvfesztiválok, raktárvásárok stb.), friss szerzeményeikről és benyomásaikról.

Mi nem célja a booktube-nak?

A booktube tartalmaknak egyértelműen nem célja a komoly, tanulmányokon alapuló kutatómunka alapján végzett kritikai elemzés, műelemzés. A műfaj nem törekszik a művek irodalmi kánonban való elhelyezésére, kontextusba helyezésére.

Jellemzően a booktube tartalmak fókuszában nem maga a mű mint irodalmi alkotás áll, hanem inkább a mű olvasásának élménye. Gyakran hallani olyan frázisokat, mint például "nekem nagyon tetszett ez a könyv, mert...", "szerettem ezt a regényt, mert..." stb.


Kik azok a booktuberek?

A booktuberek, vagyis könyves vloggerek jellemzően fiatal, húszas éveikben járó "könyvmolyok", akik szeretnék megosztani olvasási élményeiket a nagyvilággal. A könyves vloggerek általában nem tanulmányaikhoz kötődően vagy szakmai alapon kerülnek közel a könyvek világához (tehát ne magyar szakos, leendő irodalomkritikusok stílusboncolgatását várjuk egy ilyen videótól), hanem jellemzően olyan fiatalok, akik vagy már korábban is szerettek olvasni vagy kamasz-fiatal felnőtt korukban kaptak rá az olvasás ízére. Ezt a felismerést pedig szeretnék megosztani a világgal.

Milyen típusú booktube tartalmak léteznek?

A YouTube könyves tartalmai között böngészve észrevehetjük, hogy különböző tematikájú booktube tartalmakat osztanak meg a vloggerek. Ez a tematika felfedezhető a legtöbb booktubernél, mind a külföldi, mind a hazai oldalakon. Lássuk, milyen témák a leggyakoribbak a könyves videós oldalakon:

Book haul ('book' jelentése: könyv, 'haul' jelentése: fogás, zsákmány) A book haul videókban a videó készítője bemutatja friss könyves beszerzéseit, legyen ez egy raktárvásáron tett körúton vagy internetes leárazáson beszerzett csinos kis könyvkupac. A 'book haul' videókhoz szorosan kapcsolódhatnak 'unboxing' tartalmak (ld. lejjebb).

Bookshelf tour ('bookshelf jelentése: könyvespolc, 'tour' jelentése: bejárás, túra) Ebben a típusú videóban a vlogger bemutatja könyvespolcát és azt, hogy a könyveit milyen tematika szerint rendezi el rajta. Gyakori a könyvespolcok lepakolásának, átrendezésének felvétele és ezek gyorsított felvételének megosztása a követőkkel ('ilyen volt, ilyen lett' jellegű tartalom).

TBR ('to be read' rövidítése, jelentése: elolvasandó) Ezekben a videókban a jövőbeni olvasmánylistájukat mutatják be a booktuberek, gyakran a könyvek fizikai példányát is megmutatva, ill. akár azt is beleszőve a tartalomba, hogy a leendő olvasmányokat honnan fogják beszerezni (könyvtár, vásár, más booktuberektől való kölcsönkérés stb.).

Unboxing ('unboxing' jelentése: dobozból kicsomagolás, kibontás) Az unboxing videók azt adják, amit ígérnek: booktuberek egy videóban a követők előtt kibontanak egy dobozt, melyben a legfrissebb könyves beszerzésük érkezett.

Wrap up ('wrap up' jelentése: összefoglal) Az ilyen típusú videókban a tartalom előállító összegzést készít az olvasmányairól. Általában havi összegzőt készítenek, melyben röviden ismertetik az elmúlt hónapban olvasott olvasmányaikat, értékelést adnak róluk és ajánlásokat tesznek a kötetekkel kapcsolatban.


A booktube tartalmak jellemzői

Meglátásom szerint a booktube tartalmak nagy része - bár nem vitatom el a nagy munkát, ami a videók felvételével, vágásával, a tartalmak hétről hétre való kitalálásával jár- nem a minőségi irodalomfogyasztás irányába mozdul és tereli a nézőket. Gyakran tapasztalom, hogy a bemutatatott könyvek könnyen fogyasztható, "darálható" olvasmányok, melyek jellemzően nem nyújtanak komolyabb szellemi, érzelmi feltöltődést, katarzist. Szembetűnő számomra az is, hogy a booktuberek gyakran a minőség rovására a mennyiséget részesítik előnyben. Sokan büszkén újságolják egy-egy videó elején, hogy az adott hónapban milyen mennyiságű könyvet olvastak el (ami gyakran valóban lenyűgöző szám), de amikor részletezésre kerül sor, kiderül, hogy miért is lehetett ezeket az olvasmányokat ilyen rövid idő alatt ledarálni.

Természetesen nem elítélendő a műfajt azért, mert nem a magas irodalom terjesztésének modern képviselője, de felettébb bosszantónak találom, amikor egy-egy booktuber egy laza vállrándítással vagy "hát, nekem nem nagyon jött be" mondattal a földbe döngöl egy időtlen klasszikust, majd ajánl helyette egy sekélyes fantasyt. Igazi könyvmolyként nehezen elfogadhatónak találom, amikor néhány fiatal felnőtt épp hogy elkezd olvasni, úgy dönt, hogy erről máris saját csatornát kell indítania és rázúdítania gondolatait a világhálón böngészőkre. Bár úgy tapasztalom, hogy az "öt perc alatt szakértője leszek bárminek" jelenség az élet más területein is jelen van.

Mindenképp dicséretes azonban, hogy sok videósnak kifejezetten jó vagy kiemelkedő angol tudása van, ami mindenképp hozzájárul ahhoz, hogy a friss megjelenéseket minél hamarabb olvashatják és beszámolhatnak róla a követőknek. Véleményem szerint ez a jelenség pozitív, követendő példaként állhat a fiatalabb korosztályok előtt a nyelvtanulás fontosságát illetően.

Kiemelten fontos szerepe van a booktube műfajának az olvasásnépszerűsítésben. Számos booktuber számol be azokról az olvasói visszajelzésekről, melyek az olvasáshoz való visszatalálást vagy akár az olvasás megszeretését tulajdonítják a videós könyves tartalmaknak.

A közösségépítés- legyen az online vagy offline- szintén fontos feladata a könyves tartalom előállítóknak. Az online könyves tartalmaknak köszönhetően mára már nem csak magányos tevékenység lehet az olvasás. A különböző könyves csatornák követői olvashatnak közös havi könyvet, amiről aztán élő videóban beszélnek a booktuberek, melyhez interaktív módon, valós időben hozzászólhatnak a követők. A könyvmolyok "találkozhatnak" az online térben, de akár személyesen is, egy-egy valós könyvklubban.

Az elmúlt évtizedekben sokan jósolták már meg a papíralapú könyv halálát. Ma, 2022-ben úgy tűnik, hogy még nagyon távol van ez a szomorú jövő. Kívánom, hogy ne is jöjjön el soha!

A booktube szerepe a könyvtártudományban

Bár nem tudok azonosulni a műfaj minden egyes elemével, gyermekkönyvtárosként azt gondolom, hogy a booktube, a bookstagram és a könyves blogok pozitív hatásai nem elhanyagolhatók a szakmánkban. Fontosnak tartom, hogy minél szélesebb spektrumon jusson el az olvasás szeretetének üzenete a fiatalabb generációkhoz is, és ezt a platformváltást kötelessége legalább megismerni - ha az elfogadás nehezebben is megy- az idősebb könyvtáros generációknak.

Forrásjegyzék:

Booktuberek és könyvbloggerek http://internetszemle.blogspot.com/2020/09/booktuberek-es-konyvbloggerek.html Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Borító a tartalom előtt - így működik a bookstagram https://mediapiac.com/marketing/Borito-a-tartalom-elott-igy-mukodik-a-bookstagram/114265/ Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Demencze Ilona: Miből lesz a cserebo… vlogger? : Interjú a Read That Book Patrikjával https://olvasshazait.hu/interju-read-that-book-patrikkal/ Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Gács Anna: Miért nem kritikus a booktuber, és miért olyan mégis? http://www.epa.hu/00400/00458/00658/pdf/EPA00458_korunk-2019-09_017-025.pdf Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Gerzson Éva: Érdekel, mit olvasnak szívesen a huszonévesek? – A BookTube világa https://kepmas.hu/hu/erdekel-mit-olvasnak-szivesen-a-huszonevesek-a-booktube-vilaga Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Az információ kultuszától az influenszerek kultuszáig - beszámoló a Magyartanárok Egyesülete és az OFOE közös konferenciájáról https://magyartanarok.wordpress.com/2020/04/11/az-informacio-kultuszatol-az-influenszerek-kultuszaig-beszamolo-a-magyartanarok-egyesulete-es-az-ofoe-kozos-konferenciajarol/ Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Kapornaki Júlia: Interjúsorozat magyar booktuberekkel I. rész- Póli Matild https://pemonline.hu/interjusorozat-magyar-booktuberekkel-i-resz-poli-matilda/ Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Lengyelné Molnár Tünde: A technológiai fejlődés hatása a könyvtárakra https://www.researchgate.net/publication/339322512_A_technologiai_fejlodes_hatasa_a_konyvtarakra Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Nagy Balázs: Az újmédia szerepe az olvasóvá nevelésben https://www.researchgate.net/publication/359635889_Az_ujmedia_szerepe_az_olvasova_nevelesben Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Szarka Zsuzsa: Memoár - boom és tanúságtétel https://www.szombat.org/kultura-muveszetek/memoar-boom-es-tanusagtetel Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Tóth Judit: A magyar booktube állapota http://www.ahmagazin.com/a-magyar-booktube-allapota-vendegcikk-toth-judittol/ Utolsó letöltés: 2022.11.22.Waldinger Dóra: Könyves influenszerek módszereinek adaptálása könyvtári környezetben http://epa.oszk.hu/01300/01367/00326/pdf/EPA01367_3K_2020_03_003-013.pdf Utolsó letöltés: 2022.11.22.

Kraus-Kovács Anna

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése