A könyvtár, mint közösségi tér a jövő generációinak
A fizikai hellyel problémák adódnak szerte a világon. Hiába szeretnének a könyvtárosok modern és magával ragadó környezetet kialakítani a fiatalok számára, olykor ez fizikailag képtelenség. Pedig a gyermekek számára különösen fontos a vizualitás, hogy könnyebben leküzdjék a szorongást és a helyiséget valamelyest magukénak érezzék. Számos módszert alkottak a könyvtárak fizikai tereinek megfelelő megtervezésére, sok ötlet merült fel, illetve már jónéhány példásan kivitelezett intézményt találhatunk a világ számos pontján.
Egy lehetséges megoldás az, hogy nem egy élesen elkülönített helyiséget alkotnak, hanem egy egybefüggő környezetet, ami nem csak a felnőtteknek, hanem a fiataloknak is szól. Az elszigetelődő társadalom számára azok a helyek, ahol egymással interakcióba lépnek minden társadalmi rétegből, felbecsülhetetlen a mai világban. A könyvtár képes ilyen hellyé válni, ahol még az a probléma sem merül fel, hogy pénzügyi akadályai lennének. A fiatalok befogadása a könyvtárakba egyáltalán nem vonja maga után a könyvtár eredeti lényegének pusztulását, inkább erősíti azt, és a könyvtár fennmaradásának zálogát adhatja.
A szolgáltatások minden korosztály számára lehetőségeket teremtenek. Sok esetben a fiatalok számára is vannak elkülönített részlegek, amely azt a benyomást kelti, hogy a könyvtár örömmel fogadja a gyermekeket, fiatal felnőtteket. A közösségi terek fontosságáról sok kutató értekezett. [Writing in social spaces]
Amikor a fiataloknak az az érzése, hogy a könyvtár nyitott feléjük és szívesen fogadja őket, kicsit sajátjukénak érezhetik és pozitívan kapcsolódhatnak hozzá. A könyvtári terek megfelelő kihasználása megalapozhatja a jövőbeli kilátásokat. [A könyvtár jövője, a fiatalok és a fenntarthatóság]
A könyvtárak egyik legnagyobb kihívása, hogy a sok lehetséges úticél közül legyen az egyik, ahova rendszeresen járnak az emberek, ne szoruljon háttérbe a többi hívogató intézmény mellett. Azért is nehéz ezt elérni, mert vannak bizonyos szolgáltatások, amiket nyújt, és vannak olyanok, amelyeket nem, valamint az a szolgáltatás, amit nyújt, amúgyis népszerűsítést igényel. Az olvasás, ha nem is népszerűtlen, de sokak szerint méltatlanul elhanyagolt, legalábbis ahhoz viszonyítva, hogy mennyire hasznos. Nem egyértelmű a többségnek, hogy milyen lehetőségek is nyílhatnak meg egy könyvtárban, milyen érdekes és hasznos programok kerülhetnek megszervezésre a segítségével. Olvasóklubb, művész est, találkozóhely; ezek a jéghegy csúcsát képzik.
A fiatalságot az iskolai könyvtárak tudnák legkönnyebben elérni, hiszen a gyermekek rengeteg időt töltenek az iskola intézményében. Az iskolai könyvtárak népszerűsége azonban sok esetben nem megfelelő. Ennek több oka is lehet. A nem elegendő erőforrás, ez által a modernitás hiánya nem mindig kecsegtető, a szűkös fizikai tér csakugyan kellemtlenné teheti a könyvtári élményt. A legtöbb fiatal számára kevésbé érdekes könyvek vannak, például a nehezen érthető és régies nyelvezetű kötelező olvasmányok, így az onnan kölcsönzött könyvek nyilván kevesebb esetben fognak ösztönzőleg hatni a további könyvtárhasználatra.
Ahhoz, hogy a fiatalság érdeklődését felkeltsük és fenntartsuk, a gyűjtemény részét kell képeznie a popkultúrának. [Using pop culture to connect with your whole community] Az érdeklődés hozza az olvasókat, olvasók nélkül pedig a könyvtár egyéb funkciói is háttérbe szorulhatnak, hiszen a könyvtár különlegessége még mindig a gyűjtemény jelenléte, feldolgozottsága, elérhetősége, emiatt ha ezt a szolgáltatást nem veszik igénybe, akkor bármilyen más intézmény is megfelelhet a felhasználói elvárásoknak.
A fiatalságot célzó internetes elérhetőség, weboldalakon történő jelenlét kecsegtető információkat adhat az olvasóknak, segítheti az olvasók tájékozottságát, valamint azok aktív használata az olvasók részéről értékes statisztikákat, mutatókat biztosíthatnak a könyvtáraknak az aktuális trendekről, tendenciákról.
Forrás:
Leonee Derr and Aimee Rhodes:
The Public Library as Urban Youth Space: Redefining Public Libraries through Services and Space for Young People for an Uber Experience
https://search.informit.org/doi/epdf/10.3316/ielapa.353841105807238
(ProQuest oldalról letölthető.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése