Cybersickness halottál már róla? Ha nem lehet ismerősebbek lesznek ezek a panaszok mint a fejfájás, elgémberedés, a szédülés, hányinger és, vagy a szemmozgási zavarok, okulomotoros tünetek vagy az általános dezorientáció? Na így már ismerősebben hangzanak mi! Ha igen és te is tapasztaltad már vagy kíváncsi vagy arra mi a hasonlóság a kiberbetegség és a tengeribetegség között akkor tarts velem!
Nem árulok el nagy titkot azzal ha azt mondom kijelenthetjük, hogy a cybersickness azaz magyarul kiberbetegség világméretű problémává nőtte ki magát a 21-dik századra. Hiszen napjainkra már nincs olyan ember a világon aki ne került volna már rövidebb vagy hosszabb ideig kapcsolatba bármilyen digitális eszközzel legyen az számítógép, laptop, okostelefon, tablet vagy esetleg maga a vr szemüveg. Ezt a tézist nemrégen az erre szakosodott ember-számítógép interakcióját kutató, Angelica Japser is felismerte és kutatásokba kezdett.
De mi is ez a betegség? Igazi betegség-e egyáltalán?
Ez a kitalált név (cybersickness) a kijelzők által okozott rosszulétek tünetcsoportjára utal (és ezek a tünetek pedig hasonlóak a kinetózishoz (más néven mozgásbetegség vagy tengeribetegség) melyek a következőek:
- hányinger,
- szemmozgási zavarok,
- okulomotoros tünetek (szemfáradtság, fejfájás),
- általános dezorientáció (szédülés, kábultság, fáradtság)
A három nagy csoport között átfedés is van, például az elhomályosuló látás vagy a koncentrációs nehézségek. Arról, hogy ez tényleg valódi betegség-e a mai napig nincs egyetértés a tudósok és az orvosok között. Jelenlegi helyzet szerint csak kihatással van az emberre és az emberi szervezetre de mivel ez alvászavarral, koordinációs és koncentrációs problémákkal jár és ezek a problémák akár órákig is fennmaradhatnak így egyre veszélyesebb az emberre. De nem is feltétlenül kell szemüveget húzni a fejünkre ahhoz, hogy rosszul legyünk vagyis, hogy megtapasztaljuk a cybersickness "élményét". Az iOS 7 bejelentésekor, 2013-ban például rengeteg Apple-felhasználó panaszkodott arra, hogy hányingert keltett benne a felhasználói felület parallaxis effektet alkalmazó új dizájnja, amelyben a háttérképhez viszonyítva jobbra-balra mozogtak az ikonok, mintha lebegnének. Voltak olyan felmérések is, melyek eredményei azt sugallják, hogy azok az emberek, köztük főként a nők, akik ritkábban használnak videójátékokat, illetve azok, akik egyensúlyzavarral élnek, erőteljesebben és gyakrabban tapasztalják a kiberbetegség okozta tüneteket a képernyő előtt eltöltött időt követően.
Ahogy a mondás is tartja, jobb a megelőzés, mint a gyógyítás. A számítógépes megbetegedések elkerülésének legjobb módja az ha a tudományosan bizonyított kék fényt gátló szemüveget viselünk amikor bármilyen digitális eszközt használunk. Az úgynevezett kiberbetegség elleni szemüveg vagy más néven kék fényű szemüveg, a kiberbetegség tüneteinek kezelésére és csökkentésére is használható,mivel védi a szemet a káros kék fénytől. Ezen kívűl ahogy feljebb is olvasható jobb a megelőzés és ha érezni kezdjük a tüneteket vagy úgy érezzük már túl sokat ültünk a számítógép előtt akkor tartsunk egy kis szünetet de fontos az, hogy az agy olyan jeleket kapjon, ami azt jelzi, hogy nem mozogunk. Tehát, olyan tárgyat nézzünk, ami nem mozog, az segít enyhíteni a tüneteinket.
Állj! Akkor most ez lenne a jövőnk?
Az biztos, hogy a jövőnk és a jelenünk is a folyamatos fejlődésre és a különleges technikák kifejlesztésére és finomítására törekszik mely alól a kiterjesztett valóság azaz a vr és az ar sem képez kivételt. A szakértők mind azon vannak, hogy egy jól működő, minden problémától mentes virtuális világot hozzanak létre mely mind a szórakoztató iparban mind pedig akár az orvostudományban vagy az oktatásban megállja majd a helyét. És a kutatások és a statisztikák is azt mutatják, hogy igaz göröngyös az út míg eljutunk a tökéletes virtuális világhoz de a célt látjuk és ez a legfontosabb!
Mert "a metaverzum nem helyettesíti a fizikai világot, hanem társ, amely fokozza az emberi tapasztalatainkat és kitágítja a látókörünket!"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése