Egy szokatlan közlekedési mód
Az USA-ban a libegők ritkák, és inkább turisztikai célokat szolgálnak – ingázási céllal New York és Oregon államokban üzemelnek. Hozzájuk fog csatlakozni Texas; az Észak-texasi Regionális Közlekedési Tanács pályázatot indított városok számára zárt kabinos libegők kialakítására.
A kabinokat a Swyft Cities gyártaná, amely Planóval és a Dallas–Fort Worth agglomeráció több településével is tárgyalásokat folytat a kialakításról. A szövetségi támogatásból finanszírozott megvalósíthatósági tanulmányok várhatóan 2024 közepére készülnek el.
A tervezők szerint brazil és francia megoldásokat is megvizsgáltak.
Működőképes alternatíva?
Az Oregon állambeli Portland ingaforgalmat bonyolító libegője (Portland Aerial Tram) 2006 decemberének végén indult, hogy az egészségtudományi egyetemet összekösse a város alacsonyabban fekvő részeivel.
A közlekedési mód az autózásnál gyorsabb: nem befolyásolják a nehéz domborzati viszonyok, valamint a közlekedési lámpákat, és forgalmas utakat is elkerüli.
A legjobb megoldás?
Mucarsel Manciati építőmérnök szerint libegőt ott érdemes építeni, ahol a domborzati viszonyok (vizek, hegyek) ezt megkívánják; mivel végsebességük általában 30 km/h alatti, sík terepen jobb megoldások is léteznek.
Figyelembe kell venni a közlekedési és egyéb kapcsolódásokat – a „semmi közepére” érkező libegőt senki sem fog használni.
Van-e rá igény?
Az is előfordul, hogy az útvonalon fekvő vállalkozások kifejezetten ellenzik, hogy náluk libegőállomás épüljön. A tervezőkben ilyenkor felmerül, hogy mi értelme egy olyan projektnek nekiállni, amit senki sem fog támogatni?
Mivel a városoknak és a közlekedésszervezőknek nincs tapasztalata a közlekedési móddal, általában magánvállalatokra bízzák a megvalósítást.
Forrás
- Adina Solomon, For US aerial trams, the sky’s the limit, Smart Cities Dive, 2024. február 9. (Hozzáférés: 2024. február 29.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése