keresés

2024. február 29., csütörtök

A libegő a megoldás az amerikai forgalmi dugókra?

Az Amerikai Egyesült Államokban a helyváltoztatás elsődleges eszköze az autó – az egyre növekvő forgalom pedig csak nagyobb forgalmi dugókhoz vezet. Texas állam szerint a megoldás az „égen” van.
 
Példájukat követve egyik-másik állam is egy ritka megoldással kísérletezik.

Egy szokatlan közlekedési mód

Az USA-ban a libegők ritkák, és inkább turisztikai célokat szolgálnak – ingázási céllal New York és Oregon államokban üzemelnek. Hozzájuk fog  csatlakozni Texas; az Észak-texasi Regionális Közlekedési Tanács pályázatot indított városok számára zárt kabinos libegők kialakítására.

A kabinokat a Swyft Cities gyártaná, amely Planóval és a Dallas–Fort Worth agglomeráció több településével is tárgyalásokat folytat a kialakításról. A szövetségi támogatásból finanszírozott megvalósíthatósági tanulmányok várhatóan 2024 közepére készülnek el.

A tervezők szerint brazil és francia megoldásokat is megvizsgáltak.

Működőképes alternatíva?

Az Oregon állambeli Portland ingaforgalmat bonyolító libegője (Portland Aerial Tram) 2006 decemberének végén indult, hogy az egészségtudományi egyetemet összekösse a város alacsonyabban fekvő részeivel.

A közlekedési mód az autózásnál gyorsabb: nem befolyásolják a nehéz domborzati viszonyok, valamint a közlekedési lámpákat, és forgalmas utakat is elkerüli.

A legjobb megoldás?

Mucarsel Manciati építőmérnök szerint libegőt ott érdemes építeni, ahol a domborzati viszonyok (vizek, hegyek) ezt megkívánják; mivel végsebességük általában 30 km/h alatti, sík terepen jobb megoldások is léteznek.

Figyelembe kell venni a közlekedési és egyéb kapcsolódásokat – a „semmi közepére” érkező libegőt senki sem fog használni.

Van-e rá igény?

Az USA libegőépítési projektjei a nyilvánosság részéről többször is heves ellenállásba ütköznek. A leggyakoribb indok a kilátás elcsúfítása, valamint az útvonal alatt élők magánszférájának sérülése. De más kifogások is felmerülhetnek: Portlandben nehezményezték, hogy egy magánegyetem közlekedését részben közpénzből oldják meg, Los Angelesben pedig amiatt aggódtak, hogy az autóból átszállók a mellékutcákban fognak parkolni. Utah városai a vizek védelme érdekében pert indítottak a regionális közlekedésszervező ellen.

Az is előfordul, hogy az útvonalon fekvő vállalkozások kifejezetten ellenzik, hogy náluk libegőállomás épüljön. A tervezőkben ilyenkor felmerül, hogy mi értelme egy olyan projektnek nekiállni, amit senki sem fog támogatni?

Mivel a városoknak és a közlekedésszervezőknek nincs tapasztalata a közlekedési móddal, általában magánvállalatokra bízzák a megvalósítást.

Forrás


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése