keresés

2021. november 2., kedd

Az Amazon fejlődéstörténete és jelenlegi helyzete

Sok ember nem gondolná, hogy a híres online webáruház eleve egy webes könyvesboltként indult, pedig ez az igazság. Az is meglepő lehet, hogy alapítója 1994-ben egy garázsban kezdte üzemeltetni, miután felmondott a munkahelyén. Mint sokan, ő is diákként kezdett dolgozni, mégpedig 1980-ban kezdett mindössze 16 évesen a McDonald's gyorsétteremben. Elmondása szerint nehezen viselte, hogy nem érintkezhet az ügyfelekkel és csak a háttérben dolgozhat, de itt megtanulta, milyen fontos is a szervezettség. De hogyan is érte el Jeff Bezos, hogy egy garázsból indított könyvesbolt ma már egy multimilliárdos vállalat lett, ahol az ember szó szerint bármit megvásárolhat.


Kezdetek


Üzleti stratégiája érdekes volt, de összességében elmondhatjuk, hogy bevált. 1998-ban kezdtek terjeszteni a kínálaton. Elsősorban CD-k és DVD-k lettek megtalálhatók a könyvek mellett az árukészletben. A cég 2001-ben zárta elsőnek nyereséggel az évet. Azóta pedig csak bővült a választék.

Jeff Bezos hivatalos Instagram oldalán megosztotta, hogy hogyan is kereste első alkalmazottját. “Egy olyan embert keresek, aki a terület legkompetensebb emberéhez képest is egyharmad idő alatt végzi el feladatait." Ez a rövid hirdetés az akkor még cadabra.com nevű oldal vízióiról, valamint a célkitűzéseiről is sok mindent elárul.


A név és a logó története és jelentése


A cégnek sok név ötlet megjelent, de végül Jeff mindenképp “A” betűvel kezdődő névvel szerette volna ellátni, hogy az ábécé sorrendben előre kerüljön. Egy szótár nézegetés közben meg is akadt a szeme az Amazonnál, ami a világ legnagyobb folyói közé tartozik. Remélte, hogy a cége is ilyen “egzotikus és másmilyen” lesz. A jelenlegi logó 2000-ben változott meg. Az ott megtalálható nyíl nem véletlenül mutat a A-tól a Z-ig, ez ugyanis egy utalás arra, hogy a cégnél A-tól Z-ig minden termék kapható.


Fejlődés


Az Amazon 2003-tól mondhatja el magáról, hogy nem csak egy webáruház, ugyanis ekkor dobták piacra a webszolgáltatásukat. 2004-ben elindult az Amazon Simple Queue Service (Amazon SQS), de a végleges verzió hivatalosan csak 2006-ban indult el az Amazon Web Services (AWS) néven, ami egy felhő alapú platform. Eredeti célja az volt, hogy más weboldalaknak és kliens oldali alkalmazásoknak szolgáltatásokat nyújtson. A szolgáltatások pedig HTTP protokolon keresztül REST és SOAP üzenetekkel érhetőek el. Az Amazon szerint 2007-ben már 180.000 regisztráció történt.


Amazon Prime


Mindeközben 2005-ben elindult az Amazon Prime szolgáltatás, ami előfizetőinek gyorsabb szállítást biztosított. Ma ennek már több típusa van: kétórás szállítás, egynapos szállítás, ugyanezen a napon szállítási határidő, elsőbbségi szállítás, gyorsított szállítás és a normál kiszállítás. A szállítási opciókon túl hozzáférést biztosít a Streaming szolgáltatáshoz, valamint korlátlan hozzáférést biztosít a könyvekhez és a magazinokhoz. Az Amazon Prime egy 30 napos próbaidőt kínál, ami teljesen ingyenes, utána viszont választhat, hogy havi vagy éves díjazást szeretné.


További szolgáltatások és fejlődése


Ez eddig felsoroltokon túl még rengeteg új szolgáltatást vezetett be az Amazon. Mint például a 2007-ben kiadott e-könyv olvasó az Amazon Kindle vagy a 2014-ben megjelent az Amazon Echo, ami az Amazon Alexa vezérlésű virtuális asszisztens szolgáltatáshoz csatlakozik. Valamint az Amazon birtokában van az Internet Movie Database (IMDb) is.

2017-ben kb 566.000 dolgozója volt az Amazonnak világszerte, ez a szám is mutatja, hogy mekkora cég is lett pár év alatt.

Az utóbbi adat lehet az oka, hogy egy évvel később, 2018-ban elindulhatott az Amazon Go. Az Amazon létrehozott egy új bolthálózatot melynek lényege, hogy nincsen se pénztáros, se kassza, se sorban állás, csak bemegyünk, bepakoljuk a kosarunkba, amire szükségünk van, majd távozunk. Az összeg a kijáratnál automatikusan levonásra kerül a kártyánkról.

Maga az okosbolt sokban nem különbözik egy számunkra szokásos szupermarkettől. Viszont megfigyelhető a rengeteg kamera és szenzor jelenléte. A gépi tanulás és a komputerizált látás összehangolt működésének köszönhetően, a rendszer képes felismerni, hogy a vásárló milyen terméket rakott a kosarába, amelynek árát automatikusan hozzáadja a virtuális számlához.

Sajnos ezt a boltot nem használhatja akárki. Magának a boltoknak az alapja az okostelefonban rejlik. A bolt használatához egy Amazon-profilra van szükség és az Amazon Go alkalmazásra. A boltba való belépésnél az alkalmazásban megjelenő egyedileg generált QR-kódot kell leolvastatnunk a beléptetőkapunál.


Jelenlegi helyzet


2021 nyarán Jeff Bezos végleg lemondott vezérigazgatói címéről és Andy Jassy veszi át tőle az irányítást. Andy-t cloud-veteránként is emlegetik, hiszen ő a vezetője az Amazon Web Services-nek a kezdetek óta. Az alapító még februárban hozta nyilvánosságra a hírt, viszont kijelentette, hogy nem hagyja ott teljesen a céget. A továbbiakban az igazgatóság elnökeként lesz jelen, ami azt jelenti, hogy nem lesz annyi operatív munkája. Számára ez azért is fontos, mert így másra is nagyobb hangsúlyt tehet, például a saját projekteivel. Ilyenek az áltata alapított Day 1 alapítvány, a Bezos Earth alapítvány vagy a Blue Origin.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése