keresés

2021. november 2., kedd

Virtuális és kiterjesztett valóság

A mai világban mindenkit foglalkoztat a jövő kérdése, hogy hogyan fog alakulni. Pedig egy kisebb szelete már el is érkezett hozzánk a virtuális és kiterjesztett valóság formájában. 
Ahol elszökhetünk a mindennapi problémáink elöl akár Bora-Bora mesés szigeteire, vagy ha csak kreatívan szeretnénk eltölteni az időnket megtervezhetjük az új álom konyhánkat is különböző applikációkkal.

Virtuális valóság

A virtuális valóság (VR vagy Virtual Reality ) egy olyan számítógép általi mesterséges környezetet generál amelyben a résztvevő úgy érzékeli a látottakat, mintha valójában ott lenne.

A VR technológia segítségével a számítógépes alkalmazások és játékok számára olyan 3 dimenziós teret hozhattak létre amelyet a felhasználó szabadon bebarangolhat.
A virtuális valóság létrehozásához elengedhetetlen, az ember mozgásának lekövetésére szolgáló rendszer, az képgeneráló rendszer, amely, aminél élethűbb képi világot szolgáltatja nyújtani, az audiorendszerek és a tapintási rendszerek, amelyek azt a célt szolgálják, hogy az erő és a nyomás visszacsatolását éreztessék. Mindezek hatására érezzük azt, hogy ténylegesen az adott „történet” vagy „játék” részesei vagyunk.
A virtuális valóságot számos más területen is érvényesítik, legyen szó akár oktatásról, orvostudomány.

Virtuális valóság avagy ez lehet a jővő elképzelése?

Nem elhanyagolható megemlíteni egy amerikai film és egyben azonos könyv címként, a Ready Player One-t, mint korunk egyik kiemelkedő science fiction művét, amely elkalauzol minket 2045-be, ahol  egy disztópikus jövőben találhatjuk magunkat, ahol már mindennapos a virtuális valóság használata. 
A könyv és a film azt dolgozza fel, hogy milyen is lehet egy olyan virtuális valóságban élni, ahol ténylegesen ott éljük az életünket. Ott járunk iskolába, ott építjük ki a kapcsolatainkat, szórakozunk, tanulunk, olyan helyekre tudunk eljutni akár, ahol a valóságban nem feltétlenül lenne rá lehetőségünk,de ebben a világban ez a lehetőség megadatik. 

Kiterjesztett valóság

A kiterjesztett valóság (AR vagy Augmented Reality) egy a számítógép által alkotott virtuális elemeket generálva a fizikai valóságunkhoz.
Az IKEA alkalmazásának a segítségével, amely megmutatja egy adott környezetben, hogyan is nézne ki a választott bútorunk méretarányosan.

Emellett nemcsak bútorok lehetnek ilyen virtuális elemek, hanem egy videó, egy 3D-s modell, de egy animációt is idesorolhatunk.
2018-ban a Google Térképpel kapcsolatos fejlesztéseknél felmerült egy újabb lehetőség, hogy ha útközben esetleg eltévednénk egy kis nyíl az applikáción keresztül a segítségünkre lesz a és a kamera képen mutatja számunkra a helyes irányt.
Ilyen animációk lehetnek akár a Facebook Messenger, vagy az Instagram által használt filterek is ahol megannyi féle lehetőség közül választhatunk.
Manapság már több tankönyv is él a kiterjesztett valóság technológiájával.
De ide sorolható a nagy névnek örvendő Pokemon GO játék is, amely eredetileg térkép applikációnak készült, mára már világhírű játékká vált.
A játék hírnevéhez sajnos számos baleset is társul főképp a fiatalok körében.

"Online Én?"

Felmerülhet, hogy van-e "online én"? 
Hisz számtalan ember kommentel, át se gondolva azt amit leír, a másik fél oldalára, ezzel is internetes lábnyomát gazdagítva. 
Mivel sajnos az internet nem felejt. Bármit amit megosztottunk, akár képet, posztot, oldalt, megjegyez és az ott is marad. Így úgy gondolom, hogy akik az internet, közösségi média használói azoknak érdemes lenne belegondolniuk abba, hogy mit osztanak meg magukról ezeken a közösségi oldalakon. 

Ám a virtuális személyiségnek, amit az online térben generálunk lehetnek veszélyei is. 
A legtöbb esetben természetesen lerí az adott profilról, hogy nem igazi, de mi van akkor, ha nem derül ez ki az első pillanatokban? 
Ha olyan jól játssza el a másik fél a szerepet, akár gyűjt be máshonnan képeket, és hiteti el az adott felhasználóval, hogy akivel beszélget az adott pillanatban az tényleg ő és valós személy. 
Számtalan olyan eset történt már, hogy másnak adják ki magukat az emberek,mint akik valójában, akár amiatt, hogy közelebb kerüljenek másokhoz, hogy elbújjanak a saját életük elől és olyan életet generálhassanak maguknak az álprofil által amelyet szeretnének.  

Virtuális világok 

Szót ejthetünk akár az interneten létrehozott virtuális világokról (Second Life, IMVU) ahol avatárok bőrébe bújva építhetünk ki egy saját akár kitalált életet is, hisz ki ellenőrizné, hogy valóban az az élettörténetünk vagy sem?
Érdemes kitérni az anonimitás és a tetteink súlyára is a virtuális térben.  Ez fokozottan érvényes lehet a mai világban, ahol a profilok meghatározóvá vállnak. Mert ugye a látszat néha csal. ;)

Sajnos ezekben a virtuális világokban egyre gyakoribb jelenség a Bullying,azaz internetes zaklatás illetve a toxikus viselkedési forma.
A célszemély kéretlen üzeneteket kap, az elkövetőt akkor sem tudja kizárni az életéből, ha letiltja, mivel új profilt kreál és folytatja a zaklatást.  Amely attól, hogy az online térben történik még bűncselekménynek számít és következményekkel jár. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése