keresés

2023. március 29., szerda

Hírnévhajhászás, avagy a 21. századi online celebek

A modern világ hírcsatornáin keresztül ma már ki ne hallott volna a nagy befolyással rendelkező hírességekről? Szerethetjük vagy utálhatjuk őket, de a legtöbb ember valamilyen úton-módon szeret a hírességekkel kapcsolatos tartalmakat fogyasztani, főleg az interneten keresztül legyen az negatív vagy pozitív hír. Az online tartalomgyártók vagy jobban ismert nevükön az influenszerek a hírességek online változatainak tekinthetők, akik korai társaikhoz hasonlóan nagy befolyással és hírnévvel rendelkeznek.

Tartalomgyártás az új álom karrier?

Az internetes platformok megjelenését követően gyorsan megjelentek az azokra különböző tartalmakat gyártó felhasználók is. Míg eleinte ez az új karrierlehetőség nem tűnt túl kifizetődőnek, ez lassan megváltozott mihelyt a nagyobb cégek is rájöttek, hogy ezek az új platformok számos új reklámozási lehetőséget is rejtenek magukban. Ennek következtében, a pénzre és hírnévre vágyó, egyre több boldog és boldogtalan ember kezdett influenszer karrierbe, de erre nem mindenki alkalmas. A számos tartalomgyártó egyre inkább kiválasztódott, azaz csak a legjobbak, legérdekesebb vagy legrendszeresebben minőségi anyagot gyártó emberek maradtak fenn mára, de még így is szép számmal találhatunk óriási mennyiségű igénytelen videót is a különböző felületeken, amelyek egyszerűen mennyiségi alapon próbálnak reklámok általi bevételhez jutni.

Az influencerkedés káros hatásai

Az online tartalomgyártókat és hírességeket tekintve, a hagyományos celebekhez hasonlóan velük kapcsolatosan is számos pozitív vagy negatív hír lát napvilágot. Tehát számos konkrét botrányról is beszélhetünk, amelyek az online tér "hőseihez" köthetőek, és ebben sokszor egymást is képesek egy fokkal mindig felülmúlni. Beszélhetünk például Jake Paul, a japán öngyilkos-erdőben forgatott videójáról, ahol egy személy holttestét videózta le a kattintások kedvéért, de szót ejthetünk PewDiePie antiszemita botrányáról is, hogy mást ne is említsünk. Szóval az online tartalomgyártóknak is ugyanannyi felelőssége van, mint bármilyen más tartalom szolgáltatónak. A legnagyobb probléma ott gyökeredzik, hogy a szabályozás még kiforratlan, cenzúra nélkül hangoztathatja véleményét vagy felülvizsgálat nélkül oszthatja meg milliókkal (ennek minden jó és rossz hozadékával), viszont a legtöbb esetben már túl késő a keletkezett károkat helyrehozni.

Online szamaritánusok

Jogosan tehetnénk fel a kérdést, hogy ezek ellenére vannak-e pozitív hatásai az online celebkedésnek? A válasz részben igen, főleg ha olyan tartalomgyártókról beszélünk, akik befolyásukat és vagyonukat a közjóra fordítják, illetve szeretnek aktívan részt venni jótékonysági eseményeken is. Legyen szó különböző pénzgyűjtői streamelésről egy adott cél érdekében vagy például felhívhatják a figyelmet a platformjukon keresztül egy számukra fontos ügy számára. Olyanra is találunk példát, mint Misterbeast esetében, hogy vagyonát arra a nemes célra használta fel, hogy látássérült embereknek finanszírozta a látás helyreállító operációját. Vagyis biztosan ki lehet jelenteni azt, hogy nem csak negatív befolyással rendelkező egyénekkel találkozhatunk az online tartalomgyártok körében, hanem altruista és embertársait segítőkkel is.

Forrás: !!444!!! - A YouTube királya, akinek a legnagyobb botránya, hogy vakokat gyógyított
Kép forrása


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése