keresés

2024. május 7., kedd

Az Online TV és jövője


 A televíziózás életünk egyik elengedhetetlen tevékenysége. Kedvenc műsorainkon át az egyik legfontosabb és meghatározó területe az információátadásnak és befogadásának az internet után. Mint minden, ez a tevékenység is átalakulóban van a streaming platformok megjelenésével és az Online TV-ként emlegetett jelenség feltűnésével. Micsoda ez és milyen jövője lesz ennek?


Youtube

Meglepőnek hathat, viszont a Youtube-ot is egyfajta online tv-nek tekinthetjük. A 2005-ben alakult hatalmas videómegosztó platformon naponta több száz millió videó jelenik meg, melyet majdnem ugyanennyi felhasználó fogyaszt. Legyenek ezek tartalomgyártóktól kommentárok bizonyos eseményekről a világból vagy éppen egy független, amatőr filmesek, animátorok produkciói. Ezek mellett a platform hagyományos mozifilmek megtekintésére is lehetőséget ad a Youtube Filmek nevezetű szolgáltatásán keresztül. E szolgáltatás még hiányos, nem túlságosan bő tartalommal rendelkezik, leginkább ikonikus vagy kasszasikert élvező blockbuster produkciókkal találkozhatunk benne. Természetesen ezek a filmek költségtérítés mellett vásárolhatóak/kölcsönözhetőek ki megtekintési szándékra.

Streaming szolgáltatók és eltűnő tartalmaik

A streaming szolgáltatók népszerűségének megugrása 2020-ra tehető, amikor a pandémia miatti lezárások idejében az emberek nem tudtak moziba járni filmeket nézni. Ennek következtében eddig nem látott előfizetői áradat regisztrált különféle szolgáltatókra. Előnyük volt, hogy bárhol, bármikor megtekinthették azokat a filmeket és sorozatokat, melyeket kívántak a hagyományos kábel televízió előre meghatározott sugárzási programjukkal szemben. Azonban a nagy hollywoodi cégek streaming platformjai 2023-ra elkezdtek bizonyos tartalmakat törölni a szolgáltatóikról. Az indokuk leginkább a pénzspórolás körül kereshetőek. Példának a Netflix körülbelül $2 milliót fizet egy film streamelési jogaiért. Viszont olyan saját gyártású sorozatok eltűnése, mint a Disney+-on a Willow című széria az utolsó részének megjelenését követően 6 hónapppal később eltünjön okozza az igazi aggodalmakat, amikor nem lehet tudni, mikor és milyen tartalom tűnhet el. Ebből következhet az, miszerint újra népszerűvé válhatnak a fizikai hordozók iránti kereslet vagy rosszabbik esetben a kalózkodás.

Reklámok


Népszerűségüket a hagyományos televízióval szemben abban lelték, hogy bármit és bármikor megnézhetnek rajtuk az előfizetők. Ezeket is a reklámmentesen tehették meg. Azonban mikor a Nexflix megjelentette a reklámokat az olcsóbb előfizetői szinteken és melyet az Amazon birtokában lévő Prime Video is ugyanígy tett, a felhasználók számára ez egy kedvezőtlen lépés volt. A reklámok nélküli streaming élmény megtartásának érdekében szükséges magasabb havidíjba kerülő premium szintekre pénz költeniük. Azonban ezt nem mindenki engedheti meg magának, vagy szeretne többet költeni az általa még megfizethetőnek vélt összegnél. Itt is ugyanúgy felmerülhet egyes felhasználók tudatában, hogy a torrentezés vagy a kalózkodás felé bontanak vitorlákat és elhajóznak a streaming szolgáltatóktól, vagy alkalmazkodnak a hirdetésekhez.
  

FAST streaming a jövő?

Létezik az Online TV világában egy hibrid kategóriába tartozó csoport. Ezeket leginkább a streaming platformok és a hagyományos kábel TV keverékének lehetne leírni. A FAST (Free ad-supported streaming television) szolgáltatók ebből az ötvözésből alakultak ki. Mint a nevük is tükrözi, maga a szolgáltatás ingyenes, de nem reklámmentesen. Hasonlóan egy streaming platformhoz, ezek szintén bárhol és bármikor nézhetőek, a csavar viszont az, hogy egyes ilyen FAST platformnál az adások lehetnek előre eltervezettek. A dráguló megszokott streaming szolgáltatók mellett az olcsóbb vagy éppen ingyenes alternatívák számos fogyasztó számára kedvezőbb lehet és pártolnak át hozzájuk. Egy visszatérés a régi televíziózáshoz, bizonyos szemszögből nézve.

A mesterséges intelligencia

A mai világban elkerülhetetlen már ez a kifejezés vagy magának a programnak a használata, amiről vagy tudunk vagy éppenséggel nem. A mesterséges intelligenciát a streaming szolgáltatók leginkább az algoritmusaikban használják, melyekkel igyekeznek a felhasználó számára olyan műsorokat ajánlani,
melyeket az érdeklődései alapján válogattak ki. Azonban nem csak erre használatos az MI. Az Amazon  Prime Video esetében kielemezteti az intelligenciával, melyek azok a részei egy adott sorozatnak vagy filmnek, ami igazán elnyerte a tetszésüket és az alapján terveznek a készülő produkcióikkal kapcsolatban, hasonlóan a Warner Bros.-nél. A Youtube pedig a videók minőségének javításánál vetheti be az MI-t.

Az Online TV jövője láthatóan vegyes, néhol kilátástalan, viszont tagadhatatlan, hogy velünk marad és folyamatosan változni fog.

Források:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése