keresés

2024. május 12., vasárnap

A könyves közösségi oldalak hatása a könyvekre és olvasóikra

A könyves közösségi oldalak és az ezeken tevékenykedő könyves influenszerek vitathatatlanul hatást gyakorolnak a nézőikre. A követőik az általuk bemutatott könyvek közül választják a következő olvasmányaikat, döntik el, hogy melyik felkapott könyv éri meg az idejüket, és értesülnek az aktuális drámákról, amik kimásztak egy-egy könyv lapjairól a valóságba. A nézők, olvasók, lehetséges könyvvásárlók által felállított kereslet pedig az egyének ízléséből összeadódva befolyásolja a könyvesboltok, könyvtárak kínálatát, ami miatt egy vállalkozás vagy intézmény sem hagyhatja figyelmen kívül az internet történéseit, ha minél nagyobb profitra és forgalomra törekszik. A könyves közösségi oldalak közül a TikTok könyves szeglete, a BookTok az, ami a platform sajátosságaiból adódóan a legnagyobb ütemben növekszik és változik, a kifejtett hatásokat pedig leegyszerűsítve kétfelé lehet osztani: a könyvekre és az olvasóikra.

Könyvek: ugyanazok
A BookTok-on népszerűvé vált könyvek legnagyobb része romantikus, fantasztikus, vagy a kettő keveréke, amit az angol kifejezések összevonásából eredően romantasy-ként emlegetnek. A romantasy könyvek legtöbbször Young Adult (YA) vagy az ennél egy fokkal érettebb közönséget lefedő New Adult (NA) besorolásúak, az olvasóik pedig a BookTok nézőivel megegyezően főként tinédzser lányok és fiatal felnőtt nők. Több oka is lehet annak, hogy miért pont ez az a téma, amit szinte egyöntetűen szeretnek a TikTok-ra felregisztrált olvasók. A romantasy történetek főszereplői a közönségükkel egykorú női karakterek, akik a saját történetük hősei lehetnek egy fantasztikus világban, ahová az olvasók velük együtt elmenekülhetnek pár órára a szürke valóság elől. A romantikus szál szintén olyasmi, amit az olvasók kipróbálhatnak, megélhetnek a főszereplőn keresztül, akár a szerelmi kötődésre, az elsöprően erős érzelmekre vágynak, vagy éppen egy megkérdőjelezhető szituációra egy olyan partnerrel, akivel a valóságban nem sodródnának össze, és ha mégis, messziről elkerülnék. A fiktív történetek lehetőséget adnak az olvasóknak arra, hogy olyan helyszíneket, varázslattal működő világokat és emberi kapcsolatokat fedezzenek fel, amelyek a valóságban nem léteznek, vagy veszélyesek lennének, a romantikus illetve fantasztikus témájú könyvek pedig pont azokat a húrokat pengetik, amik a fiatal női közönségük szívét megnyitják. Na de akkor mi a baj velük? Összességében a BookTok felkapott videói mind ugyanazokat a könyveket hirdetik. Ha szó szerint nem is ugyanazokat a címeket, az újonnan megjelenő romantasy könyvek ugyanazokat a trendeket, azt a bevált „receptet” követik, amivel az elődeik már befutottak, így az egymásba olvadás felé terelve egy művészeti ágat, aminek épp a különbségek az értékei. A BookTok-os népszerűséget űző, elsietve kiadott könyvek gyakran nem a legjobb minőségűek, erről pedig nem feltétlenül az írói kreativitás, hanem a gondos szerkesztés, szöveggondozás és a történetet meghatározó témák kutatásába, kifejtésébe fektetett idő hiánya tehet.

Könyvek: sokfélék
A BookTok-on nagy népszerűségre szert tevő könyvek formulája ugyan körülhatárolható, mégis akadnak köztük olyanok, amiknek semmi köze a helyes tündérfiúkhoz vagy éppen a sárkányokhoz. A TikTok algoritmusa bárkit és bármit az egekbe röpíthet, ha kedvező a csillagok állása, ami főként zenékkel, előadókkal és teljesen random videókkal szokott megtörténni, de a könyvek és az írók sem kivételek alóla. Az algoritmusnak köszönhetően kevésbé ismert vagy kezdő írók is közönségre találhatnak, a könyves videókban pedig feltűnnek romantikus YA könyvek tíz évvel ezelőttről, a disztópikus trend korából, hogy a mostanra tinédzserré nőtt generáción is végigsöpörjenek. Az internet véletlenszerűségei tehát színesítik valamelyest a felkapott könyvek listáját, a sokféleség ugyanakkor problémát is jelenthet, mert a videók készítői nem mindig tüntetik fel, hogy egy adott könyvkupacból melyik darab milyen korosztály számára íródott. A Young Adult, mint besorolási kategória is kitágult az utóbbi években, eredetileg a tiniknek szánt történeteket fedte le, de sokakat, akik YA könyveken nőttek fel, továbbra is az ezekben megjelenő témák érdeklik, csak felnőttesebb kiadásban. Az erre megoldást nyújtó New Adult kifejezést, az ő saját kategóriájukat viszont még nem mindenhol használják hivatalosan, így a kettő nem különül el annyira élesen, mint ahogy kellene. Ezen kívül a BookTok-nak ott van az erotikus könyves oldala is, amiről azért már egyértelmű, hogy mit tartalmaz, ha másról nem, hát a csípős paprika emojikról, de könnyen idetévedhetnek olyan felhasználók is, akiknek bőven nem valók még az itt bemutatott történetek. Vagyis a TikTok nem mindig a legjobb barát, ha könyvajánlókról van szó.

Olvasók: online
A könyves közösségi oldalak a nevükből adódóan online közösséget szerveznek maguk köré a felhasználóikból. A közösség tagjává már egy egyszerű néző is válhat, például egy videómegosztó platform esetében, de az igazi közösségi élményt a kommentek nyújtják, ahol akárcsak egy hagyományos könyvklubban, a tagok megvitathatják egymással, hogy mit gondolnak a videóban szereplő könyvekről, ajánlhatnak még ahhoz hasonlókat és kapcsolódhatnak hozzájuk hasonló emberekhez, akikkel a mindennapjaik során nem feltétlenül találkoznak. Az internetes kommentek azonban az anonimitásuknak köszönhetően hajlamosak szárazról és őszintéről leplezetlen gyűlöletkeltésbe csapni, különösen, ha valamit értékelni kell. Az olyan könyvértékelős oldalakat, mint az amerikai Goodreads, az eredeti rendeltetésükön kívül cyberbullyingra is lehet használni az értékelendő könyvek írói ellen, de arra is volt példa, hogy egy-egy író ment a könyvét kritizáló véleményezők után, nem valami tiszteletreméltó stílusban. Az internetes könyves közösségeknek persze nem csak negatív oldala van, de annyi biztos, hogy az írók jobban teszik, ha nem a könyveikre érkező véleményeket olvasgatják lefekvés előtt, és közülük egyre többen döntenek úgy publikusan is, hogy egyáltalán nem, vagy a lehető legkevesebbet foglalkoznak a kérdéssel.

Olvasók: offline
A könyves közösségi oldalak közösségformáló hatása kihat az offline térre is. A BookTok-on keresztül reklámoznak például úgynevezett könyves fantasy bálokat, amik alkalmával a vendégek a valóságban is átélhetik álmaik bálját a báli ruhába öltözéssel együtt. Ezek többsége egyelőre szűkebb körben népszerű, mivel gyakran egy-egy konkrét könyv vagy könyvsorozat világát keltik életre, a rendezvényszervezők pedig rendesen elkérik a meghívók árát, jobban ismert könyves bálnak mondhatók például a Bridgerton sorozathoz kapcsolódó események, amiken szintén a történetbe illő dresszkódnak megfelelően jelentek meg a meghívottak. A Netflixes sorozat Julia Quinn könyvein alapul, a regency korabeli anglia kiszínezett divatja pedig ugyanazt a varázst tartogatja a viselőinek, mint egy fantasy író fejéből kipattant, a fizika törvényeinek ellentmondó ruhaköltemény, amiben a könyv főszereplője elkápráztatja a kiszemeltjét. De nem kell ennyire messzire menni azért, hogy az interneten kommentelő olvasók a valóságban is megtalálják egymást. A BookTok aktuálisan népszerű könyveiből válogatva garantált, hogy két olvasni szerető fiatalnak lesz közös olvasmányélménye, amire már lehet alapozni egy baráti kapcsolatot. Az persze várható, hogy az online szociális térhez szokott tinédzserek nem fognak hirtelen egy idegennel órákat beszélgetni, de ha valamire jók a BookTok egyforma, könnyen és gyorsan olvasható könyvei, akkor az ez. Összekötnek olyanokat, akik egyébként meg se mernék szólítani egymást, és segítenek nekik kapcsolódni az olvasáson keresztül, amire kimondatlanul is óriási szükségük van.

Hogyan kapcsolódhat a BookTok-hoz a könyvtár?
Ahhoz, hogy a könyvtár bekapcsolódhasson az internetről kiinduló és a könyvesbolt pénztáránál végződő hálózatba, valahogyan meg kell ragadnia a kettő között a potenciális olvasót. A BookTok videók szinte kizárólag az otthoni könyvespolc szép új könyvekkel való feltöltését mutatják be, így sok nézőnek eszébe sem jut a könyvtár, mint ennél jóval olcsóbb és kínálatban gazdagabb alternatíva a könyveik beszerzésére. Pedig a könyvtárban találkozik az új könyvek „fast fashion”-je és a régebbiek „thrift shop”-ja, ami minden olyan olvasó igényeit kielégítené, aki egyáltalán eljut a könyvtárba. A BookTok-on népszerű könyveket több online könyvesbolt is külön BookTok kategóriában értékesíti, amit a könyvtár egy rendes korcsoport szerinti szétválogatással egybekötve szintén megtehetne, ha szentel ennek egy külön könyvespolcot. A könyvtár, mint szociális tér pedig az offline olvasóközösséget is építhetné külön BookTok-os könyvek köré szervezett könyvklubos találkozókkal és egyéb eseményekkel.

Konklúzió
Természetesen nem kell mindenkinek úgy ugrania, ahogy azt a BookTok mondja. Bár az internetes trendek követhetők és valamelyest megjósolhatók, a hálózatnak mindig lesznek olyan nem belátható változói, amelyek egyszer még az egész rendszert felborítják, vagy egészen új pályára terelik. A könyves influenszer és közösségi média jelenségre azonban érdemes ízlésromboló póklábú szörnyeteg helyett olyan eszközként tekintetni, ami közelebb hozza az olvasókat és a könyveket egymáshoz, ami a könyvtárnak és könyvtárosnak egyaránt a legfőbb célja kell, hogy legyen.

(kép 1, 2, 3)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése