A mai gyorsan digitalizálódó világban a mém már nem csak egy "ártatlan" vicces/humoros internetes tartalom, hanem a propaganda eszköze is egyben. Most már véleményt formálhatnak, ideológiai üzeneteket is terjeszthetnek, hatással lehetnek a közvéleményre. Hatékonyságuk egyszerűségükben rejlik, így sok emberhez képes eljutni világszerte. Ezen a folyamat (viccből fegyverré) elősegítői az egyszerű felhasználók is: mi magunk is terjeszthetjük, akár egy megosztással.
Miben rejlik a siker titka?
A titok az, hogy képes komplex üzeneteket is egyszerűsítve átadni a közönségnek, mivel hathat az érzelmeikre/nézeteikre. Ideálissá váltak a pszichológiai és ideológiai háborúra (psychological and ideological warfare). Tehát a mémből fegyver vált, ami alkalmas a közvélemény befolyásolására humorral/félelemmel. Így a figyelem átirányult a valódi világból, ahol fizikai erőt használtak, a mém-háború (memetic warfare) a mentális térben zajlik képek és/vagy szimbólumok használatával, hogy megváltoztassák bizonyos csoportok véleményét, vagy ideológiai előítéleteket hozzon létre.
A "fegyver" a gyakorlatban
Hatékony technika lehet a mém-háborúban, hogy szatírát és iróniát használva keltsen megosztottságot. Mivel propaganda üzenet bújhat meg a humor mögött, így nehéz eldönteni, hogy a kép üzenetet hordoz vagy csak vicces akar lenni. A mémek ezen képessége látható volt a 2016-os amerikai választáson, ahol mémeket alkalmaztak a társadalmi feszültségek kihasználására és a közvélemény manipulálására. A Facebook és az Instagram volt a két vezérplatform, amelyeken a mémek a faji, bevándorlási és osztálybeli problémákat/vitákat célozzák meg. Korunk háborúiban is előszeretettel alkalmaznak mémeket, hogy lejárassák a másik harcoló felet, míg magukat dicsőségesen tüntetik fel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése