keresés

2025. április 15., kedd

Amerikai vám hatása az Apple-re


Donald Trump amerikai elnök az elmúlt héten egy igen nagy bejelentést tett, amely hatással volt más országokra is. Ez nem volt más, mint a vámtarifa-bejelentése. Ezáltal többen is elkezdtek logikázni arról, mi legyen ezután. A legnagyobb hatást többek között az Apple-re gyakorolta, amely ugyan amerikai cég, de jelentős része Kínában készül el. 


 A vám hatása

A behozatali vám az Egyesült Államokban, Kínára nézve 125% lett. Az Apple cégen belül leginkább az iPhone-sorozatra gyakorolt hatást. Az áruk akár többszörösére is megemelkedhet az országban, ami felvásárlási lázhoz is vezetett az amerikaiaknál. Minél többen akarnak előre iPhone termékeket vásárolni, így elkerülve, hogy később többet kelljen fizetniük érte. 


Apple válasza

A cég megpróbált erre megoldást találni, de ez csak részben sikerült eddig. Az indiai gyártópartnerek segítségét kérték, amelyek a Foxconn és Tata. A partnereknél nemcsak a gyártási folyamatokra kapcsoltak rá, (főként a 15 és 16 sorozatoknál) hanem a szállításra is. A raktáron levő telefonokat átszállították Amerikába, amely egye források szerint 600 tonnányi volt, ez pedig közel másfél millió telefont jelent. Ezt a nagy mennyiséget a lehető leggyorsabban, hat repülővel vitték el. 


Miért India?

Természetesen Indiára is vonatkozik a vám, de Kínával szemben ez csak 26%-os. Ez volt az egyik oka annak, miért India vállt a fő gyártóvá. Másik oka pedig a Trump által hozott döntés, miszerint 90 napig felfüggesztette a vámot. India eddig is nagy szerepet játszott a gyártási folyamatokat illetően, hiszen az iPhone-ok ötöde innen származott, a többi része Kínából. Indiában jelen pillanatban három gyár működik, kettőt újabbat pedig már elkezdtek felépíteni.


Hogyan tovább?

Trump szeretné az Iphone gyártás központját az Egyesült Államokba átszervezni. Úgy gondolja, hogy ezt egyszerűen meg lehet valósítani, viszont a Bank of America Bloomberg elemzője ezt nem így gondolja, hiszen jelentős mértékben nőne ezáltal a gyártási folyamatok kiadásait is, minimum 25%-kal, nem beszélve arról, hogy a fontosabb alkatrészek ezek után is Kínából származnának.


Forrás:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése