keresés

2013. szeptember 23., hétfő

Első számú közellenség

Egyre többet hallani, hogy az Amazon világuralomra tör, minden vetélytársát lesöpri, és az sincs kizárva, hogy a világ minden bajának forrása. Bár ez kétségkívül túlzás, felütötte a fejét egy anti-Amazonista mozgalom, amelyhez sorra csatlakoznak írók és könyvkiadók, de akár még felhasználók is.

Legutóbb éppen Jonathan Franzen, a kortárs amerikai irodalom fenegyereke intézett kirohanást a Guardian hasábjain publikált esszéjében az óriáscég ellen. Meggyőződése szerint "Jeff Bezos (az alapító-vezérigazgató) ha nem is maga az Antikrisztus, de az biztos, hogy úgy fest, mint az Apokalipszis négy lovasának egyike." Az Amazon pedig egy olyan világot próbál megteremteni, amelyben a könyvek vagy az Amazon kiadásában, vagy magánúton jelennek meg, a vásárlók pedig csak az Amazonon megjelent értékelések alapján tudnak választani, és a marketing és promóció teljes egészében az író feladatává válik. Ez utóbbi szerinte szépíróhoz méltatlan, és csakis az értéktelen ponyvát író szerzők engedhetik meg maguknak.

Jaime Clarke egészen odáig ment, hogy domaint regisztrált pleasedontbuymybookonamazon.com (kérem, ne vegye meg a könyveimet az Amazonon!) néven. Itt arra hívja fel a figyelmet, hogy az Amazon megöli a független könyvkiadókat (az amerikai könyvkiadás döntő része hat nagyvállalat kezében összpontosul) és pláne a független könyvkereskedőket. Arra kéri az olvasókat, hogy a könyveket szerezzék be közvetlenül a kiadóktól, és kerüljék meg a nagykeresketőket és az ő hatalmas árengedményeiket.

Mint mindig, ellenvélemények most is vannak. Józanabb hangok arra hívják fel a figyelmet, hogy a nagyvállalatok megkerülhetetlenek, és hogy minden egyes amerikai könyvnek nagyjából a 30%-át pont, hogy az Amazon adja el, és csak az az író szólítsa fel az olvasóit arra, hogy ne vásároljanak ott, aki készen áll ennek a 30% eladásnak az elveszítésére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése