Cikksorozatában mutat be a hvg.hu egy olyan hiányszakmát amivel meglehetősen jól lehet keresni, mégis kevesen tudnak a létezéséről. A szerző, Garami Zoltán, több mint 10 éve dolgozik a szakmában, jelenleg egy amerikai székhelyű oktatási technológiai vállalatnál Senior Product Designer pozícióban.A termékfejlesztések egészen a közelmúltig nem voltak ilyen mértékben átgondoltan megtervezve mint ma. Nem történtek tudatos kutatások a termék célcsoportja és felhasználói körében az egyre szélesedő kínálat mellett. Itt kezdődik a szakma törtènete. A piac időben reagálva már nem csak a termék megjelenésére hanem összességében a pozitív élmény megteremtésére is igyekezett figyelni. Nem csupán maga a termék lett fontos, hanem minden a márka céggel kapcsolatos tevékenység.
Mi az a UX designer?
Kialakulását a grafikai tervező szakmából eredeztetik, de nem áll távol a pszichológiától, építészettől és a marketingtől sem. A teljes megnevezés a User Experience Designer, magyarul Felhasználói élmény tervező, amelyet a szakmát rèszegysègekre bontó pozìciókon is hirdetnek az állást kínáló cégek, például:- Product Designer- Termék tervező
- Interaction Designer- Interakció tervező
- UX Researcher- Felhasználói élmény kutató
- UX Writer vagy Content Strategist- Felhasználói élmény szövegíró
Hogyan kell elképzelni a felhasználói élmény tervezést?
A kutatások elméleti alapjai és módszerei
Miért fontos egy cégnek a UX designer alkalmazása?
Az öröm a legjobb reklám- ìrja a cikk. Ha veszünk egy telefont és jó élményeink vannak vele kapcsolatban, akkor szívesen beszámolunk róla barátainknak/ismerőseinknek és lehet legközelebb ők is egy olyan telefont vesznek, vagy esetleg azt a márkát választják. Viszont ha egy terméknél nem lehet figyelembe venni a felhasználó elégedettségét, például egy bankautomatánál, mert azt egyéb esetben is kénytelenek vagyunk igénybe venni és használni, akkor is fontos hogy ne rossz élményekkel távozzon a felhasználó.
Az élmények maradandóak, így fontos hogy az pozitív legyen. Ennek megtervezésével nem kevés pénzt spórolhat a termék gyártója, legyen az egy szoftver vagy szolgáltatás, mindamellett hogy versenyképesek maradhatnak.
Források:
HVG: Hiányszakma, amiről sokan nem tudnak – Mi az a felhasználói élmény, és miért kell megtervezni?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése