A Virtuális és Kiterjesztett valóság két ismeretlen fogalom a "hétköznapi" ember számára. Ezért talán a legfontosabb először az lenne, hogy tisztázzuk a jelentésüket.
A kiterjesztett valóság(augmented reality)ötlete nem igazán új keletű dolog, az értelmezéshez elég, ha egy másik irányból közelítünk a probléma felé. Aki egy kicsit is jártas, vagy látott már életében egy sci-fi filmet, az már ismeri ezt a fogalmat, csak nem tudatosan. Ezeket a filmeket legtöbbször a távoli jövő foglalkoztatja, nem egyszer az új keletű technológia fejlesztése, valóra váltása, majd az ezekből adódó problémák. A néző pedig ámulva figyeli, ahogy a főszereplő nem ott lévő gombokat nyomogat a levegőben, holografikus ablakokon keresztül társalog egy másik városban lévő barátjával, vagy éppen ki sem kell tennie a lábát a házból, mert a neten keresztül mindent megold.
Ezeknek a „szolgáltatásoknak” nagy részét már régóta használjuk. Az interneten könnyen befizethetjük számláinkat, vagy akár az egész bevásárlást online elintézhetjük pár kattintással. Bár, eme hipervilág elképesztően gyorsan fejlődik és nem szabad lenézni, de sokakat a tovább lépés még inkább izgalomba hoz.A kiterjesztett valóság a számítástechnika azon területe, amely ötvözi a valós és a virtuális világot. Ez a kreatív megoldás egyenlőre annyiban merül ki, hogy az okostelefon vagy tablet kamerájának képére, vagyis a valóságra plusz információkat vetítünk ki, ami szinte bármi lehet.(játék, rövid tájékoztató, multimédiás tartalom). Azt fontos tisztázni, hogy a technológiája rohamosan fejlődik. A multicégek egymás után próbálják a másikat lenyomni, újabb és újabb megoldásokkal hozakodnak elő. Így biztosak lehetünk benne, hogy új kütyük fognak készülni, vagy talán oda is eljutunk, hogy anélkül is fellépjünk a netre. Ami sok kérdést és problémát vet fel, ugyanakkor az emberiség egy új korba érkezett - akár akarjuk, akár nem.
A virtuális valóság (virtual reality) talán egyszerűbben megérthető, mivel konkrét definíciója nincsen. Ha a kiterjesztett valósággal nem érnénk be, akkor a virtuális valóságot nekünk találták ki. A lényege, hogy egy sisak felvételével egy olyan virtuális térbe kerülünk, amit akár a valósággal is összetéveszthetnénk. A szem, fül, és a tapintás fontos szerepet kap. Interaktivitás jellege a real time-ből adódik, vagyis ténylegesen azt a képzetet kelti, hogy valós időben, valós helyen vagyunk, az állandó ingerek miatt könnyen belemerül az ember. Mondhatnánk, hogy ez a gamerek valóra vált álma, hiszen a játékipar kezdett bele leginkább. Mivel ez egy nagyon friss kezdeményezés, a fejlődése során folyamatosan más cégek is érdeklődni fognak iránta, majd a hétköznapokba is könnyen beilleszthető lesz. A későbbiekben szó lesz a lehetőségekről, a problémákról, valamint a mai helyzetről és választékról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése