
Rövid időn belül másodjára módosítja az amerikai kereskedelmi minisztérium a TikTok amerikai üzletágának eladására megszabott határidőt. Ha az üzlet addig nem köttetik meg, betilthatják a használatát az Egyesült Államokban – ha egyáltalán van még valós szándék a régóta lebegtetett fenyegetés mögött.
Az Egyesült Államok hosszú hónapok óta lebegteti, hogy nemzetbiztonsági okok miatt betiltják a TikTokot az országban. Az amerikai kereskedelmi minisztérium szeptemberben be is mondta a dátumot, amikortól érvénybe lépett volna a tiltás: november 12. A határidő közeledtével azonban hiába kereste a TikTok tulajdonosa, a ByteDance az amerikai döntéshozókat, érdemi reakció nem érkezett, így bizonytalanná vált, hogy mi is történik majd a határidő lejárta után. Végül kiderült: a betiltást átmenetileg elhalasztják, mert több vonatkozó kereset elbírálása is folyamatban van amerikai bíróságokon.
Haladékok sora
Nem sokkal később újabb határidőt közölt a minisztérium: november 27-ét, ám a jelek szerint ebből sem lesz semmi. A Bloomberg és a Reuters is arról ír, hogy a legfrissebb döntés értelmében a TikTok újabb hétnapos haladékot kapott, az új határidő december 4. Addigra vagy lezárja a ByteDance a TikTok amerikai üzletágának eladását, vagy az Egyesült Államok saját területén elérhetetlenné teszi az appot. A minisztérium szóvivője a Bloombergnek arról beszélt, a halasztásra azért volt szükség, mert a plusz egy hétben az Egyesült Államok külföldi befektetésekkel foglalkozó bizottsága (CFIUS) át tudja nézni a ByteDance és a vevőként fellépő amerikai Oracle megállapodását.
Az elnökválasztás hatása

Az Engadget szerint azonban azzal, hogy nem Donald Trump, hanem Joe Biden nyerte az amerikai elnökválasztást, és januártól új adminisztráció lesz az Egyesült Államokban, kérdésessé vált, hogy addig meglépik-e a TikTok betiltását, vagy egyáltalán meglépik-e valaha.
Amerika után az Egyesül Királyság is azt tervezi, hogy az Európai Unióból való kilépést követően egy új hatóságot állít fel a digitális piac szereplőinek ellenőrzésére.
A Digital Markets Unit (DMU - Digitális Piaci Felügyelet) néhány hónapon belül állna fel, működését a tervek szerint 2021 áprilisában fogja megkezdeni. A DMU a már létező Competition and Markets Authority (Versenyjogi- és Piaci Felügyelet) részeként működik majd, elsődleges feladata pedig a szabályok betartásának ellenőrzése lesz, valamint a digitális világban olyan környezetet létrehozása, amely a kisebb szereplők számára is egyenlő versenyfeltételeket biztosít.
A Digital Markets Unit (DMU - Digitális Piaci Felügyelet) néhány hónapon belül állna fel, működését a tervek szerint 2021 áprilisában fogja megkezdeni. A DMU a már létező Competition and Markets Authority (Versenyjogi- és Piaci Felügyelet) részeként működik majd, elsődleges feladata pedig a szabályok betartásának ellenőrzése lesz, valamint a digitális világban olyan környezetet létrehozása, amely a kisebb szereplők számára is egyenlő versenyfeltételeket biztosít.
A pontos szabályok egyelőre nem ismertek, általánosságban azonban olyan előírások várhatók, amelyek a felhasználói adatok és célzott hirdetések feletti nagyobb kontrollt biztosítják, vagy amelyek megtiltják az alternatív szolgáltatásokra való áttérés megnehezítését. A DMU speciális jogokat is kap, hogy a szabályok betartását ki tudja kényszeríteni: az érintett szolgáltatások blokkolása mellet lehetősége lesz arra is, hogy a renitens szolgáltatókat megbüntesse.
Az Egyesült Királyságban már tavaly felmerült egy újabb testület felállításának ötlete, a jelenleg érvényes jogi környezet azonban ezt nem tette lehetővé; a Brexit után viszont ez az akadály el fog hárulni.
Forrás 1: hwsw.hu
Forrás 2: techworld.hu
Forrás 3: pcworld.hu
Forrás 4: itcafe.hu
Forrás 1: hwsw.hu
Forrás 2: techworld.hu
Forrás 3: pcworld.hu
Forrás 4: itcafe.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése