A digitális korszak
platformjain végzett tevékenységünk nem maradhat nyom nélkül. Egyesek nincsenek
tisztában azzal, hogy az internetes keresésük, közösségi oldalakon létrehozott
profiljuk sokat elárul szokásaikról, személyiségükről. Ezen adatokból pedig
hasznot húzhatnak a cégek (gondolhatunk itt az érdeklődési kör alapján
elhelyezett hirdetésekre). Mások viszont féltve őrzik adataikat, nem
regisztrálnak közösségi oldalakra és körültekintően figyelnek arra, mi is kerül
ki róluk a világhálóra. A weben tett aktivitásaink rögzülhetnek a hálón, és a kérdés az, hogy mikor válnak hátrányunkra, mikor és
hogyan használják fel azokat illetéktelenek. Talán azok az adataink vannak a
legnagyobb biztonságban, amelyeket sehova sem töltünk fel, vagy semmilyen
formában nem küldünk el az Interneten keresztül.
A weben végzett
tevékenységeink, adataink, kezdve a csevegéstől a képfeltöltésen át a Google
kereső használatáig mind együtt alkotják digitális lábnyomunkat. Ez magával
vonja lábnyomunk csökkentésének, eltörlésének, a magánszféra biztonságának,
fontosságának kérdését, hogy mennyire ismernek minket a közösségi oldalak,
illetve hogy az itt végzett aktivitásunk milyen veszélyekkel járhat.
Manapság a közösségi
oldalak biztosítják a legnagyobb eszközt a személyes tartalmak megosztására. A
mértéktartás, a legszükségesebb információk megosztása sokszor már nem elégíti
ki a felhasználókat, magánéletük minden apró örömét szeretnék másokkal tudatni,
még akkor is, ha az már súrolja, átlépi a magánszféra határát. Az oversharing jelensége gyakorivá vált,
uralkodó hálózati magatartásformává nőtte ki magát. Ugyan a Web 2.0 előtt is
létezett a túl sok információ megosztása (pl. magánéleti válság kibeszélése),
de ezt a közösségi média felerősítette. Könnyebbé vált a személyes élmények
megosztása, ráadásul egyszerre többekhez lehet eljuttatni a közösségi
oldalakon. Ám nagyon könnyen előfordulhat, hogy miután megosztják, megbánják
tettüket, de akkor már késő, az információ eljuthatott már több ismerőshöz,
akik szintén továbbadhatják. Pszichológiai magyarázata van annak, hogy mennyire
szeretnek a használók kitárulkozni, bizalmat, együttérzést szerezni, vagy dicsekedni,
örömöt kifejezni. Végső soron a legelőnyösebb oldalukat akarják mutatni,
másokban jó benyomást kelteni, vagy egyszerűen csak segítségre van szükségük
akár azzal, hogy meghallgatják őket ismerőseik. Mindeközben nem tudják kontrollálni
tárolt információikat. Mindez sokaknál képek, élmények, videók válogatás
nélküli közzétételét okozza, amely digitális lábnyomuk növelését
eredményezi.
Magánszféránk
jelentősége, szem előtt tartása háttérbe szorul, jövőbeli megléte szakemberek
szerint nem
lehetséges egy felmérés szerint. Úgy
látják, nem jöhet létre egy olyan infrastruktúra, amely segíti a vállalat
fejlődését, de egyben biztosítja a felhasználók magánéletének védelmét. A
megkérdezett szakemberek közül 55 % volt ezen a véleményen, de még a másik
tábor is egyetértett abban, hogy eredendően nyilvános az online lét. A
digitális világ alapvető kérdése tehát a privát szféra és a biztonság,
ugyanakkor nem tudnak a felhasználók arról, hogy milyen sokat tudnak róluk az
egyes technológiák, cégek. Azt meg különösen nem, hogy olyan új technológia,
mint pl. a Dolgok
Internete hogyan lesz képes adataikat
biztonságosan kezelni.
Digitális lábnyomunk
növelésének leghatékonyabb felületei a közösségi média képviselői, elsősorban a
Facebook. A feltöltött tartalmak, követett oldalak, érdeklődési körök, adatlap
mind-mind a felhasználóról árulkodnak. Olyannyira, hogy a Stanford és
Cambridge-i Egyetemeken végzett kutatások
szerint a digitális lábnyom sokkal
többet árul el személyiségről, mint a hétköznapi viselkedés. Családtagok,
barátok sem tudhatnak annyit a használóról, mint amennyit a Facebook. Gyakorta
felmerül a kérdés, mennyit tud valójában a Facebook a regisztráltakról, adataikat
megfelelően kezeli-e, és meg tudják-e védeni az illetéktelen kezekbe való
jutástól. Ugyanakkor másik elbizonytalanító tényező, hogy a megosztott
tartalmakat kik látják, olvassák. A Facebook és más közösségi oldalak
megjelenésével, elterjedésével a felhasználókat sokkal könnyebben ismerhetik
meg a munkáltatók, mint egy
állásinterjú során. Sokat elárul a jelentkezőről digitális aktivitása, amely
befolyásolhatja is a jelentkezés végkimenetelét. Továbbá maguknak az
alkalmazottaknak a figyelése is jellemző, és egy olyan poszt, amely a céget,
felettest támadja, vagy bizalmas információkat árul el, végzetes lehet számukra.
Felelősségük nem szűnik meg azáltal, hogy a munka végeztével hazamennek, de a
munkáltatónak is joga van a beosztottak ellenőrzésére. Az indok a munkavállaló
ellen az lehet, hogy veszélyezteti a cég gazdasági érdekeit, ugyanakkor a
személyiségi jogokat ez sértheti. A munka világában ez mindenképp újszerű
nézőpont, amelyet szem előtt kell tartani. Készíthetnek az állásra jelentkezők
remek LinkedIn
profilt, amely szakmai előmenetelük,
karrierjük tanúsítója, ám ha emellé ellentétes Facebook profil társul, akkor elbukhatják
a felvételt. Természetesen ezt elkerülendő olyan eszközök állnak
rendelkezésünkre, mint a megfelelő biztonsági beállítások Facebookon, álnéven
létrehozott profil, vagy egyszerűen a tartalmak megszűrése és csak vállalható
információk közlése, feltöltése.
Előfordulhat azonban
az, hogy az évek alatt felhalmozott képeket, tartalmakat törölni szeretnénk:
ízlésünk megváltozott, vagy egyszerűen csak nem szeretnénk, hogy régi
képeinket, hozzászólásainkat, érdeklődési köreinket mások meglássák. Ha már
olyan könnyű volt regisztrálni, profilunk törlése is egyszerű lehet –
gondolnánk. Ám épp ellentétje igaz; a Facebookon elrejtették a törlés funkciót,
és hosszabb ideig kell várni arra, amíg maximálisan törlődik a profil, de a
tartalmak fennmaradhatnak
a világhálón. Az egyes közösségi
oldalakon eltérő nehézségű lehet a törlés módja, de a kérdés ezután is megmarad:
sikerült-e mindent úgy eltüntetni, hogy a Google sem adja ki találatai között? Sőt,
az Interneten minél inkább próbálja valaki eltüntetni a róla szóló
információkat, az még jobban elterjed. A kitörlés olyan önreakciós mechanizmust
vált ki, amely azt eredményezi, hogy az eltüntetendő információ még inkább
előtérbe kerül. Eredendően ez a cenzúra korlátozására szolgálna, de együtt jár
vele az a hátrány, hogy a feltöltött tartalmainkat az Internet sosem
tudja elfelejteni. A cenzúra ellen hozták létre a Chilling Effects nevű
projektet, amely egy helyen gyűjti össze a törölt információkat. Közzéteszi,
hogy ki milyen tartalmat milyen okból kívánt eltüntetni. A Google is
csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez, és az óriási mennyiségű eltávolítási kérelmet,
amelyek főleg szerzői jogokra, rágalmazásra hivatkoznak, továbbítja a Chilling
Effectsnek, amelyet indexel is. Ez az ördögi kör tehát azt okozza, hogy akik el
szeretnének tűnni, ott találják magukat a Google első találatai között. Mindazonáltal
remény van a teljes eltűnésre: egy éve az Európai Unió a felejtés jogáról
hozott törvényt, amely szerint minden állampolgárnak joga van eltüntettetni a
róla szóló tartalmakat az Internetről. Ennek megfelelően alternatívákat
ajánlanak a felhasználóknak, de az egy
év elteltével sem maximális a transzparencia, még átláthatóbbá kell tennie
a Google-nak a felejtés jogát. Az EU-ban az eltávolítási kérelmek kb. 40 %-ban
válnak valóra, de Magyarországon ez az arány csak 28 %. Ebből is látszik, van
hova fejlődni, és a közzétett érzékeny tartalmak eltávolítását nem biztos, hogy
el tudjuk érni. A legbiztosabb megoldás tehát az, hogy netes aktivitásunkat
szűrjük és nem posztolunk mindent a világhálóra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése