Repülés- és utazásvédelem
A 21. század robbanásszerű technikai fejlődésével naponta
találkozunk. Olyan fejlesztések kerülnek be a köztudatba, melyek eddig csak a
scifi filmek világára voltak jellemzőek. Nem újdonság az, hogy a közlekedésben
is ugrásszerűen felgyorsult a fejlődés. Elég ha csak a japán szupervonatokra
vagy a robotpilótával működő autókra gondolunk. A repülőgépeken használatos
robotpilóták ma már szinte teljesen képesek átvenni a pilóták szerepét.
Várjunk csak, ez tényleg így lenne? Egyelőre a repülőgépen
használt rendszerek (mind navigációs, mind kommunikációs és persze a
robotpilóta illetve a belső elektronika) teljesen biztonságosnak lettek
nyilvánítva. Azonban elég akár egy kisebb programhiba, egy rosszul kiadott
parancs és máris komoly problémák léphetnek fel.
Általában a fejlesztések a hadseregből kerülnek ki
mindennapi használatra. Ez persze nem jelenti azt, hogy a hadsereg kötelékén
belül is minden tökéletes lenne. Vegyük például a "bandzsa"
vadászgépek esetét. Az F-35-ös vadászgépet egy olyan szenzorral szerelték fel,
mely képes a parancsnokság számára teljes képet mutatni a levegőben történő
eseményekről. Ezt úgy sikerült elérni, hogy a központba egyszerre fut be az adott vadászgépek minden
adata. A gond azonban ott kezdődik, hogy a vadászgépek ilyen módon kivont
adatai sokszor zavart okoznak, a szenzorok "bandzsítanak", azaz
bizonyos helyzetekben kettőt mutatnak egyes tereptárgyakból vagy akár
vadászgépekből is. A hibát természetesen már vizsgálják, de akkor is ijesztő
belegondolni, hogy vaksi vadászgépek repülhetnek fölöttünk. (Viccet félretéve
egyelőre tesztüzemről van szó és a hiba kijavításán már dolgoznak.)
A civil utas szállítás a közlekedés egyik sarkalatos pontja.
Jelenleg a repülőgép számít a statisztikák alapján a világ egyik
legbiztonságosabb utazási módszerének. Annak ellenére is, hogy a repülőgép
baleseteknek ritkán akadnak túlélői, és sajnos sokszor százas nagyságrendű
veszteséggel kell számolni. Viszont szerencsénkre a légi balesetek sokkal ritkábbak
mint mondjuk például az autóbalesetek. Ezt többek között a folyamatos és alapos
átvizsgálásnak köszönhetjük, melyeken a repülők minden út előtt átesnek. Ezért
volt többek között az a hír is, mely az új Boeing-787 Dreamliner repülőket
érintette. Az áramellátó elektronikai rendszerben észlelték a problémát, mely
akár odáig is vezethet, hogy a pilóták elvesztik az uralmat a gép fölött.
Szerencsére azonban megvan a bug, ami ezt a problémát okozhatná. Teljesen
kielégítő megoldás ugyan nincsen még, de a rendszer időnkénti újraindítása
megoldja a gondot. Tehát a baj megelőzhető, a Dreamlinerek biztonságosak,
csupán kellő odafigyelést igényelnek.
A repülőgépek egyik fő alkotóeleme az utas. De mi történik
ha egy biztonságtechnikai kutató keveredik az utasok közé? Az úriember úgy
gondolta, hogy Twitter oldalán közli, hogyan tudná feltörni a repülőgép
biztonsági rendszerét, hogyan iktatná ki a hajtóműveket a pilóták tudta nélkül.
Azonban ez nem igazán tetszett az illetékes hatóságoknak (köztük az FBI-nak
sem) úgyhogy jó pár órás kihallgatás várt rá. A biztonságtechnikusnak elméleti
elképzelései voltak tettei végrehajtásáról. Ebből sajnos nem derül ki, hogy
mondjuk - amint egy korábbi posztjában ecsetelte - valóban le tudja-e engedni a
vészhelyzetben szükséges légzőmaszkokat.
Összességében elmondható, hogy a repülés biztonságossága
több tényező függvénye. Napjainkban a legmeghatározóbb tényezőt az elektronika
világa jelenti. A hackerek vagy jelen esetben biztonságtechnikusok komoly
fejtörést okoznak a szoftvergyártóknak. Szerencsére eddig nem hallottunk olyan
esetről, mikor egy repülőt kizárólag kibertérbeli eszközökkel térítettek volna
el vagy más egyéb eseményt idéztek volna el. Reménykedjünk benne, hogy erre nem
is lesz példa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése