1994, október 27-ét írunk és az interneten megjelenik az első reklám, a Hotwired.com oldalán. Ettől a pillanattól kezdve gyökeresen változik meg a reklámozás azon formája, amelyet addig ismertek.
- ide valami szép átvezető a malvertisingba -
Az internetes reklám története
Az első reklámok még csak emailekre és banner reklámokra korlátozódtak (amely már akkor sem volt sikeres), azonban ahogy egyre népszerűbb és széleskörben elterjedté vált, a cégek felismerték az internetben rejlő potenciált, amely további fejlődéséhez vezetett, így születtek meg például a pop-up, azaz felugró reklámok. Mivel mérhetetlenül bosszantó volt, hogy a felugró reklámok a legtöbb esetben eltakarták a böngészett oldalt/ információt, az "evolúció" következő pontja a pop-up adblocker-ek kifejlesztése, amelyek megakadályozták ezen fajta reklámok megjelenését. A reklámozás e formája a mai napig használatos, kontroverzális jellege ellenére is.
Talán az egyik, ha nem a legnagyobb mérföldkő a reklámozás történetében a közösségi média platformok egyre szélesebb elterjedése. A Myspace, a LinkedIn megjelenése nagyjából végtelen felületet, és újabb lehetőségeket biztosított a cégeknek, hogy new wyas for companies to connect with customers. A mára már óriásira nőtt Youtube 2005-ös indulása óta pedig megteremtette a Video-ads műfaját, a cégek a videósközösséggel mutatta be termékeit (Bár ennek a morális része igen megkérdőjelezhető, hisz gyerekközönség számár is bármiféle szűrő nélkül reklámozhatnak a videósók a szponzorokon keresztül). 2010 óta pedig a mesterséges intelligencia is megjelenik az online reklámozásban, mint eszköz, ezzel növelve hatékonyságát.
Az OpenRTB protokoll megjelenése- ..... Adatink védelme gdpr megnövekedett ai használat
Az Adware és a Malvertising
Ha a reklámokat érintő problémákra gondolunk, legtöbbünknek elsőre csak a felszínes dolgok jutnak eszébe, pl.: a reklámok káros hatása az emberekre, a közszolgálati közlemények felkavaró mivolta, stb. Az átlagos internet felhasználó mit sem sejt a reklámokban rejlő vírusokról, amelyek jobb esetben csak egy idegesítő Chrome-bővítményt telepít a keresőmotorunkba, rosszabb esetben az egész számítógépünket is tönkre teheti. Ebben az esetekben beszélhetünk a Malvertising és az Adware fogalmáról.
Adware
Mint sok minden más, az adware is csak a pénz miatt létezik, ennek terjesztői és fejlesztői többféleképpen keresnek pénzt a gyanútlan harmadik feleken, például:
- Pay-Per-Click: a kattintás száma alapján
- Pay-Per-View: a felbukkanó reklámok száma alapján
- Pay-Per-Install: letöltések száma alapján
Malware
https://adtechbook.clearcode.cc/history-advertising-technology/
https://itmunch.com/online-ads-a-history/
https://en.wikipedia.org/wiki/Adware
https://www.kaspersky.com/resource-center/threats/adware
https://www.crowdstrike.com/cybersecurity-101/malware/malvertising/
https://www.avast.com/c-what-is-malvertising-how-to-stop-it
https://www.crowdstrike.com/cybersecurity-101/adware/
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2017/04/the-first-ever-banner-ad-on-the-web/523728/
https://www.researchgate.net/publication/373252965_ONLINE_ADVERTISING_ _HISTORY_EVOLUTION_AND_CHALLENGES
https://www.techtarget.com/searchsecurity/definition/adware#:~:text=Adware%20is%20any%20software%20application,on%20the%20program's%20user%20interface.
https://adtechbook.clearcode.cc/history-advertising-technology/
https://www.reddit.com/r/Anticonsumption/comments/12kj9xl/i_absolutely_hate_how_the_internet_is_now_covered/
()
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése