keresés

2025. május 19., hétfő

Megéri-e konzolt venni egy gamer PC helyett?

A számítógépek és játékkonzolok közti különbségek már hosszú évek óta fennállnak, és számos vita tárgyát eredményezik a gamer világban. A konzolos játékosok sokszor azzal indokolják elveiket, hogy míg a PC-n már átálltak a virtuális, DRM-mel (Digital Rights Management) ellátott játékokra, amiket így az adott webáruház pl a Steam és az Epic Games Store nyomon követhet és bármikor elvehet a felhasználótól, addig a konzoloknál megmaradt a fizikai adathordozón lévő játékok vásárlása, melyek így a játékos tulajdonában vannak és azt nem tudja egyetlen cég se megvonni tőlük és bármikor eladhatják vagy elajándékozhatják, ha nem kell már nekik. Emellett azzal indokolják még vásárlási elveiket, hogy egy Gamer PC-t sokkal többe kerül megvásárolni, mint egy konzolt és a PC-t nem lehet az ágyon fekve, kényelmesen használni mint egy játékkonzolt. Ugyanakkor ezen elvek nem kis százaléka manapság kezd egyre inkább felűlíródni, melynek több oka is van. 

Elvek és a valóság:

Tény és való, hogy a Steam-en, és az Epic Games Store-on vett játékok nyomon vannak követve és futtatásukhoz szükséges az áruház asztali alkalmazását telepíteni. Ugyanakkor egy számítógépen több alternatíva is fellelhető, ha az ember alaposan körülnéz. Pl. A CD Project által fejlesztett webáruház, a GOG (Good Old Games) egy lényeges kivétel a játékbirtoklást illetően, melyen számos játék fellelhető és bár nincs olyan sok mint mondjuk a Steam-en, de ami elérhető rajta az mind DRM mentes és ezt maga az áruház is feltünteti. Emellett a különféle torrent oldalak is lehetőséget biztosítanak a felhasználónak játékok és egyéb programok beszerzésére. A konzolok ezzel szemben csak azon játékokat képesek futtatni, amit rájuk terveztek. Jobb esetben visszafelé kompatibilisek, melynek köszönhetően képesek az előző konzol játékait is lefuttatni pl. A PlayStation 5-ös konzolon futnak a PlayStation 4 játékai is. A Nintendo esetében a Switch lehetőséget biztosít, a NES, SNES, Game Boy, Game Boy Color, Game Boy Advance és Nintendo 64 konzolos játékokat is játszhassunk rajta. Azonban ezt a funkciót az előfizetéses online szolgáltatásához köti, míg egy egyszerűbb számítógépen vagy okoseszközön ezek a konzolok simán emulálhatóak, mely bár nem legális, az interneten számos emulátor program fellelhető, ami lehetőséget biztosít a konzol-exkluzív játékok PC-n vagy okos eszközön történő futtatására.   

Konzolok és áraik:

Tény és való, hogy egy jó gamer számítógép beszerzésének vagy összerakásának az ára sokszor akár a 600.000 Ft-ot is meghaladhatja. Azonban a mai modern konzolok ára is egyre inkább növekszik. A Sony által gyártott és jelenleg is forgalomban lévő PlayStation 5 konzol ára általában meghaladja a 200.000 Ft-ot. A fejlettebb verzióját, a PlayStation 5 Pro konzolt általában 300.000 és 400.000 Ft közötti áron lehet beszerezni. A Microsoft Xbox konzoloknál is hasonló a helyzet, mert a legújabb konzoljuk az Xbox Series X. ára általában 200.000 és 300.000 Ft között szokott lenni, de van üzlet, ahol még a 300.000-et is meghaladja az ára. Egyedül a Nintendo aktuális konzolja, a Nintendo Switch az egyetlen kivétel, ami a játékaik áraitól eltekintve, (melyek általában 10.000 és 20.000 Ft körül szerezhetők be, amely többnyire azonos ár, a PS5 konzol játékok árával) általában alig haladja meg a 100.000 Ft-ot. A Nintendo Switch a PlayStation és Xbox konzolokkal ellentétben gyengébb hardverrel rendelkezik, emiatt kevesebb AAA kategóriás játékot képes lefuttatni. Emiatt számos kritika is éri, ahogy a konzol két oldalán lévő, leszedhető kontrollerek (joy-con) joystick-jainak rövid élettartama miatt is, melyeknél hosszas használat után előfordulhatnak ún. drift-hibák, amik a játékok irányításánál lesznek észrevehetők. A Nintendo mindent megtesz annak érdekében, hogy minél több játékost csábítson magához és bár a konzoljuk hardvere nem alkalmas a realisztikusabb AAA kategóriás játékok futtatására, a Switch ennek ellenére hatalmas bevételt hozott a Nintendo számára, ami arra ösztönözte őket, hogy a következő konzoljuk a Switch folytatása hardveres teljesítményét tekintve úgy legyen tervezve, hogy a PlayStation 4 konzol játékai is könnyedén elfussanak rajta.

A Nintendo Switch 2:

A Nintendo következő konzolja, Nintendo Switch 2 néven fog várhatóan június 5-én megjelenni a boltok polcain. Ahogy azt a neve is elárulja ez a konzol a Switch folytatása, mely hardverét tekintve egy PlayStation 4 és PlayStation 4 Pro közti szinten van, ami nagy előrelépés az eddigi konzoljaikhoz képest. Az új konzol azonban nem csak a teljesítményében fejlődött (ami a jelenlegi Xbox és PlayStation konzolokhoz képest még elmaradottnak számít) hanem az árazásában is. Ugyanis a Switch 2 ára várhatóan 200.000 Ft feletti árakon lesz majd elérhető és ami még rosszabb, hogy a Switch 2-re tervezett játékokat 30.000 és 40.000 Ft körüli árakon lehet majd beszerezni, ami számos játékosnál nemzetközi szinten komoly felháborodást okozott (jogosan) Ráadásul nem mindegyik címnél lesz ott a teljes játék a fizikai adathordozón (Nintendo Switch-nél játékkártya), hanem az adathordozó tulajdonképpen egy kulcsként funkcionál, amelyet a Switch 2-be helyezve letölthetjük a vásárolt szoftvert. Emellett a konzol LCD felbontással lett tervezve, ami szintén felháborodást keltett, mert a vásárlók arra számítottak, hogy legalább OLED képernyős lesz, mert a sima Switch konzolnak a legkésőbbi változata már OLED képernyős volt. A tárhely bővítését tekintve szintén kiadásosabb lesz elődjénél, mert míg a sima Switch támogatja a microSD kártyát, addig a Switch 2 csak a drágább microSD Express kártyákat fogja csak támogatni. Mindemellett valamennyi aktuális Switch játékhoz jönnek Swich 2 exklúzív változatok, amelyek számos újítást tartalmaznak az elődeikhez képest. A játékos ez esetben vagy megvásárolja drága játékkártya formájában az új verziókat, vagy letölti a frissítést a sima Switch játékokhoz az EShop-ból, amiért szintén fizetni kell, ahogy a Swich 2 újdonságainak bemutatására készült játékért, a Welcome Tour-ért is, ami szintén felháborító, mert a játék nem több, mint egy szimpla konzol bemutató. Az ilyen játékokat máshol ingyen adják, hogy tanulhasson belőle a játékos az adott eszköz újításait és használatát illetően. A Nintendo természetesen ezért is pénzt követel.

A konzolok és játékaik árának növekedését tekintve az Xbox és PS játékosok se lesznek biztonságban, ugyanis a Nintendo játékok árának növekedése arra ösztönözte a Microsoft-ot és a Sony-t, hogy ők is növelni fogják a játékaik árát. Mindezeknek köszönhetően a kérdés az, hogy megéri-e már konzolt vásárolni egy jó számítógép helyett? Megéri-e egyáltalán ezeket a pénzelnyelő óriás világcégeket több százezrekkel finanszírozni olyan eszközökért, amelyek játékon kívül nem alkalmasak semmire? Ráadásul konzolból mindig csinálni fognak újabb és újabb gépet, amely mindig tud valamit, amit az elődje nem és ezért ezek a cégek feljogosítva érzik magukat, hogy saját ízlésük szerint úgy növelik az árakat, ahogy ők akarják. Az újonnan kitalált új funkciókért akár külön egyszeri vagy előfizetéses szolgáltatásokat is kínálnak. Ha minden így folytatódik, hamarosan eljutunk addig, hogy a konzolok és játékaik a gamer számítógépek árával fognak versengeni. A kézikonzol-számítógépekről (Steam Deck, ASUS ROG Allay, Lenovo Legion Go, MSI Claw) nem is beszélve, melyeket árban lassan megelőznek a játékkonzolok. Főleg, ha a játékaik árát is beleszámítjuk.

Forrásanyag: IGN Hungary

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése