Fűzfa Balázs a Könyv és Nevelés c. folyóirat
hasábjain 2002-ben ír A másik irodalomról. Mit is nevez ő másik
irodalomnak? Hát, az új irodalmat. Aminek semmi köze a papírhoz és a tintához.
"A végtelen térben [...] létező valami, ami olykor már nem is
szövegszerűségével győz meg bennünket arról, hogy "tér és idő keresztjére
verve" (Simone Weil) hogyan élünk, miképpen gondolkodunk, szeretünk és nem
szeretünk mi, emberek."
A kultúrahordozó alapeszköz újra lecserélődik (már lecserélődött?) és a változáshoz alkalmazkodni kell. A szövegelméletet, szövegalkotást, szövegvizsgálati szempontokat, az irodalomtudománnyal és nyelvészettel kapcsolatos további tudományokat újra ki kell dolgozni. A digitális megjelenésben nincs lineáris szövegfelépítés, a szövegnek nincs eleje és vége.
Új típusú szépirodalmi alkotások. Digitális hipertext versek és regények. Egy regény, egy esszé, egy levél már nem "az elejétől a végéig íródik, hanem"belülről kifelé": itt is, ott is bővül egy-egy mondattal a gondolatmenet." A nem-lineáris szövegeket nem-lineáris módon kell olvasni, új olvasási mód alakul ki: pontról-pontra ugrálunk, nem sorról-sorra követjük szemünkkel az írást. Ennek működéséről Ottlik már jó régen hírt adott, és szerencsére Fűzfa Balázs rátalált eme gyöngyszemre is:
„(…) Mohón, falánkul olvastam mindig. Alighogy belekezdtem egy könyvbe, továbblapoztam, itt is, ott is átfutottam néhány oldalt, hajszoltam, elhagytam az írót. De, már sok éve, a dolog még ennél is jobban elfajult. Vaskos regényeket egy-két helyen felütök, belenézek – vagy akár bele sem nézek a könyvbe, csak hevertetem két hétig az íróasztalom szélén, míg meg nem unom a látását. Ekkor beszorítom a polcon a többi közé, s ha a véleményemet tudakolják felőle, azt felelem, ismerem, rossz könyv. Ezzel együtt, megbízható kritikus vagyok, ha nem is csalhatatlan. Nem hinném, hogy valaha is tévedtem volna. (…) A rossz könyv élettelen tárgy: ha a kezembe veszem, bizonyos, hogy semmiféle izgalmat nem érzek. A jó: tüstént megdelejez, személyes kapcsolatot tart velem. Mit beszélnek ezek itt, a hetvenhetedik oldalon? Kettőt visszalapozok. Nem azt találom, amit vártam. Mik az előzmények? Már lapozok, járkálok benne, előre-hátra, keresem a neveket, tájakat. Az elejét utoljára olvasom el, a végét a közepén, a közepét háromszor esetleg. Ezzel a gyalázatos módszerrel mégis mindent megtudok, de csak a jó regényből.”

"A hagyományos olvasás, vagyis betűolvasás igen drága
mulatsága az emberiségnek: négy év, amíg egyáltalán, nyolc év, amíg
valamennyire, s legalább húsz, amíg igazán, értve, komolyan és méltósággal
megtanulunk olvasni. S tesszük mindezt egy meglehetősen bonyolult közvetítő
jelrendszer, az ábécé, a szónyelv segítségével. Ráadásul még ekkor is csak
60-80 oldalt olvasunk óránként, elképesztő lassúsággal, betűről betűre, szóról
szóra haladva. A szóbeli megértés hibaszázalékáról pedig nem is beszélünk, hisz
arról szól a fél világirodalom."
Ideje megszabadulni a betűolvasástól - írja az
irodalomtanár. Szerinte a hagyományos olvasás és a digitális olvasás közötti
átmenetet a gyorsolvasás jelenti; az agy kapacitása adott, új technikákat kell
elsajátítani, és sokkal rövidebb idő alatt sokkal több információ befogadására
lehet képes az ember. A kulcs a vizuális információátadás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése