Néhány évvel ezelőtt még a nyomógombos telefonok uralták a mobilpiacot. Aztán 2007-ben változás törént: az Apple bemutatta első generációs iPhone-ját, amely gyökeresen megváltoztatta a trendeket. A következő években egyre több cég jelentkezett érintőképernyős okostelefonokkal, amelyek rövid időn belül az eladási listák élére repítették a gyártókat, köztük az utóbbi 4-5 évben számos ázsiai és azon belül kínai gyártót is.
Előzmények
2010 előtt a Nokia számított az abszolút piacvezető márkának, ekkoriban kicsit kevesebb, mint 40%-os piaci részesedéssel rendelkezett. A lista második helyén a Blackberry állt. 2011-re azonban már az Apple volt az élen, amelyet ugyanezen év végére legyűrt a koreai Samsung, amely drasztikusan növekedett. A kínai mobilgyártók már ekkor éreztették hatásukat a piacon. A Huawei volt a legsikeresebb, őt követte a Lenovo, az Alcatel és a ZTE, amelyeket a TOP10-ben szerepeltek az eladási rangsorban. Ebben az évben jelent meg a Xiaomi is, amely a LG szintjére tudott felemelkedni körülbelül 4 év alatt.
És mi a helyzet most?
A kínai gyártók töretlenül növekednek, az okostelefonpiac az anyaországban egyre nagyobbra duzzad, amit azt jelenti, hogy évente nagyjából 400 millió telefont adnak el. Egy kínai gyártótól származó csúcskategóriás mobilt sokkal olcsóbban lehet megvenni, mint egy hasonló kategóriájú Apple vagy Samsung készüléket, amely szintén növeli a telefonok népszerűségét. Korábban alapvető tévhit volt, hogy ezek a telefonok olcsó alapanyagokból készülnek és silány a minőségük, viszont ez nem így van. A kínai gyártók azért tudják olcsóbban eladni termékeiket, mert szinte alig vagy egyáltalán nem költenek reklámra, az értékesítés webshopokon és viszonteladókon keresztül folyik, valamint az alkatrészeket folyamatosan, kis tételekben vásárolják, amelyek szintén rengeteg pénzt takarítanak meg.
Jövőképek
Egyelőre úgy fest, hogy a kínai márkák tovább fognak hódítani, már csak az a kérdés, hogy az idei évben ki tudja eladni a legtöbb telefont. Várhatóan a Huawei lesz az első helyezett, amely a növekedést illeti, hiszen saját SoC-t gyártanak, valamint a készülékek minősége is egyre inkább megközeleíti a nagy gyártókat. Említésre méltó továbbá a Lenovo és a Xiaomi is, utóbbi a hazai piacon is egyre jobban teljesít. A Lenovo a 2016-os IFA kiállításon bemutatott több olyan középkategóriás okostelefont is, amelyek nagy akkumulátor-kapacitással és szemrevaló technikai háttérrel rendelkeznek. Nemsokára megjelennek az idei év statisztikái is, amelyekből kiderül majd, hogy ki teljesített a legjobban.
1. kép, 2. kép, 3.kép
Felhasznált cikkek:
Sikerek és bukások: A Nokiától a Xiaomi-ig (technokrata.hu, Lazarus, 2015.05.27.)
Átrendeződik a mobilpiac (pcworld.hu, Erdős Márton, 2016.01.15.)
Csendben tarolnak a kínai mobilgyártók (index.hu, Tóth Balázs, 2016.02.20.)
Olcsó okostelefonokkal újított a Lenovo (pcworld.hu, Harangi László, 2016.09.05.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése