Többek között a Microsoft, a Facebook, a Google és a Sony óriáscégek is azon dolgoznak, hogy a virtuális valóság minél népszerűbbé váljon, és egyre több háztartásban megtalálható legyen egy eszköz, mellyel kiléphetünk a mi valóságunkból, és egy másik világ vendégei lehessünk egy időre - például egy játék keretében. Ezen segíthet a feltörekvő WebVR is, melyhez nem kell sok illesztőprogramot, alkalmazást telepíteni, egy böngésző már elegendő lehet.
A VR még mindig nem divat
Hiába a különböző bejelentések, hogy 2016 a virtuális valóság éve, még mindig nincs igazán áttörő siker ezen a területen. A VR tartalmak előállítása eleve nem olcsó mulatság - egy VR film percenként minimum 600 dollárba kerül, egy VR kamera legalább 60 ezer dolláros költséggel jár. Ehhez jön még a hardver kérdése, hiszen a hagyományos megjelenítéshez képest egy VR-ban kapott látvány hétszer nagyobb erőforrásigényt támaszt a számítógéppel szemben, így tovább növelve a ráfordítás szükséges mennyiségét. Ugyanis felhasználását tekintve hasznos a rehabilitáció terén, sebészek képzésénél, de szélesebb körű használata is elképzelhető lenne - gondolhatunk itt a VR játékokra.
A legkeresettebb VR játék napjainkban
Az első VR játék, amely elérte az egymillió dolláros bevételt egy hónap alatt, és sikerült a Steam bestsellerlistájának elejére kerülnie, az nem más, mint a HTC Vive eszközzel játszható Raw Data. A fejlesztő cég továbbá azt állította, hogy a Vive-birtokosok legalább 20 %-a megvásárolta ezt a 40 dollárért kapható first-person shootert (amit nem lehet szó nélkül hagyni, mert ugyanerre a platformra kapható korábbi sikeres játék - a Valve The Lab-je - ingyenes). Az alábbi videóban egy ismert magyar Youtube csatorna, a TheVR ki is próbálta ezt a játékot:
A WebVR megoldásként szolgálhat?
A virtuális valóság szemüvegek használata nem egyszerű jelenleg, hiszen igényelnek meghajtóprogramokat, kompatibilis alkalmazások feltelepítését, és eleve a számítógéphez csak körülményes módon csatlakoztathatóak. Ez a folyamat sok embert elrettenthet, hiszen hosszadalmas mindent pontosan beállítani, amelyhez még egy minimális hozzáértés is szükségeltetik. Azonban a WebVR egy böngészőben futtatható program, melynek alapja a Javascript. Ebben az esetben elég a VR szemüveg felvétele, az egyéb beállítások tortúrájától megmenti a felhasználót. A Mozilla már 2014 júliusa óta támogatja ezt a technikát, mellyel a böngészőn belül 3D-s grafikák hardveres gyorsítása válik lehetővé. Azonban még fejlesztésre szorul ez a technológia, 3D-s játékokat pillanatnyilag még nem lehet létrehozni. A probléma továbbá az, hogy a nagy cégek nem egy szabványt követnek, hanem egy saját megoldást alkotnak, így megnehezítve mindenki dolgát.
Forrás:
- Beléptem a Mátrix 0.1-be, Hanula Zsolt (2016.01.08.)
- Márpedig itt VR-karácsony lesz, ha a fene fenét eszik is!, Hanula Zsolt (2016. 10. 01.)
- How To Make A Million Dollars In VR: Release An Expensive Game, Daniel Terdiman (2016. 09. 15.)
- A WebVR segítheti áttöréshez a virtuális valóságot (2016. 09. 20.)
- How WebVR will make virtual reality massively available, Amir-Esmaeil Bozorgzadeh és Mohamed Hamdy (2016. 09. 17.)
- A Firefox támogatná a virtuális valóság hardvereket, Berta Sándor (2014. 07. 03.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése