Manapság egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az online marketingre a reklámvilágban. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindenkinek SEO-mesterré kéne válnia és a saját blogját vagy honlapját egy Amazon.com szintűvé alakítania, de néhány alapfogást azért elleshetünk a nagyoktól is. Az alábbiakban elsőként a SEO-val és a Google AdWords-szel foglalkozok majd a második részben pedig a digitális marketing néhány területét fogom elemezni.
1. rész: SEO és a Google AdWords: technikai részletek
Keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization-SEO) a weboldalak keresőmotorokban való organikus (normál, nem fizetett) megjelenésének javítása, ahol célunk az, hogy egy adott kifejezésünk minél előbb szerepeljen a kereső találati listáján. De ezt a pozíciót sok tényező befolyásolja, legfontosabb csoportjai pedig:
- Mennyire jól van felépítve technikailag az oldal? (technikai SEO)
- Mennyire van jól megírva adott kulcsszóra / kifejezésre / témára a tartalom az oldalon? (on-page, tartalmi SEO)
- Hány egyéb weboldal hivatkozik arra a weboldalra / tartalomra, mint hiteles forrásra? (off-page SEO)
Az on-page/belső SEO-nál (tartalmi, szövegírási dolgok), egy weboldal esetében ezeket az elemeket kell optimalizálni, így egy hatékonyabb keresési találatot tudunk már magunk is létrehozni mindenfajta SEO-tudás nélkül:
- elsődleges kulcsszó (primary keyword), címkék
- oldal címe (title)
- weboldal URL-je
- címsorok (headingek: H1, H2)
- meta leírás (meta description)
- képek címe (image title)
- maga a tartalom (paragrafusok, bekezdések, szöveg)
Off-page SEO/külső SEO (backlinkek, hivatkozások más oldalakról) esetén pedig a következő elemekre kell figyelni:
- Mennyi link (backlink) mutat a weboldalunkra?
- Ezek a linkek mennyire hiteles oldalakról jönnek?
- Milyen a hivatkozás szövege az adott linknél?
Kulcsszókeresés
A legjobb kulcsszavak megtalálása és kiválasztása nem könnyű feladat, mert nem csak a témában való relevanciának kell megfelelnie, hanem a keresési és a felhasználói igényeknek is. A kulcsszókeresés folyamatát pedig az alábbi két pontban lehet összefoglalni:
- Kulcsszó lista gyűjtése
- Kulcsszavak értékelése az alábbi szempontok alapján: Relevancia; Keresési mennyiség (havonta átlagosan mennyien keresnek a kulcsszóra); Keyword difficulty / Kulcsszó nehézség; Priorizálás (melyik a legjobb kombináció a fenti értékek alapján?)
Magát a kulcsszó listát többféleképpen összeállíthatjuk. Néhány egyszerűbb típusáról az alábbiakban írtam.
Első és a leginkább egyértelmű kulcsszó kereső módszer az ha magunktól elkezdjük összeszedni azokat a kulcsszavakat, amelyek először eszünkbe jutnak.Mindemellett persze nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy mindenkinek másfajta keresési szokása-igénye-módszere van. Ezért érdemes megkérdezni pl. egy-egy kérdőív segitségével felhasználóinkat is.
Másodikként érdemes megemlíteni a Google keresést és Autocomplete-t lehetőségeit. "A normál keresés előnye az, hogy olvashatunk a témáról általánosságban, majd folyamatosan mélyülhetünk el a témában. Ezen keresztül rengeteg tudást és szakszavakat tudunk magunkra szedni rövid időn belül. A Google Autocomplete már jóval célirányosabb keresés. Elkezdjük begépelni a keresett kifejezést, és a Google kiegészíti azt, illetve ajánl olyan kifejezéseket, melyekre mások már korábban kerestek. Emellett hasznos találatokat ad a kapcsolódó keresések is SERP-ek (találati oldalak) alján, ahol a Google azokat a kifejezéseket listázza, melyekre gyakran kerestek azok, akik az általunk keresett kulcsszót is beütötték."
Végül pedig három kulcsszókerső alkalmazást említenék meg: a Keywordtool.io-t; Übersuggest.io-t és a Google Keyword Planner-t. Mindhárom magát a szavakakt elemzi különböző szempontok szerint, esetekben pedig kiegészíthető is az adott keywordöt.
A Keywordtool egy kulcsszó kiegészítő alkalmazás, ahol az egyszavas kifejezéseken kívül 2 vagy többszavas kifejezések keresési eredményét tekinthetjük meg (Free változatban csak a kifejezés pozícióját láthatjuk).
Az Übersuggest-tel pedig a nyelvi szűrés mellett megadhatjuk a keresés forrását is pl. web, képek, hírek, videók.
A legismertebb kereső pedig a Google Keyword Planner (az Adwords-ön belüli alkalmazásként). Itt már lehetőségünk van a a kulcsszólisták kombinálására is, így új lehetőségeket is láthatunk a kersési igények között.
Google AdWords
Reklámok területén mondható hogy a Google hirdetési rendszerével érhetjük el a legtöbb felhasználót. A közösségi média esetében pedig a Facebook és az Instagram amik felveszik a harcot a Google AdWords-szel. Ez persze nem jelenti azt, hogy elég csak az egyiket használni, mert mindegyik szolgáltatóval más-más felhasználói igényeket, korcsoportokat érhetünk el.
Bay Áron, a The Pitch Education vendégírója összeszedett pár tipikus AdWords-hibát amiket akár az emberi figyelmetlenség miatt is elkövethetünk:
Bay Áron, a The Pitch Education vendégírója összeszedett pár tipikus AdWords-hibát amiket akár az emberi figyelmetlenség miatt is elkövethetünk:
- Automata beállításokat használata: Mindenhol egyszerűen csak a Tovább gombra kattintva végigmegyünk majd azt vesszük észre, hogy valami mégsem stimmel. Ilyenkor érdemes pár helyen manuálisan is megadni az egyes utasításokat, paramétereket
- Nem megfelelő kulcsszavak használata: Egyértelmű hogy valamilyen szempont szerint kell rendezni különben csak egy nagy 'katyvaszt' kapunk eredményül. Érdemes használni a címkézés, kategorizálás (targetálás) módszereit, hogy minél hatékonyabban érjük el az adott célközönséget. Hasznos még beállítanunk a a negatív kulcsszavakat is, vagyis azokat a kifejezéseket ahol nem szeretnénk megjelenni.
- Hirdetéscsoportonként csak 1 hirdetést használunk: Több hirdetés=nagyobb esély a célközönség igényeinek elérésénél.
- Megfeledkezünk a kulcsszó – hirdetés – landoló oldal szentháromságról: Mindig nézzük meg, hogy az adott link milyen oldalra mutat (releváns-e, elég gyorsan töltődik), mert rossz cél esetén akár el is veszthetjük az érdeklődőket.
- Relevancia: A használt kulcsszavaink legyenek összhangban a hirdetéseink szövegével és a céloldalak szöveges tartalmával.
Források a The Pitch Education-ről:
7 milliós árbevétel content marketinggel Szesztay Péter, 2016.02.29.
Keresőoptimalizálás alapjai Papp Gágor, 2016.08.10.
10 kulcsszó kereső alkalmazás Papp Gábor, 2016.03.07.
Tipikus AdWords-hibák Bay Áron, 2016.10.04.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése