keresés

2016. november 27., vasárnap

A virtuális és kiterjesztett valóság legújabb felhasználási lehetőségei

“Bármihez, amit megtehetsz vagy megálmodsz fogj hozzá! A merészségben zsenialitás, erő és varázslat rejlik.” (Goethe) Szerencsére a világon sok olyan személy létezik, aki megfogadta ezt a gondolatot, és mer kísérletezni, újat alkotni, fejleszteni. A virtuális és kiterjesztett valóság még mindig nagyon friss dolognak számít, éppen ezért számos lehetőség rejlik még benne, melyeket egyre több területen igyekeznek kiaknázni. Kiemelhetjük a mostani törekvések közül a szórakoztatóiparban jelentkező újdonságokat (VR játékok), a különböző perek, jogviták eldöntésének segítését (háborús bűnök bizonyítása). A zeneipar modernizálását, átalakulását (koncerteken, partikon való részvétel anélkül, hogy a házunkat el kellene hagyni), a katonaság hatékonyabbá tételét (VR és AR-szemüvegekkel nagyobb a pontosság és a túlélés esélyei). A világ látványosságait még közelebbivé tették (Google Föld használata VR-szemüveggel), a televíziózást ismét fellendítik (360 fokos adások lesznek nézhetőek).

A virtuális valóság még mindig nem divat, de a játékoknál egyre népszerűbb

Többek között a Microsoft, a Samsung, a Facebook, a Google és a Sony óriáscégek is azon dolgoznak, hogy a virtuális valóság minél népszerűbbé váljon, és egyre több háztartásban megtalálható legyen egy eszköz, mellyel kiléphetünk a mi valóságunkból, és egy másik világ vendégei lehessünk egy időre - például egy  játék keretében. Ezen segíthet a feltörekvő WebVR is, melyhez nem kell sok illesztőprogramot, alkalmazást telepíteni, egy böngésző már elegendő lehet.
Hiába a különböző bejelentések, hogy 2016 a virtuális valóság éve, még mindig nincs igazán áttörő siker ezen a területen. A VR tartalmak előállítása eleve nem olcsó mulatság - egy VR film percenként minimum 600 dollárba kerül, egy VR kamera legalább 60 ezer dolláros költséggel jár. Ehhez jön még a hardver kérdése, hiszen a hagyományos megjelenítéshez képest egy VR-ban kapott látvány hétszer nagyobb erőforrásigényt támaszt a számítógéppel szemben, így tovább növelve a ráfordítás szükséges mennyiségét. Ugyanis felhasználását tekintve hasznos a rehabilitáció terén, sebészek képzésénél, de szélesebb körű használata is elképzelhető lenne - gondolhatunk itt a VR játékokra.

Az első VR játék, amely elérte az egymillió dolláros bevételt egy hónap alatt, és sikerült a Steam bestsellerlistájának elejére kerülnie, az nem más, mint a HTC Vive eszközzel játszható Raw Data. A fejlesztő cég továbbá azt állította, hogy a Vive-birtokosok legalább 20 %-a megvásárolta ezt a 40 dollárért kapható first-person shootert (amit nem lehet szó nélkül hagyni, mert ugyanerre a platformra kapható korábbi sikeres játék - a Valve The Lab-je - ingyenes).  Egy ismert magyar Youtube csatorna, a TheVR ki is próbálta ezt a játékot, a videó ide kattintva elérhető.

A VR segítheti a háborús bűnök bizonyítását

A legmodernebb VR-headsetekkel jeleníti meg a bajorországi tartományi bűnügyi hivatalnál (Bayerische Landeskriminalamt) képalkotó szakértőként dolgozó Ralf Breker és munkatársai az auschwitzi haláltábor korabeli állapotát idéző modelljét. A rekonstruálás folyamán a minél pontosabb eredmény érdekében felhasználtak több mint ezer fotót, korabeli térképeket, tervrajzokat, különböző személyek leírását és varsói hivatali adatokat is. Mindezt kiegészítették a Lengyelországban készített lézeres felvételekkel, a megmaradt épületeket beszkennelték. Breker szerint két-három éven belül virtuálisan is meg lehet majd vizsgálni bármilyen tetthelyet, továbbá a bizonyítékok akár ki is nyomtathatóak 3D-nyomtatóval.

A nemzetiszocialista bűncselekmények ügyében egyre nehezebb nyomozni, tekintettel a gyanúsítottak korára, mentális és fizikai állapotukra. Ugyanis gyakran megesik, hogy rosszul vagy egyáltalán nem emlékeznek bizonyos auschwitzi helyszínekre, útvonalakra, épületekre és azok funkciójára. Egy virtuális valóságban végrehajtott bejárás azonban sokat segíthet, hiszen arra is emlékeztethet, hogy a haláltáborban egyáltalán jártak-e, ha pedig szolgáltak ott, mi volt a feladatuk. Az alkotók az állítják, még a fák is ugyanott helyezkednek el, mint eredetileg, szóval például olyan kérdések is könnyebben eldönthetőek, hogy egy adott őr mit vehetett észre pontosan egy őrtoronyból. A további bűnügyek lezárását követően Rommel szerint a modellt átadják egy holokauszt-múzeumnak vagy az auschwitzi emlékhelynek. Így a látogatók is személyesen megtapasztalhatják, milyen lehetett testközelből az 1940 és 1945 között működő haláltábor.

A zeneiparban történő változások a VR hatására

Ha valakiben olyan kettősség lapul, mely szerint imádja a zenét, szívesen elmenne bulizni, de mégsem tudja kellően elviselni a sok ember közvetlen közelségét, a fülledt meleget, a sorban állást a frissítő italokért, inkább egy kényelmes fotelből, légkondicionált szobában élné át a partik élményét, vagy éppenséggel nem tud eljutni a helyszínre, azoknak nemsokára feloldozó megoldást jelenthet a Boiler Room kezdeményezése. Ez tulajdonképpen egy felület, mely élő, zenei streaming szolgáltatásokat nyújt, éppen folyó DJ-k fellépését lehet követni. Az otthoni élmények fokozását pedig úgy szeretnék megoldani, hogy VR-szemüveg segítségével körbe lehet majd nézni a klubbokban, és a passzív 360°-os betekintés mellett más interaktív dolgokat is kilátásba helyeztek. 2017-től lesz elérhető ez az új szolgáltatás a tervek szerint az Inception alkalmazása révén. Továbbá kilátásba helyezték, hogy az ABBA együttes, miután 1982-ben feloszlott, ismét fel fog lépni 2018-ban, és fel akarják használni a legfrissebb technológiákat is, köztük a virtuális valóság nyújtotta előnyöket is.

A VR és AR-szemüvegek katonai felhasználása

A Microsoft hologramszemüvege, a HoloLens katonai felhasználásra is alkalmas lehet, főleg a tankban ülő katonáknál segítene sokat, hiszen egy harckocsiból mindig különös kihívás teljesen belátni a harcteret, ellenségek pozícióját. Ennek megoldása érdekében a legmodernebb tankokat kamerákkal egészítik ki, külsejükre szerelve fel őket, hogy a katonák több információ birtokában hatékonyabbak lehessenek. Viszont ez még mindig nem tökéletes megoldás, ezért az ukrán Limpid Armor gyártó a HoloLens technológiáját alapul véve egy olyan kiterjesztettvalóság-sisak fejlesztésére törekszik, mellyel a parancsnokok teljes egészében tájékozódhatnak a csatatér aktuális állapotáról anélkül, hogy további veszélynek lennének kitéve. Tulajdonképpen a CRS (Circular Review System) sisak egy katonai sisak, de fel van turbózva a beépített HoloLens-szel, amivel a külső kamerák által kapott felvételeket összeillesztve 360 fokos belátást biztosít a környezetre 300 méterig terjedően, akár még éjjel is, köszönhetően a hőkameráknak.

Az oroszok az első olyan VR-szemüveget tesztelik, amely segítségével távirányítású repülőkkel harcolhatnak a jövőben. A Svarog kódnevet viselő legújabb katonai sisak a legelső virtuálisvalóság-szemüveg, melyet az orosz hadsereg számára terveztek. Ennek segítségével a pilóták úgy irányíthatják a drónokat, repülőket, hogy csak a fejüket kell mozgatni. Nemcsak a tankokat és különböző gyalogsági harcjárműveket lehet jól megkülönböztetni, hanem a katonákat is, a kisebb mozdulatokkal meg jól lehet irányítani a drónt. Az ilyen technológiák segítségével sokkal nagyobb a halált okozó képesség, a túlélés esélyei és a pontos helyzetfelismerés lehetősége.

A Google Föld bejárható a fotelből

A Google Föld VR verziója a HTC Vive készülékekre már elérhető, így a felhasználók a világ bármely részén lévő nevezetességeket, kulturális örökségeket, valódi épületeket, esetleg a saját házukat is megtekinthetik madártávlatból a virtuális valóságban. Már jó ideje fejlesztés alatt állt ez a kezdeményezés, és elvi szinten hasonlóságok fedezhetőek fel az Utcaképekkel, azonban ennek segítségével nem lehet olyan szabadon bejárni, "átrepülni" a világot, mint a Google Földdel, hiszen a látványt csak sok fotó, gömbpanorámák együttese alkotja. Jelenleg csak Vive készülékeken érhető el ez az alkalmazás, de a Google tervezi, hogy más platformokon is támogatottá teszik. Továbbá érdekes lehet belegondolni, az emberek mire lennének képesek egy nyitott, felhasználók által szerkeszthető alkalmazással, például beágyazhatnák a személyes történeteiket a Google Földbe, virtuális túrákat tarthatnának, vagy saját gömbpanorámákat linkelhetnének bizonyos helyekhez.

A televíziós adásokat is lassan VR-ban nézhetjük

A 360 fokos megjelenítést biztosító televíziók akár már 2018-ban elérhetőek, piacképesek lesznek, így VR-eszközökkel is lehet majd a különböző műsorokat, adásokat nézni. A jelenlegi legnagyobb probléma forrása az, hogy a VR-közvetítésekhez szükséges óriási adatmennyiséget képtelenek feldolgozni a dekóderek. Ha manapság egy előadást 1-2 millió ember szeretne követni egy időben, akkor az internet összeomlana, és csak a műholdas kapcsolatok biztosíthatnának elegendő sávszélességet. Azonban a szakemberek bizakodóak, véleményük szerint  két éven belül ezt az akadályt le fogják győzni, és nehézségek nélkül megjelenhetnek és elterjedhetnek a virtuális valóság televíziók. Ehhez elengedhetetlen az Ultra HD készülék, VR-szemüveg, megfelelően nagy átviteli kapacitású dekóder és műholdas hozzáférés. Florian Anton, az MX1 szolgáltató munkatársa kiemelte, hogy a VR-közvetítések kevesebbe fognak kerülni, mint a mostani műsorok, hiszen egyetlen 360 fokban látó kamera elégséges lesz a mostanság használt rengeteg készülék helyett, és a nézők ülhetnek ezentúl a rendezői székbe is.

Forrás:
- Beléptem a Mátrix 0.1-be, Hanula Zsolt (2016.01.08.) 
- How WebVR will make virtual reality massively available, Amir-Esmaeil Bozorgzadeh és Mohamed Hamdy (2016. 09. 17.) 
Nagy Attila (2016.10.03.)
- A VR Model of Auschwitz is Helping Lock Up the Last Nazis, David Z. Morris (2016. 10. 02.) 
- Virtual reality helps net last Auschwitz criminals, Deborah Cole (2016. 10. 02.) 
- Összeáll 2018-ban az ABBA, Pándi Balázs (2016. 10. 26.)
- VR’s killer app has arrived, and it’s Google Earth, Sam Machkovech (2016. 11. 17.) 
- Virtuálisan mindenki Superman lehet, Tóth Balázs (2016. 11. 17.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése