A projekt célja a fiatalok körében tapasztalható, kortárs
online bántalmazás formáinak és nagyságrendjének felmérése, és a
jelenség megismertetése a pedagógusokkal, az iskolapszichológusokkal,
az iskolavezetéssel, a szülőkkel, valamint a diákokkal. A program
a digitális média problémáira irányul.
Céljai
A projekt célja egy olyan, iskolai alkalmazottaknak és diákoknak szánt
eszköz létrehozása, amellyel azonosíthatók a kockázati tényezők, felmérhető
a cyberbullying jelensége, és amellyel az érintettek
megelőző lépéseket tehetnek saját maguk és más áldozatok védelmére az ilyen viselkedésekkel szemben. A projekt emellett felhívja
a figyelmet a jelenségre, célja a kockázatok és veszélyek tudatosítása
és a védekezési készségek fejlesztése az internet, a mobiltelefonok és a
közösségi oldalak iskolai és azon kívüli használata során.
A megértésen alapuló intervenció:
a bullying prevenciós program
A Bullying Prevenciós Program (BPP) az online bántalmazások
megelőzésére és az incidensek kezelésére kialakított átfogó, iskolákra
épülő program. Ennek része a felnőttek (szülők és pedagó-
gusok) iskolai programokban való aktív részvételének elősegítése, az elfogadhatatlan
viselkedések „kódexének” kidolgozása, a lefektetett
szabályok megszegésének konzekvens szankcionálása, valamint a
felnőttek közül „példaképek” kiválasztása.
A program törekvése egyrészt, hogy általánosan
pozitív iskolai környezetet teremtsenek a biztonságos és hatékony tanulás érdekében. A programban a teljes iskolai populáció
részt vesz. A cél a kortársak között, az iskolában és az iskolán kívül
előforduló bullying típusú viselkedések minimálisra csökkentése
(ideális esetben megszüntetése), az új problémák kialakulásának
megelőzése, és összességében jobb kortárs kapcsolatok teremtése.
Másrészt a program olyan adminisztratív elemeket tartalmaz,
mint amilyen az anonim és önkéntes kérdőívek kitöltése a
diákok által. Célja a jelenség iskolai és azon kívül megvalósuló típusainak
és volumenének felmérése, egy iskolai koordináló bizottság
létrehozása a BPP és más prevenciós programok megtervezésére
és megvalósítására, a pedagógusok és a szülők számára konfliktuskezelési
tanácsadás biztosítására, a szupervízió elősegítésére,
az iskolai szabályzatok bevezetésére, valamint a szülői közreműködés ösztönzésére.
A pedagógusok és az iskolai dolgozók feladatai a BPP körében
1. Beiktatni a tanrendbe az online bántalmazási esetek megismertetését. Hatékony közösségi készségeket
és konfliktusfeloldási technikákat kell tanítani a gyerekeknek,
amelyek magukban foglalják különösen a döntéshozatali mechanizmusok fejlesztését, a problémamegoldó készség
kialakítását és online környezetre adaptálását, az online kommunikáció
fejlesztését, és az alapvető közösségi normák (tisztelet,
türelem, elfogadás) elsajátítását.
2. Ki kell dolgozni speciálisan az online bántalmazás megelőzését
és kezelését célzó iránymutatókat, szakmai protokollokat.
3. Fejleszteni kell a saját osztályterem közösségi légkörét.
4. Meg kell tanítani a kamaszoknak, milyen formában reagáljanak
az online bántalmazásra, milyen szinten vonódjanak bele a
konfliktusokba, és mikor kell azokat figyelmen kívül hagyni.
5. Meg kell tanítani a gyerekeknek, mennyire fontos az, hogy
akik a bántalmazást észlelik, tudomást szereznek, azok
ne hallgassanak, hogy segítsék az áldozatot és jelentsék, amit
tapasztaltak.
6. Bátorítani kell a kamaszokat arra, hogy önállóan is próbálják
megakadályozni az online konfliktusok eldurvulását.
7. A szülőkkel együttműködve folyamatosan „képezni” kell a gyerekeket
az önkontroll, valamint az empátia és az altruizmus
fejlesztése terén.
8. Individuális, egyénre szabott intervenciós terveket kell készíteni
olyan gyerekek számára, akik elkövetőként vagy áldozatként
(esetleg mindkét szerepben) belevonódtak valamilyen bántalmazási,
illetve online bántalmazási eseménybe.
9. Támogatni kell a (valóságos és potenciális) áldozatokat a sérelem fogalmának tágításával, annak megismertetésével, fel
kell vértezni őket lehetséges megoldási forgatókönyvekkel és
képességekkel az esetek megelőzése és a hatékony válaszadás
érdekében.
10. Fel kell deríteni, mi áll az online bántalmazás(ok) hátterében.
11. Az iskolai programokon elő kell segíteni (szerepjátékokkal, beszélgetésekkel,
vetélkedőkkel stb.) olyan képességek kifejlesztését,
mint amilyen például az empátiás készség, amelyek segítségével
az elkövető közelebb jut az általa okozott sérelem természetének
átéléséhez, megértéséhez, és amelyek hozzájárulhatnak a pozitív
viselkedésminták adaptálódásához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése