A Föld ezentúl madártávlatból VR-szemüveg segítségével már körbejárható, azonban egyelőre csak Vive eszközre fejlesztették ki az új applikációt, mely a Steamen ingyenesen letölthető. Sok lehetőséget rejthet még magában ez a mostani újítás, egy hatalmas személyes teret lehetne létrehozni, ahova mindenki posztolhatja a saját anekdotáját egyes földrajzi helyekkel kapcsolatban. Továbbá a televíziózás területén is várhatóak forradalmi újdonságok, hiszen a jövőben várhatóak a 360 fokos megjelenítést biztosító televíziók.
A Google Föld ezentúl virtuálisan is bejárható
A Google Föld VR verziója a HTC Vive készülékekre már elérhető, így a felhasználók a világ bármely részén lévő nevezetességeket, kulturális örökségeket, valódi épületeket, esetleg a saját házukat is megtekinthetik a virtuális valóságban.
Már jó ideje fejlesztés alatt állt ez a kezdeményezés, és elvi szinten hasonlóságok fedezhetőek fel az Utcaképekkel, mely eddig is elérhető volt a VR-platformokon (pl. Cardboard és Daydream).
Azonban az Utcaképek segítségével nem lehet olyan szabadon bejárni, "átrepülni" a világot, mint a Google Földdel, hiszen a látványt csak sok fotó, gömbpanorámák együttese alkotja. Jelenleg csak Vive készülékeken érhető el ez az alkalmazás, de a Google tervezi, hogy más platformokon is támogatottá teszik.
Továbbá érdekes lehet belegondolni, az emberek mire lennének képesek egy nyitott, felhasználók által szerkeszthető alkalmazással, például beágyazhatnák a személyes történeteiket a Google Földbe, virtuális túrákat tarthatnának, vagy saját gömbpanorámákat linkelhetnének bizonyos helyekhez. A vállalkozások betekintést biztosíthatnának a környékükről egy VR-ban megjeleníthető verzióban.
Már jó ideje fejlesztés alatt állt ez a kezdeményezés, és elvi szinten hasonlóságok fedezhetőek fel az Utcaképekkel, mely eddig is elérhető volt a VR-platformokon (pl. Cardboard és Daydream).
Azonban az Utcaképek segítségével nem lehet olyan szabadon bejárni, "átrepülni" a világot, mint a Google Földdel, hiszen a látványt csak sok fotó, gömbpanorámák együttese alkotja. Jelenleg csak Vive készülékeken érhető el ez az alkalmazás, de a Google tervezi, hogy más platformokon is támogatottá teszik.
Továbbá érdekes lehet belegondolni, az emberek mire lennének képesek egy nyitott, felhasználók által szerkeszthető alkalmazással, például beágyazhatnák a személyes történeteiket a Google Földbe, virtuális túrákat tarthatnának, vagy saját gömbpanorámákat linkelhetnének bizonyos helyekhez. A vállalkozások betekintést biztosíthatnának a környékükről egy VR-ban megjeleníthető verzióban.
VR-szemüvegben tévézni?
A 360 fokos megjelenítést biztosító televíziók akár már 2018-ban elérhetőek, piacképesek lesznek, így VR-eszközökkel is lehet majd a különböző műsorokat, adásokat nézni.
A jelenlegi legnagyobb probléma forrása az, hogy a VR-közvetítésekhez szükséges óriási adatmennyiséget képtelenek feldolgozni a dekóderek. Azonban a szakemberek bizakodóak, véleményük szerint két éven belül ezt az akadályt le fogják győzni, és nehézségek nélkül megjelenhetnek és elterjedhetnek a virtuális valóság televíziók. Ehhez elengedhetetlen az Ultra HD készülék, VR-szemüveg, megfelelően nagy átviteli kapacitású dekóder és műholdas hozzáférés.
Konkrét fejlesztésekre is van példa, Amerikában már minden hétvégén van 360 fokban látó kamerákkal történő meccsközvetítés, viszont ezek nézettsége csekély, csak 200-250 ember követi ezeket a speciális adásokat. Ezért is még a szükséges adatmennyiséget képesek továbbítani, de ha például egy előadást 1-2 millió ember szeretne követni egy időben, akkor az internet összeomlana, és csak a műholdas kapcsolatok biztosíthatnának elegendő sávszélességet.
Azonban ez a technológia még mindig gyerekcipőben jár, a gyors fejlődéssel, a minőség fokozatos javulásával nagymértékben megváltozhat ez a tényállás.
Florian Anton, az MX1 szolgáltató munkatársa kiemelte, hogy a VR-közvetítések kevesebbe fognak kerülni, mint a mostani műsorok, hiszen egyetlen 360 fokban látó kamera elégséges lesz a mostanság használt rengeteg készülék helyett, és a nézők ülhetnek ezentúl a rendezői székbe is.
A jelenlegi legnagyobb probléma forrása az, hogy a VR-közvetítésekhez szükséges óriási adatmennyiséget képtelenek feldolgozni a dekóderek. Azonban a szakemberek bizakodóak, véleményük szerint két éven belül ezt az akadályt le fogják győzni, és nehézségek nélkül megjelenhetnek és elterjedhetnek a virtuális valóság televíziók. Ehhez elengedhetetlen az Ultra HD készülék, VR-szemüveg, megfelelően nagy átviteli kapacitású dekóder és műholdas hozzáférés.
Konkrét fejlesztésekre is van példa, Amerikában már minden hétvégén van 360 fokban látó kamerákkal történő meccsközvetítés, viszont ezek nézettsége csekély, csak 200-250 ember követi ezeket a speciális adásokat. Ezért is még a szükséges adatmennyiséget képesek továbbítani, de ha például egy előadást 1-2 millió ember szeretne követni egy időben, akkor az internet összeomlana, és csak a műholdas kapcsolatok biztosíthatnának elegendő sávszélességet.
Azonban ez a technológia még mindig gyerekcipőben jár, a gyors fejlődéssel, a minőség fokozatos javulásával nagymértékben megváltozhat ez a tényállás.
Florian Anton, az MX1 szolgáltató munkatársa kiemelte, hogy a VR-közvetítések kevesebbe fognak kerülni, mint a mostani műsorok, hiszen egyetlen 360 fokban látó kamera elégséges lesz a mostanság használt rengeteg készülék helyett, és a nézők ülhetnek ezentúl a rendezői székbe is.
Forrás:
- You can now fly around Google Earth in virtual reality, Adi Robertson (2016.11.16.)
- VR’s killer app has arrived, and it’s Google Earth, Sam Machkovech (2016. 11. 17.)
- Virtuálisan mindenki Superman lehet, Tóth Balázs (2016. 11. 17.)
- Jön a 360 fokos megjelenítés (2016. 10. 27.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése