Kezdetben még csak reklámeltérítésről beszéltek (amikor a közönség a reklámok kialakításának aktív közreműködője lett), majd megjelent a reklámok újraértelmezése, végül a kilencvenes évekre kialakult a gerillamarketing és az egyes vírusreklámok körüli zsongás (buzz).
"Many to many"
Maga a gerillamarketing a költséghatékonyságon és a magas sikeren alapszik. Jay Conrad Levinson (Gerillamarketing, 1984) még arról ír, hogy ez a fajta marketing "a kicsik harca a nagyok ellen". Al Ries és Jack Trout (Gerillaháború, 1986) szerint, már a nagyvállalatok is kezdenek olyan kis részpiacot kiválaszatni, amelyen tudnak érvényesülni, de ott soha nem viselkedhetnek piacvezetőként.
Így alakult át a kezdetben még a kisvállalatok marketingstratégiájának nevezett módszer egy olyan reklámozási fajtává, ami valami nagyon meghökkentőt takar, amiről aztán mindenki beszél. Ezért a nagy cégek kezdtek egyre kreatívabb, figyelemfelkeltőbb vagy akár provokatív reklámokat alkotni.
Magának a reklámnak is megvannak az ismérvei, ami szerint lehet megalkotni: legyen teljesen váratlan; drasztikus vagy humoros és költséghatékony; a legfontosabb pedig hogy a fogyasztónak előnye legyen abból, hogy továbbadja.
Viral marketing típusai
Astroturfing ("műfüvezés"): spontánnak tűnő, a helyzetet magabiztosan kezelő írás vagy reklámozás. Leginkább az interneten valósul meg, a cég által fizetett blogokban, amikor a blogger a cég megbízásából ír.Vírusmarketing: bármely olyan marketing technika, amely a felhasználókat ösztönzi arra, hogy az üzenetet továbbadják.
Rejtett marketing (undercover marketing): az úgynevezett véleményvezérek (mérvadó személyiségek) megnyerésével indított szóbeszéd, szájreklám (word-of-mouth, WOM), amely a termék körül zsongást (buzz) hoz létre. Manapság a leggyakrabban használt típus.
Ambient marketing: lényege, hogy úgy vesz körül bennünket, hogy nem nyomja ránk mindenáron a hirdető márkanevét (ilyenek az aluljárókban vagy bármilyen hirdetőfelületen elhelyezett reklám).
Tapasztalati marketing (experiental marketing): pl terméktesztek vagy akár szoftvereknél az ingyenes próbaverzió használata.
Street marketing: olyan reklámozási forma, amely szokatlan technikákat használ fel a közterületi promótálásra (alapja az ambient marketing).
Papírzsebkendő reklám: leginkább Japánban elterjedt forma, amikor forgalmas csomópontokban a reklámozó üzenetével ellátott csomagolásban osztogatnak pár darabos papírzsebkendőket. (szórólapozás és mintaszórás egyfajta keveréke).
Vad ragasztás (wild posting): leginkább aluljárókban, épületek nagy felületein alkalmazott módszer, amikor sok, ugyanolyan plakátot ragasztanak ki, ezáltal nagyobbnak érzékeltetve magát a plakátot mint amekkora.
Külföldi példák
De nem csak egy-egy különálló reklámot tekinthetünk gerillamarketingnek, hanem egy egész honlapot is. Ilyen a BuzzFeed is. Ezt a honlapot 2006 márciusában John Johnson és Jonah Peretti alapította New Yorkban. Mára az USA egyik legkedveltebb és legtöbbször megosztott szorakoztató-hirdető honlapjává vált.
Források:
Sas István: Reklám és pszichológia (2007) 341-348 p.
Mi az a gerillamarketing? 2016. február 25., Ujvári Mária
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése