A YouTube hatalmas nézettségnek örvend, mind napi, mind
havi szinten, éppen ezért ez is lehetőséget ad arra, hogy valaki
megmutassa magát, és sztárrá válhasson. Nem kellhet hozzá más, mint egy
webkamera, no meg esetleg némi filmvágási, videókészítési tapasztalat. A 24 éves Felix Kjellbergnek (alias PewDiePie) bejött ez az életforma, a saját addig jól megszokott egyetemi életét otthagyva, tavaly 4 millió fontot (kb. havi 76 millió forint) keresett a feltöltött
videióval. A YouTube 2009-ben tette lehetővé a tartalom feltöltőinek,
hogy a partnerprogramba bekerülésért cserébe 45%-ot kap: itt arra a
hirdetési felüleletre kell gondolni, ami a a videók alatt fut, egyébként
sokféle hirdetési felület van. Partnerprogramba bekerüléshez
természetesen komoly tartalmi és formai megkötéseknek kell megfelelni,
de ha a tartalom elég egyedi, és kreatív, akkor pénz állhat a házhoz.
"Egyedit", vagy "mást" viszont nem olyan könnyű alkotni. A hirdetők 7,6
dollárt fizetnek 1000 megjelenésért (ezek a videók előtt futó 30
másodperces hirdetésekre vonatkozik). Ezt még számtalan dolog befolyásolja,
így átlagosan 2.5 dollárral szoktak számolni.
PSY, és a Gangnam Style |
Magyarországon persze
nincsenek ekkora számok, de a statisztikából kitűnik, hogy a magyar
YouTube használat statisztikái felfelé ívelnek: tavaly még csak 5 klip tudott milliós
nézettséget felmutatni, idén már 13, valamint tanulság lehet, hogy a
YT-slágerek hosszúéletűek, akár 2-3 évet is tölthetnek a slágerlistákon,
ami fenntarthatja az előadók nézettségét is. Nemzetközi szinten a Gangnam Style
és PSY a YouTube legnézettebb videójával állítólag mintegy 8 millió dollárt tett zsebre a több mint 2 milliárdos nézettségével.
Jeges kihívások
Bill Gates elázik |
A
jó cél érdekében Mark Zuckerberg leöntötte magát egy vödör jeges vízzel, és
kihívta Bill Gates-t. Ezzel elindított valami olyasmit, ami világot
hódított, és kíváncsivá tett. A kihívás egészen pontosan arról szól,
hogy a kihívott vagy elázik - és így felhívja a figyelmet a halálos,
neurológiai betegségre - vagy támogatja az ALS-alapítványt. Esetleg
mindkettő. Egy sor másik sztár is vödröt ragadott, például Lady Gaga -
aki be is jelentette, hogy mire készül, majd videójával 620 ezer likeot
kapott -, de volt, aki "kreatívan" oldotta meg a feladatot, így például
Charlie Sheen, aki a dollároktól ázott el, vagy Patrick Stewart, aki a jeget inkább a whiskeyjébe teszi. Hogy
őrültség-e? Ezt így nehéz lenne konklúzióként levonni, annak tudatában,
hogy ma már nem gondolom, hogy sokan vannak azok, akik nem hallottak az
ALS-ről, illetve maga az alapítvány is a tavalyi 2 millió dollárhoz
képest mintegy 31.5 millió dollár adományoknál járnak. 28 millió ember
csatlakozott a témához kommentek, lájkok, posztok formájába 2,4 millió
videót osztottak meg. Az őrültséget tehát ez esetben a siker jellemezte.
Vannak olyan kihívások is, amelyek nem érnek el túl
nagy célt - hacsak mondjuk nem pár feliratkozó a cél. A sós jég kihívás például veszélyes, és fagyási sérüléseket is okozhat. Így járt egy magyar fiú is, akinek szülei hivatalos közleményben hívták fel a
figyelmet, hogy a Facebookos, vagy Youtube-os videók nem érzékeltetik
eléggé, hogy ez a "játék" mennyire veszélyes, illetve köszönték meg,
hogy fiuk felépülését az orvosok támogatták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése