keresés

2014. november 17., hétfő

Feltűnés a YouTube segítségével I/II.

Munka?

A YouTube hatalmas nézettségnek örvend, mind napi, mind havi szinten, éppen ezért ez is lehetőséget ad arra, hogy valaki megmutassa magát, és sztárrá válhasson. Nem kellhet hozzá más, mint egy webkamera, no meg esetleg némi filmvágási, videókészítési tapasztalat. A 24 éves Felix Kjellbergnek (alias PewDiePie) bejött ez az életforma, a saját addig jól megszokott egyetemi életét otthagyva, tavaly 4 millió fontot (kb. havi 76 millió forint) keresett a feltöltött videióval. A YouTube 2009-ben tette lehetővé a tartalom feltöltőinek, hogy a partnerprogramba bekerülésért cserébe 45%-ot kap: itt arra a hirdetési felüleletre kell gondolni, ami a a videók alatt fut, egyébként sokféle hirdetési felület van. Partnerprogramba bekerüléshez természetesen komoly tartalmi és formai megkötéseknek kell megfelelni, de ha a tartalom elég egyedi, és kreatív, akkor pénz állhat a házhoz. "Egyedit", vagy "mást" viszont nem olyan könnyű alkotni. A hirdetők 7,6 dollárt fizetnek 1000 megjelenésért (ezek a videók előtt futó 30 másodperces hirdetésekre vonatkozik). Ezt még számtalan dolog befolyásolja, így átlagosan 2.5 dollárral szoktak számolni. 

PSY, és a Gangnam Style
Magyarországon persze nincsenek ekkora számok, de a statisztikából kitűnik, hogy a magyar YouTube használat statisztikái felfelé ívelnek: tavaly még csak 5 klip tudott milliós nézettséget felmutatni, idén már 13, valamint tanulság lehet, hogy a YT-slágerek hosszúéletűek, akár 2-3 évet is tölthetnek a slágerlistákon, ami fenntarthatja az előadók nézettségét is. Nemzetközi szinten a Gangnam Style és PSY a YouTube legnézettebb videójával állítólag mintegy 8 millió dollárt tett zsebre a több mint 2 milliárdos nézettségével.


Jeges kihívások

Bill Gates elázik
A jó cél érdekében Mark Zuckerberg leöntötte magát egy vödör jeges vízzel, és kihívta Bill Gates-t. Ezzel elindított valami olyasmit, ami világot hódított, és kíváncsivá tett. A kihívás egészen pontosan arról szól, hogy a kihívott vagy elázik - és így felhívja a figyelmet a halálos, neurológiai betegségre - vagy támogatja az ALS-alapítványt. Esetleg mindkettő. Egy sor másik sztár is vödröt ragadott, például Lady Gaga - aki be is jelentette, hogy mire készül, majd videójával 620 ezer likeot kapott -, de volt, aki "kreatívan" oldotta meg a feladatot, így például Charlie Sheen, aki a dollároktól ázott el, vagy Patrick Stewart, aki a jeget inkább a whiskeyjébe teszi. Hogy őrültség-e? Ezt így nehéz lenne konklúzióként levonni, annak tudatában, hogy ma már nem gondolom, hogy sokan vannak azok, akik nem hallottak az ALS-ről, illetve maga az alapítvány is a tavalyi 2 millió dollárhoz képest mintegy 31.5 millió dollár adományoknál járnak. 28 millió ember csatlakozott a témához kommentek, lájkok, posztok formájába 2,4 millió videót osztottak meg. Az őrültséget tehát ez esetben a siker jellemezte.

Vannak olyan kihívások is, amelyek nem érnek el túl nagy célt - hacsak mondjuk nem pár feliratkozó a cél. A sós jég kihívás például veszélyes, és fagyási sérüléseket is okozhat. Így járt egy magyar fiú is, akinek szülei hivatalos közleményben hívták fel a figyelmet, hogy a Facebookos, vagy Youtube-os videók nem érzékeltetik eléggé, hogy ez a "játék" mennyire veszélyes, illetve köszönték meg, hogy fiuk felépülését az orvosok támogatták.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése