Napjainkban már szinte minden weboldalnak rendelkeznie kell háttéradatbázissal, hogy a tartalmait kezelhesse, pl. a felhasználók adatait, vagy egy webshopnál a rendeléséket.
Tartalomkezelő rendszerek
A tartalomkezelő rendszerek(CMS – content management system) olyan rendszerek, amelyek kezelik az általad kreált tartalmakat, és emellett képesek koordinálni több személy együttes munkáját. A CMS-nek több fajtája is van; Vállalati szintű tartalomkezelő rendszer(ECMS), mobil tartalomkezelő rendszerek(MCMS) stb.
Az egyik leginkább ismert fajtája a WCMS, azaz a webtartalom-kezelő rendszer. Ezek többnyire nyílt forrású rendszerek, melyek célja, hogy sokkal könnyebb legyen a weboldal készítés, ilyen például a WordPress és a Joomla, amiket többnyire blog funkcióra terveztek, de mára már akár webáruházat is üzemeltethetünk pl. a WordPressen keresztül.
Az első lépés, hogy szerezzünk egy tárhelyet, aminek van adatbázisa is és ezzel tudunk majd továbblépni. A második lépés a domain szerzés és ezt követi az üzembe helyezés. A tárhelyre fel kell másolni a WordPress fájljait, amit már letöltöttünk. Ezután megnyitjuk a weboldalunkat, ahol már a WordPress telepítő varázsló fogad minket. Innentől kezdve már csak követni kell a utasításokat és a végén már be is léphetünk a saját felületünkre és megkezdhetjük blogos pályafutásunkat.
Előnyök:
- Egyszerű használat - néhány kattintással lehet változtatni, egyszerű a képek, szövegek kezelése
- Költséghatékony - nem kell külső cégnek fizetni a kezelés, változtatás miatt, hiszen mi is meg tudjuk csinálni magunknak
- Több felhasználó dolgozhat párhuzamosan - beállítható kinek milyen jogai vannak, mit szerkeszhet, hozhat létre és mit nem
- Rendszeres frissítések - folyamatosan frissítik a fejlesztők a weboldal motorját
Hátrányok:
- Kreativítás hiánya - előre létrehozott sablonokkal dolgozik az ember
- Hackerek, Spammerek - a weboldal könnyebb célpont lehet, ha nem frissítik rendszeresen
- Rejtett költségek - ahhoz, hogy az összes funkciót használassuk, többnyire felmerülnek a extra költségek
Hipertext
A hiperszöveg (hipertext, hypertext) szövegek olyan egymáshoz kapcsolódó hálózatát jelenti, amelyet mindenki tetszőleges sorrendben járhat be, tetszőleges mélységig juthat el egy témában. A szövegben lévő linkeken, kapcsolódási pontokon keresztül lépkedhetünk, úgy és annyira barangolhatjuk be a témát, ahogy akarjuk.
Ha azon a gondolatmeneten indulunk el, hogy a hipertext, nem csak szöveg, hanem a szöveg és a megjelenítő rendszer együtt, amivel a hiperugrásokat végezzük, akkor eljutunk Vanner Bush MEMEX-nek nevezett rendszeréhez, ami az ilyen értelemben vett első hipertext-rendszer. A csupán elméletben létezett gép lényege, hogy az emberi összekapcsoló gondolkodás mintájára a dokumentumelemek között egy összekapcsoló indexeléssel teremthetünk kapcsolatot.
Magát a hipertext fogalmat Ted Nelson írta le és alkotta meg az 1974-es Álomgépek – Komputerszabadság c. könyvében. Számára a szó jelentése, nem folytonos szöveg. Ezen gondolat mentén indította el a Xanadu-projektet, aminek egyik célja a hipertext-rendszer kidolgozása volt. Az első verzionálás a módosítások pontos nyilvántartása, hogy a későbbi verziók is kinyerhetők legyenek a dokumentumból. A második nagy gondolat a kétirányú linkelés, aminek haszna, hogy a linkelt szöveg tulajdonosa potnosan tudja, hogy kik használták fel az alkotását és hányan olvasták el.
1989-ben Tim Berners Lee megalkotta a jelentősen egyszerűbb Word Wilde Web-et, amikor Ted Nelson így nyilatkozott: „A Web nem hypertext, csupán egy kirúzsozott FTP.”
A hipertext elterjerjedését az internet segítette leginkább elő, ugyanis ez kiváló terepet biztosít az ilyen felépítésű szövegeknek. Az internettel megszületett a hipermédia is, amiben a hipertexthez hasonló multimédia-alkalmazás, ahol a szöveg mellet képek, videók és hanganyagok is lehetnek kapcsolódási pontok.
Források:
https://creativesite.hu/webdesign-blog/mi-az-tartalomkezelo-rendszer-cms/
https://webhostingmedia.net/advantages-disadvantages-using-cms/
https://hu.wikipedia.org/wiki/Hipersz%C3%B6veg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése