keresés

2018. december 7., péntek

A Facebook innovatív eszközei és ezek jövője

A modern élet mindennapjai közé sikeresen beférkőzte magát a különféle közösségi oldalak használata. Ezek közül is a legismertebb, legjelentősebb, valamint nem utolsó sorban legnagyobb a Facebook.
A Mark Zuckerberg által még az egyetemi éveiben alapított cég robbanásszerű növekedést produkált. Először csak egyetemi hálózatnak indult, a Harvardon belül lehetett regisztrálni rá. A nagy népszerűség azonban végül magával hozta a bővítés igényét is, így a felhasználók köre először a Stanford Egyetem hallgatóival bővült, majd hamarosan minden egyetemista regisztrálhatott. Később ennél is tovább mentek, minden 13. életévét betöltött személy készíthetett magának saját profilt a közösségi oldalon. A szolgáltatás mai formáját végül 2004-ben érte el, hamar maga mögé utasította népszerűségben a Myspace.com-ot, amely akkoriban a közösségi oldalak képzeletbeli trónján ült. Itthon 2010-ben vált ismertté, hiszen addigra a magyar fordítást is teljesen elkészítették a lelkes felhasználók, így bevonzva azokat is, akik a nyelvi korlátok miatt nem tudtak korábban érvényesülni, valamint közrejátszott a magyar közösségi oldalak (iWiW, MyVIP) lassú fejlődése (például az iWiW magát az üzenőfalat is már bőven a hanyatlása idején vezette be), unalmassá válása (ezek végül fel is adták a harcot a konkurenciával). Az oldal felhasználóinak száma 2017. júniusi adatok szerint meghaladta a 2 milliárd aktív felhasználót (ebbe a felmérésbe azok számítottak bele, akik legalább 30 napja regisztráltak és egyszer be is léptek minimum).




Na de mitől is ennyire izgalmas maga az oldal? Nézzük végig, milyen funkcióknak köszönheti az oldal, hogy a mai napig a legnagyobb tud lenni. Ez természetszerűen magával hordozza a folyamatos innováció szükségét is, különben úgy jár, mint a már említett magyar kezdeményezések.
Most időrendi sorrendben vázolnám azt, ahogy a különféle funkciók kialakultak, ezzel átlátva a fő irányvonalat is.


Alapfunkciók


Kezdetekben kizárólag ismerősöket jelölhettünk be, üzenőfalunkra posztolhattunk fényképeket, ez volt az alapkoncepció. Ki ne szeretne alkalomadtán egy vicces képet vagy egy jól sikerült bulifotót megosztani az ismerőseivel?


Facebook Messenger

Itt kezdett igazából nehezen megkerülhetővé válni az oldal. Saját tapasztalatból mondom, hogy a 2010-es évek derekán legnépszerűbb, a Microsoft MSN nevű chat-programját hétről hétre cserélte le egyre több ismerősöm, a Facebook integrált megoldására. Miért? Egyszerűen kényelmesebb, stabilabb, letisztultabb volt. Szerintem aki ismerte az említett programot, a mai napig rémálmai vannak az ablakrezgető funkciótól, valamint hogy a program lehetőséget adott rá, hogy GIF formában bármilyen szóhoz saját hangulatjelet csatolhattunk. Ezt aztán olyan szintig tudták fejleszteni egyesek, hogy a teljes üzenetük kizárólag ugráló, villogó szövegrészletekből, betűkből állt. Felüdülés volt a Facebook chat fehér háttéren fekete betűit olvasni ezek után. Fontos megemlíteni, hogy manapság a Messenger külön applikációként is elérhető okostelefonokra, akárcsak maga a Facebook egészében is. A chat ráadásul azóta bővült különféle lehetőségekkel is:

  • Képküldés
  • Fájl csatolás
  • GIF-ek küldése egy online választékból
  • Hangulatjelek küldése (amelyek kategóriákra vannak bontva)
  • Matrica küldés (ezek nagyobb, animált hangulatjelek, amelyeket csomagokban tölthetünk le)
  • Játékra invitálás (ezen cikk írása közben legalább 40, főképp telefonos játékokra hajazó apró, integrált játék érhető el, amelyeket a chat-ablakból indíthatunk el és versenyezhetünk is beszélgetőpartnerünkkel pl. pontszámban.)
  • Ha van webkameránk (vagy a mobil applikációt használjuk) azonnal küldhetünk egy képet magunkról az erre kitalált gombbal
  • Szavazást hozhatunk létre. Itt megadhatjuk az opciókat, beállíthatjuk, hogy másik beszélgetésben résztvevő személy tudjon-e saját opciókat hozzáadni, valamint lehessen-e több opcióra is szavazni egyszerre.


Csoportok

Az oldal egyik legsikeresebb közösségformáló eszköze. Csoportot gyakorlatilag bármely regisztrált felhasználó létrehozhat, igazából nincs megkötés. Manapság már szinte minden témában találunk csoportokat, amelyek lehetnek nyitottak (bárki csatlakozhat), zártak (jelentkezésünket jóvá kell hagynia a csoport adminisztrátorának), vagy láthatatlanok (ide kizárólag meghívásos úton tudunk felvételt nyerni). Számtalan témában találhatunk csoportokat: pl. érdeklődési kör, politikai nézetek, zenei ízlés, apróhirdetések, sport klubok, munkahely börze, egyetemi szakok, társkeresők, a lista tényleg végtelen. Ezeket a létrehozójuk tudja moderálni, vagy azon tagok akiknek ehhez jogosultságot ad. A csoportnak saját üzenőfala van ahova minden tag posztolhat. Itt ugyanazon lehetőségekkel bírunk mintha a saját falunkra posztolnánk, így tölthetünk fel képet, oszthatunk meg teljes posztot máshonnan, de akár indíthatunk szavazást is.


Események

 Az Események funkció arra jött létre, hogy könnyedén összehozhassunk egy közös programot ismerőseinkkel. Ilyenkor egy egyszerű űrlapot kitöltve könnyedén beállíthatjuk a pontos dátumot, helyszínt, címet adhatunk neki, valamint egy témához illeszkedő hátteret, amivel meghozhatjuk a résztvevők kedvét. Az eseményünknek is lesz külön üzenőfala, meghívhatjuk rá ismerőseinket, akik előre jelezhetik részvételi szándékukat. Eseményünk lehet nyilvános, vagy zárt körű. Ugyanitt az Események fülnél látjuk mások által létrehozott nyilvános eseményeket, amelyekre -ha akarjuk- jelezhetjük részvételi szándékunkat. Manapság minden valamire való közösségi eseménynek van Facebook jelenléte is, például koncerteknek, találkozóknak, kiállításoknak, stb. Ezen felül itt láthatjuk ismerőseink elkövetkezendő születésnapjait, valamint naptárszerűen rendezve az eseményeket amelyekre már jelentkeztünk.


Emlékek

Minden napra kapunk egy válogatást a korábbi évek saját posztjaiból, így némi nosztalgiával élhetünk, ezeket barátainkkal meg is oszthatjuk. Ez tán az a funkció amely a legkevésbé a gyakorlati hasznával akar kiemelkedni, hanem az emberi tényezőt helyezi előtérbe.


Piactér

Feltűnt a cégnek, hogy számos csoport jött létre kimondottan piactér szempontjából, regionálisan, vagy tematikusan. Ezek összefésülésére, valamint átláthatóbbá tételére jött létre a Piactér funkció, amely gyakorlatilag egy apróhirdetési felület, ahol szűkíthetünk helyszínre, árra, termékre.



Facebook Watch

Idén a cég megirigyelte a különféle online tartalomszolgáltatók (Youtube.com, Twitch.tv, stb.) bevételeit is, úgyhogy saját szolgáltatás indítása mellett döntött. Ezen funkció segítségével különféle tartalomkészítők műsorait nézhetjük meg, iratkozhatunk fel rájuk. Jelentős hányaduk élő adásokat is szokott tartani (bár ez nyilván a média típusától is függ, egy rajzfilm sorozat új epizódját nem akkora nagy szenzáció élőben közvetíteni, míg egy videójátékot élőben játszani és közben a követőkkel csetelni egészen más élményt nyújt).



Jövőbeli kilátások

Idén májusban írta meg az Origo, hogy mi lesz a következő, várhatóan nagy horderejű funkció amely bekerül a már így is igen gazdag kínálatba. A Facebook Randi egy társkereső applikáció lesz, amely szerves részét fogja képezni a rendszernek. Ezzel leginkább a Tinder babérjaira kíván törni a cég, kétmilliárdos regisztrált felhasználói bázissal, valamint a profilokról összegyűjthető információkkal elég jó esélyekkel indul alapjáraton ezen az új piacon.

Mint látható, a cég jövőbeli stratégiájában a fiatal generáció bevonzására és megtartására koncentrál elsősorban, a már meglévő funkciók finomítása mellett. Hamar belátta a reklámszakma is, hogy mekkora potenciál van egy ekkora felhasználói bázisú közösségi oldalban, mint a Facebook. Manapság üzenőfalunkat számos reklám, hirdetés is tarkítja, amelyek egy érdeklődési körünket figyelő algoritmus alapján kerülnek az oldalunkra. Néha félelmetesen jó találatokat hoz, ugyanakkor ez ha kicsit is belegondolunk, azért felvet adatvédelmi aggályokat. Ráadásul többször is előfordult már komoly adatlopás is a cégnél, legutóbb  éppen szeptember végén. Ötven millió felhasználó fiókja felett szerezték meg hackerek az irányítást egy biztonsági résen keresztül. Sajnos egy ekkora és ilyen bonyolultságú rendszernél elkerülhetetlenek ezek a dolgok, ámbár Mark Zuckerberg ígéretet tett rá többször is, hogy szigorúbban fogják őrizni a felhasználók adatait, erre gyakorlati intézkedés maximum a háttérben történhetett.
Összességében elmondható, hogy maga a Facebook mint entitás rengeteg hasznos dolgot kínál az átlagembernek, azonban ha nem megfelelően használjuk, hamar függőivé válhatunk (főleg a fiatalabb korosztály) valamint hibáinkért könnyen a személyes adatainkkal fizethetünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése