keresés

2018. december 7., péntek

A Microsoft napjainkban felhasználók szemével



Talán nincs is olyan ember a földön, aki ne hallott volna valaha, valamilyen formában a világ legnagyobb és kétség kívül legelterjedtebb operációs rendszeréről a Windowsról, vagy az azt előállító mamutvállalatról, a Microsoftról.

A Microsoft krónikáját számtalan könyv, cikk, film feldolgozta már, nem egy esetben különös figyelmet fordítva az alapító Bill Gates zseniális ötleteire, és hihetetlen gazdagodásának történetére. Én szeretném a dolog emberi oldalát megvizsgálni. Mi kellett ahhoz, hogy ez a cég a világ egyik legnagyobb vállalata, a vezető Gates a világ egyik leggazdagabb embere, a rendszer pedig a világ legelterjedtebb operációs rendszerévé váljon.

Egy 2009-ben megjelent cikk szerint „2005-ben 103 millió hivatalosan eladott példányt tartottak számon, az eladások évenként átlagosan 10-15%-kal növeksznek. Az operációsrendszer-piacon a Windows rendszerek részesedése 25% és 40% között mozog. Az összes eladott példányt alapul véve, a hivatalos Windows-felhasználók számát 400 millióra becsüli a Microsoft”… nem is beszélve a „nem hivatalos” példányokról…

A Microsoft sikerének egyik nagy titka abban áll, hogy kiszolgál minden piaci szegmenst a legegyszerűbb otthoni felhasználótól a legnagyobb nemzetközi vállalatokig. A dolog lényege az, hogy a Microsoftnak mindenre van megoldása, ami előfordulhat az IT területén, az adatbáziskezeléstől a felhőszolgáltatásokig, és ezt igénybe is veheti bárki, legyen az egy egyszerű háziasszony, vagy a General Dynamics Information Technology, Inc.

Jelen munkámban arra keresem a választ, hogy mennyiben könnyíti meg a végfelhasználók munkáját az a tény, hogy ugyanazzal a rendszerrel találkoznak a munkahelyükön, mint az otthoni számítógépükön, sőt –ha ezt a vállalati policy lehetővé teszi- otthonról is dolgozhatnak ugyanazzal a rendszerrel. Gyakorló rendszergazdai tapasztalataimat felhasználva járom körül a témát, valamint megnézem azt is, hogy a Windows rendszert üzemeltető kollégák milyen tapasztalatokról számolnak be.

Emberkísérletemben három, a cégemnél dolgozó kolléga szokásait vizsgálom meg, sorra véve a különböző szolgáltatásokat. Mivel azonban azt szeretném, hogy a cég neve és a kollégák személyazonossága is rejtve maradjon, ezért egész egyszerűen számokkal jelölöm őket. Lássuk, hogy kikről is van szó:

1. Az egyessel jelölt kolléga 30 év körüli fővárosi férfi, a legprofibb a három delikvens közül, IT-s területen dolgozik, otthon is 7-8 órát tölt a gép előtt, természetesen a munkán kívül játékra is használja a PC-t.

2. A kettessel jelölt kolléga egy hölgy, 35 körüli, magasan kvalifikált, jelenleg -munka mellett- a harmadik diplomájának megszerzésén dolgozik. Otthon is van számítógépe, de főleg tanulmányaihoz használja a PC-t és az internetet.

3. A hármassal jelölt alanyom, szintén egy hölgy, 45 körüli, ugyancsak magasan kvalifikált, viszont kissé idegenkedik a számítástechnikától, otthoni számítógépe és internetelérése nincs, viszont okostelefont használ.

És akkor következzen maga a teszt! Pontonkét haladok az egyes tényezőknél, és megnézem, hogyan viszonyulnak hozzájuk alanyaim.

 Otthoni számítógép:

1. : Első alanyom profi, -divatos szóval élve- gamer PC-vel rendelkezik.

Intel Core i7-es processzor, 16 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX1080 videokártya.

2.: Laptopot használ otthon, mely irodai munkára, és tanuláshoz bőven elegendő. Intel Core i3 processzor, 4 GB RAM, integrált videokártya.

3.: Nem rendelkezik otthoni számítógéppel, sőt internet előfizetéssel sem.

Otthoni operációs rendszer:

1.: Microsoft Windows 10 64bit

2.: Microsoft Windows 7 32bit

3.: -
A munkahelyen mindannyian nagyjából hasonló konfigurációt használnak:
Asztali számítógép, Intel Core i5 processzor, 8 GB RAM, Microsoft Windows 8 64bit.

Szervezetünkben Active Directory működik, majdnem minden Windows alapú.

Munkájukhoz valamennyien napi szinten használják a számítógépet, és akik otthon is használják a Windows rendszert, valamint a Microsoft különböző termékeit, arról számolnak be, hogy nagyban megkönnyíti a munkavégzést, hogy hasonló környezettel találkoznak, mint az otthoni.

Szoftverhasználat:

1. Munkájából adódóan egy informatikusnak minden szoftvert ismerni kell valamilyen szinten. Ha nem is olyan behatóan, mintha a minden nap használná, de sokszor kell a felhasználóknak segíteni valamilyen szoftveres problémában. 1. alanyunk is így van ezzel, a Microsoft kínálatából az alábbi szoftvereket használja: Word, Excel, Powerpoint, OneNote, Access, Paint, StickyNotes, Visio, Outlook, Owa. Valamint a hétköznapi felhasználó számára nem különösebben érdekes felületek, mint az Exchange Admin Center és az Active Directory Administrative Center.

2. Második delikvensünk a munkájához és a tanulmányaihoz is körülbelül ugyanazokat a szoftvereket használja: Word, Excel, PowerPoint, Visio, Outlook.

3. Nincs ezzel másként hármaska sem, aki napi használatban főleg a levelezést (Outlook) a Word-öt és az Excel-t használja.
A cégnél folytatott kutakodásom során néhány érdekes tényre lettem figyelmes.

Sokan nem ismerik az Excel funkcióinak 80%-át, a legalapvetőbb formázásokat vagy függvényeket sem, de miután felhívtam ezekre a figyelmüket, beépítették a napi rutinba. Néhány felhasználó kivételével szinte senki nem ismerte az Office csomag részeként elérhető Visio-t, ami folyamatábrák készítésére lett kifejlesztve, és rendkívül meg tudja könnyíteni a napi munkát. Szintén hasonló tapasztalatom volt a OneNote alkalmazással, ami jegyzetelésre kiváló. Sokan használják inkább a StickyNotes-t, ami jóval fapadosabb, vagy egyszerűen nyitnak egy jegyzettömböt, és ide jegyzetelnek (sajnos a OneNote-ot én is képtelen voltam megszokni, akárhogy próbálkoztam).

Sokan nem értik a különbséget a táblázat és az adatbázis között, ezért gyakran találkozom több GB (!!!) méretű Excelekkel, amik méretük miatt már kezelhetetlenek.

Tudom, hogy az Access használata kicsit összetettebb, mint az Excelé, de az elsajátítása megkönnyíthetné a munkát, és giga-Excelek is kevesebb fejtörést okoznának a szervereken. -Az Access-t a napi munkavégzéshez senki nem használja.

Otthoni munkavégzés:

1. Rendszeresen lép be távolról a vállalati szerverekre, dolgozik otthonról. Használja az Owa felületet és okostelefonon is a céges levelezést, ugyanakkor nem használ a Microsoft által ajánlott felhőszolgáltatást.

2. Otthonról nem dolgozik, ugyanakkor e-maileket néz a telefonján és az Owa felületen is.

3. Csak az okostelefonján nézi a céges leveleket a munkahelyen kívül, az Owa felületet sem használja.

Az Owa az Outlook Web App rövidítése, tulajdonképpen az internetes levelező szolgáltatásokhoz hasonló felületet biztosít egy böngészőn keresztül. Igen népszerű felület, a dolgozók nagy része használja ezt is, valamint a céges levelezést okostelefonról. A cég lehetőséget biztosít a távoli munkavégzésre, így VPN-en keresztül a dolgozók elérhetnek egy, az erre a célra dedikált terminálszervert.

A munkavállalók nagyjából 30%-a használja ezt az opciót.

Meg kell említeni még a Microsoft Azure-t, ami tulajdonképpen a Microsoft felhőszolgáltatása. A felhőszolgáltatások, vagy felhőalapú számítástechnika lényege, hogy a felhasználók -biztonsági szinttől függően- bárhonnan hozzáférhetnek egy központi szolgáltatáshoz. Ezt a mi cégünk egyelőre próba fázisban- az IT-n belül- teszteli, korlátozott sikerrel. A Microsoft ITT dicsekszik az Azure-ral.


Végignézve a különböző területeken megállapíthatjuk, hogy a Microsoft stratégája, nevezetesen, hogy mindenre nyújt megoldást, tulajdonképpen mindenkinek, fényes sikert aratott. Ahogy haladunk előre az időben, újabb és újabb szoftvereket dobnak piacra melyek egyre felhasználóbarátabbak, egyre könnyebben kezelhetőek, megkönnyítve ezzel a mindennapi felhasználó dolgát. (És egyre nagyobb kihívás elé állítva az IT szakembereket és a programozókat). Persze a Microsoft is járt már sok zsákutcában (elég csak a Vistára vagy a Windows Phone-ra gondolni), de úgy tűnik fejlődésük és terjeszkedésük megállíthatatlan. Évtizedek óta technikai forradalom zajlik a szemünk előtt, és a fejlődés üteme egyre csak gyorsul. Ennek a fejlődésnek pedig egyik élharcosa a Microsoft.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése