YouTube Accounts for 40% of All Music Listening, and 4% of All Music RevenuesDigital Music News digitalmusicnews.com
Earlier statistics from Nielsen showed that more people stream music from YouTube all other on-demand streaming services combined. But the broader picture is even worse: according to statistics revealed by top Apple Music (and former Universal Music Group) executive Jimmy Iovine during an interview at Vanity Fair’s New Establishment Summit in San Francisco, YouTube accounts for 40% of overall music listening, and just 4% of overall music revenues.
The authors sued Google, in 2005, a year after the project was launched. "Today’s decision underlines what people who use the service tell us: Google Books gives them a useful and easy way to find books they want to read and buy, while at the same time benefiting copyright holders," he said. "Google’s division of the page into tiny snippets is designed to show the searcher just enough context surrounding the searched term to help her evaluate whether the book falls within the scope of her interest (without revealing so much as to threaten the author’s copyright interests),"
Szerzői jog a XXI. században: (Giga) Breaking News: a Google Books másodfokon is fair use! blogspot.hu
a szerzői jogokban komoly szaktekintélynek számító Pierre N. Leval szövetségi fellebbviteli bíró által vezetett tanácsa helyben hagyta Chin bíró 2013-as, körzeti bírósági döntését, melyben a Google Books szolgáltatást fair use-nak nyilvánította. Mivel breaking news, és mivel épp úton vagyok Glasgow-ba, ezért alapos elemzéssel nem szolgálhatok, de a New York Times cikke szerint a másodfokú bíróság a GB transzformatív jellegére hivatkozással erősítette meg a korábbi ítéletet. Ez - természetesen - hatalmas vereség a felperes Authors Guild számára, amely néhány éve, a Google Books megállapodás révén, még közel volt a több mint száz millió dolláros kiegyezéshez.
Az interneten történő jogsértések terén a bírósági gyakorlat még igen kiforratlan Magyarországon, valami viszont nagyon tiszta: ha valaki letölt filmeket és visszaosztja – tehát torrentezik – fel kell készülni arra, hogy a jog nem nyújt védelmet neki a letöltés kapcsán, mivel a torrent technológia a szimultán visszaosztáson alapul, vagyis automatikus visszaosztást biztosít. A magyar jog alapján visszaosztani nem lehet engedély nélkül, ezért kijelenthető, hogy a fájlcserélés Magyarországon legalább szerzői jogsértést eredményez. Amennyiben a büntetőjog eszköztárával védett értékek is sérülnek, vagyis vagyoni kár is keletkezik, akkor könnyen bűncselekményt is elkövethetünk. Ennek bizonyítása elvileg nem bonyolult dolog, mivel a magyar jog alapján az engedélyi nélküli visszaosztáskor a licencszdíjat nem fizeti meg a felhasználó, így könnyedén beleeshetünk egy bűncselekményi kategóriába.
2015. június 16-án az Európai Parlament Jogi Bizottsága megszavazta a Reda-jelentés módosított verzióját. A dokumentumról várhatóan a 2015. július 9-ei vitanapon tárgyal majd a teljes parlamenti ülés. A határozat szövege ugyan még nem érhető el, ám a sajtóhírek szerint számos jelentős kérdés újragondolására tesz javaslatot a szöveg.
Over the last year the music industry has been in flux as artists, labels, and streaming services jockey over the best way to build the future of their business. Taylor Swift pulled her catalog from Spotify; Tidal launched a new platform owned by artists, not record companies; and Apple is preparing to muscle in on the market with its own offering. The one thing missing from much of this discussion has been the details on how deals get done between these groups, but that is no longer the case.
a filmforgalmazók számos esetben alkalmazzák a területenként eltérő premier- időpontokat, oly módon, hogy a fertőzöttebbnek vélt piacokon eltérő időpontokban mutatják be az új filmeket, csökkentve ezzel a kalózfelvételek megjelenésének, illetve elterjedésének az esélyét a kiemelt piacokon. Különösen érintett területként volt korábban számon tartva a Fülöp-szigetek, ahol a probléma kezelésére még a jogalkotó külön törvényt is alkotott, amely "Anti-Camcoding Act" néven lett közismert.
Ahogy kérdéses az is, hogy a hallgató okoz-e egyáltalán kárt bárkinek is a plágiummal, hiszen nem valószínű, hogy a nem létező olvasóközönségét megtévesztené az a fizikushallgató, aki szakdolgozatában a relativitáselmélet megfogalmazása terén elért eredményeiről számol be, ahogy az is valószínűtlen, hogy Albert Einstein vagy bármely más plagizálásra érdemes szakember egy egyszerű hallgatóval állna versenyben a tudományos elismerésért. A hallgatói plágium leginkább akkor lehet főbenjáró bűn, ha az oktatás fő funkciójának az ismeretátadás helyett a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelését tekintjük.
A Spotify nagy várakozásokkal tekintett 2014-re; úgy kalkuláltak, hogy ez lesz az első év, amikor a bevételeik meghaladják az egymilliárd eurót. Ez a számításuk be is jött, de ezzel párhuzamosan a zeneszolgáltató vesztesége is nagyobbra nőtt. A cég nemrég hozta nyilvánosságra a pénzügyi adatait. A Guardian azt írja, hogy a cég bevétele 746,9 millió euróról 1,08 milliárd euróra nőtt, ami 45 százalékos növekedés, de a fenntartási költség 165,1 millió euróra nőtt a korábbi 91,2 millióról, és a veszteségük is megtriplázódott: korábban 55,9 millió euró volt, most 162,3 millió. Az üzleti jelentésről a cég vezetői, Martin Lorentzon és Par-Jogen Parson továbbra is optimistán nyilatkoznak; szerintük hosszútávon fenntartható a Spotify üzleti modellje. Mint elmondták, arra számítanak, hogy a felhasználói elégedettség idővel oda vezet, hogy az emberek előfizetnek a szolgáltatásra. A Spotifynak ma 60 millió előfizetője van, de a kétharmaduk az ingyenes szolgáltatást használja, csak a harmaduk fizető vendég.
Szerzői jog a XXI. században: A digitális egységes piac és szerzői jog copyrightinthexxicentury.blogspot.com
2015. május 6-án az Európai Bizottság hatáskörrel rendelkező biztosai, Andrus Ansip és Günther Oettinger és csapataik nyilvánosságra hozták az uniós "digitális egységes piac" megteremtésére vonatkozó elképzeléseiket, köztük a szerzői jogot is érintő ötleteikkel.
Az elmúlt évtizedek során az EU belső kereskedelmét akadályozó nemzeti szabályokat nagyrészt lebontották, ami jelentősen fellendítette a határon átnyúló kereskedelmet. De ebből a fellendülésből paradox módon éppen a határtalan online kereskedelem maradt ki. A teljes e-kereskedelem mindössze 15 százaléka irányul egy másik uniós tagállamba, a többi a hazai piacon zajlik. Jelenleg 10-ből 7 cég csak a saját piacán árul, és a teljes európai lakosságot lefedő online szolgáltatások aránya 1 százalék körül van.
News dgmlive.com
We started out nearly ten years ago with the goal of helping fans share and discover music. But despite [the] best of intentions, we made very serious mistakes. We failed to secure licenses from rights holders for the vast amount of music on the service. That was wrong. We apologize. Without reservation.
Grooveshark Shuts Down After Years of Legal Troubles thenextweb.com
Before Spotify, there was Grooveshark – and today, the latter is no more after the company posted a notice and apology letter on its homepage. “We started out nearly ten years ago with the goal of helping fans share and discover music. But despite [the] best of intentions, we made very serious mistakes. We failed to secure licenses from rights holders for the vast amount of music on the service,” the company wrote. “That was wrong. We apologize. Without reservation.”
Szerzői jog a XXI. században: Kiszivárogtatták a Trónok Harca ötödik évadának első négy részét blogspot.hu
Önmagában sajnos nem szokatlan, hogy a népszerű filmek és sorozatok adásba kerülésük után közvetlenül - így jóval a hazai nyilvánosságra hozatal előtt - SD és HD minőségben egyaránt elérhetővé válnak a különböző fájlmegosztó oldalakon. Az viszont jóval ritkábban fordul elő, hogy az egyébként is komolyabban őrzött A-kategóriás alkotások jóval a hivatalos nyilvánosságra hozatal előtt, ráadásul elfogadható minőségben kerülnek a feltöltők kezébe. Forrás Így járt a 2015. április 12. napján – azaz ma este – adásba kerülő, a Tűz és jég dala ciklus alapján készült sorozat, a Trónok Harca ötödik évadának első része, a következő hetekben leadni tervezett három további részével egyetemben.
mintha Magyarországon az internetes filmterjesztés még ugyanannyira távoli lenne, mint a Netflix megjelenése, mintha egy lemezkiadós konferencia még mindig arról tartanának előadásokat, hogy hol érdemes CD-ket nyomni vagy lemezborítót készíteni, nem pedig arról, hogyan lehet maximalizálni a megjelenést Spotify-on vagy Bandcampen. Az MMA talán nem tud róla, de a filmforgalmazásra most is rengeteg lehetőség adódik a mozis kópiák kiküldésén túl.
Szerzői jog a XXI. században: Netkonzultáció és szerzői jog #2 copyrightinthexxicentury.blogspot.com
A felhasználókkal szembeni igényérvényesítés kezdetben főként az Egyesült Államokra volt jellemző. Az USA-ban többek között a RIAA (Recording Industry Association of America, az amerikai lemezkiadók szövetsége) próbálkozott polgári jogi igények érvényesítésével. Több mint 35.000 keresetet adtak be magánszemélyek ellen 2003 óta. Az ítélettel zárult perek többségében a bíróság nagy összegű kártérítéseket állapított meg. Egyes esetekben az átlagfelhasználókkal szembeni néhány zeneszám megosztása miatti kártérítési összegek olyan irreális nagyságúak voltak, hogy azok behajtása tulajdonképpen lehetetlen volt, ezzel szemben a kiadóvállalatok kivívták a közvélemény ellenszenvét.
Szerzői jog a XXI. században: Netkonzultáció és szerzői jog #1 copyrightinthexxicentury.blogspot.com
A szerzői jogosultak – különösen a jóval fizetőképesebb, tőlünk nyugati irányban található társadalmakban – a közép- és hosszú távú megtérülés reményében nem ódzkodnak az alternatív üzleti modellek kipróbálásától (engedélyezésétől). Mindezt kiválóan igazolják az olyan sikerek, mint az iTunes (médiatartalmak letöltés alapú szolgáltatása), a Spotify (hangfelvételek streamelése) vagy a Netflix (audiovizuális művek streamelése). Valamennyi, utóbbiakhoz hasonló weboldal/szolgáltatás/alkalmazás a jogosultak és a közvetítő szolgáltatók (ide értve a tartalmak tényleges továbbítását végző hozzáférés- és infrastruktúra-szolgáltatókat is) szoros együttműködésére épül.
Szerzői jog a XXI. században: Cikkajánló #6.2 - Gondolatok a könyvtári e-haszonkölcsönzésről copyrightinthexxicentury.blogspot.com
A válasz pedig az, hogy bizony komoly problémákat szülhet, ha a könyvtárak mindenféle korlátozás nélkül rendelkezésre bocsátanának e-könyveket a tagságuknak. Ezért a szerző több olyan korlátozó/nehezítő körülmény bevezetését javasolja, amellyel egy kicsit "kevésbé vonzóvá" lehet tenni az e-haszonkölcsönzést. E téren a hozzáférés korlátozottságát, az egyes példányokhoz való korlátozott számú hozzáférést, a digitális műpéldányok mesterséges minőségromlását, a DRM alkalmazását és a tartalmak meghatározott időbeli csúszással történő rendelkezésre bocsátását említi. (Bár azt Dussolier maga is beismeri, hogy ez utóbbi például a filmiparban a fájlcserélés útján megvalósított jogsértések elszaporodásával járt.)
Leáll a Rapidshare, a svájci fájlmegosztó, ami pár éve még a legnépszerűbb ilyen volt az interneten. A honlapjukra kirakott figyelmeztetés szerint 2015. március 31-ig működnek még. Ezt írják: „Ajánljuk a felhasználóinknak, hogy mentsék le adataikat. 2015. március 31. után nem lesznek elérhetőek, és automatikusan törlődnek.” A Rapidshare az elmúlt két évben folyamatos nyomás alatt volt a kalózkodásellenes csoportok részéről. Ez ellen újragondolt weblappal és árazással védekeztek, a stratégia azonban nem jött be, a felhasználók elhagyták az oldalt. Régebben a Rapidshare-t rengeteg jogvédett anyag megosztására használták, ami miatt sokszor bajba került a cég. A Megauploaddal és a Hotfile-lal ellentétben azonban a cég túlélte a pereket, és a német bíróság legálisnak minősítette. Felhasználói nagy részét ennek ellenére elvesztette. Ettől függetlenül nem közöltek pontos indokot arról, mi áll a lekapcsolás hátterében.
A tavaly elutalt jogdíjak 47 százaléka hazai, 53 százaléka külföldi szerzőkhöz jutott. A különböző kategóriák közül az online lejátszások esetében a legalacsonyabb a hazai arány: itt a magyar szerzők az összes beszedett jogdíj 30 százalékát kapták meg. A koncerteknél a legmagasabb a magyar-külföldi szerzők részére kifizetett jogdíjak aránya – ezen összegek 70 százaléka vándorolt hazai alkotókhoz és csak 30 százalék külföldi szerzőkhöz. A televíziós elhangzások és a hangfelvételek esetében nagyjából egyenlően osztoznak a magyar és külföldi alkotók a jogdíjakon, míg a rádióktól befolyt összegeknél a jogdíjak 38 százalékát kapták meg hazai szerzők
A mozikban összesen csak 5000 eladott jegyet produkáló filmet 24 óra alatt majdnem 20 000-en töltötték le. Azóta több, mint 43 000 letöltést generált (de ha hozzászámoljuk a többi torrentoldalra átszivárgott verziókat is, a Fekete leves máris 70 000 letöltésnél jár).
K. szerint a magyar egyetemi élet nagy része „meg lenne lőve az online kalózkönyvtárak nélkül”. Szerinte a hazai egyetemek és könyvtárak szakkönyv-ellátottsága nem kielégítő, sok otthonról elérhető legális e-könyvre pedig pénze nincs. A legnépszerűbb, kalózkönyveket listázó oldal a Library Genesis. Az orosz bázisú honlap a legnagyobb nyitott kalózkönyvtár, ami nagyjából egymillió szakkönyvet, majdnem ugyanennyi regényt, és nagyságrendileg tizenötmillió tudományos publikációt tartalmaz.
Szerzői jog a XXI. században: Breaking News: Reda-jelentés az InfoSoc-irányelv reformjáról copyrightinthexxicentury.blogspot.com
Julia Reda, az Európai Parlament német képviselője 2015. január 14-ei dátummal közzétette jelentését, melyben az Információs társadalmi (InfoSoc) irányelv reformjával kapcsolatos megállapításait foglalta össze. Ha ebből a jelentésből valós program születik, komoly változások elé nézhet az uniós szerzői jog.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése