Több felhasználó, több hirdetés
A Facebook mára már mindennapjaink részévé vált. A közösségi média első számú színterének több mint 1,5 milliárd felhasználója van, és naponta több mint egymilliárd ember nyitja meg az oldalt. Valóságos Kánaán ez a reklámszakembereknek: a történelem során eddig még sosem juthatott el ilyen sok emberhez egyszerre az információ.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy bejegyzéseinket ismerőseinknek/oldalunk kedvelőinek csak töredéke, mintegy 35%-a láthatja.
Forrás: Charon Institute |
Ezt a 35%-ot viszont nagyobb valószínűséggel érdekelheti a mondandónk, mint a maradék 65%-ot, köszönhetően a Facebook sokat emlegetett, szupertitkos algoritmusának.
Mint minden vállalat, a Facebook is pénzből él: a fizetett hirdetéseket célzottan, érdeklődési körnek megfelelően csempészi be a felhasználók hírfolyamába, hogy szinte észre sem lehet venni, mi a hirdetés és mi az ismerőseink által megosztott tartalom. Ezt azonban könnyen ki lehet védeni: a hivatalos reklámokat viszonylag egyszerű letiltani, számtalan ingyenesen letölthető blokkoló program létezik.
Kerülőutak
De ki akar fizetni egy hirdetésért, amikor ugyanazt ingyen is megkaphatja? Külön iparág épült a Facebook marketingstratégia felépítésére: rengeteg tanfolyam, továbbképzés, szaktanácsadó program épít a magukat a Facebookon keresztül reklámozni óhajtó vállalkozókra. Az egyik ilyen cikknek álcázott hirdetés összefoglalva a következőt állítja:
"Ha beiratkozol a tanfolyamunkra, minden kéretlen reklámot eltávolítunk az oldaladról, a saját termékeidet pedig ingyen és bérmentve, a Facebook segítségével hirdetheted, és senki nem fogja majd letiltani".
Forrás: healthgrades.com |
Persze nem csak cégek, magáneberek is hirdetnek a "nagy közösségi piactéren". Se szeri, se száma a különféle adok-veszek csoportoknak, iskolai, céges, baráti, városi, vagy teljesen nyilvános cserebere oldalaknak. Némelyek jótékonysági céllal jöttek létre, mások a kinőtt gyerekruhákra, kézzel készített csecsebecsékre, vagy épp bútorokra specializálódtak. Komoly vetélytársat jelentenek ezek a csoportok az aukciós és hirdetési oldalaknak, mint a Vatera, vagy a Jófogás.
Webáruház
Azonban a Facebook készítői szerint ez sem elég. Miután az oldal az USA-ban online újsággá (is) vált, most egy külön hirdetési részleget kezdtek tesztelni. A hirdetési hírfolyam ugyanúgy személyre szabott lenne, mint az oldal többi része, természetesen kifejezetten telefonokra és tabletekre szabott online katalógus formájában. Ha a fejlesztések Magyarországra is eljutnak, elég lesz reggel a metrón felmenni a Facebookra. Ott egy helyen olvashatjuk a leveleinket, nézhetjük a cicás vírusvideókat, az online újság részlegen elolvashatjuk az aznapi Metropol minket érdeklő cikkeit, a webáruház részlegen pedig megrendelhetjük az új babzsákfotelt ajándék macskaalommal. Csak el ne felejtsünk leszállni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése