keresés

2015. október 13., kedd

Képmegosztás a közösségi hálón

A fényképezés és mozgóképkészítés nélkülözhetetlen információs technikái a 21. századi társadalomnak, illetve alappillérei a ma már természetesnek vett társadalmi-kulturális-technikai környezetnek - írja Komenczi Bertalan A Gépi Információtechnológia korai formái című könyvében.


Az okostelefonok robbanásszerű megjelenésével és folyamatos fejlődésével a fényképkészítés lehetősége is a tízszeresére ugrott. Manapság szinte bárki rövid pillanatokon belül képes megörökíteni egy pillanatot, majd ezt megosztani a világhálón.

Hogy is befolyásolja ez pontosan az emberek mindennapjait és milyen szerepe van a fiataloknál a személyiség fejlődésében?

Tagadhatatlan, hogy a mindennapok dokumentálásának igénye akkor erősödhetett, amikor a különböző közösségi hálók - Facebook, Instagram, Snapchat stb. - megjelentek.

Mivel ezek a weblapok és alkalmazások elsősorban a fiataloknak jöttek létre, és az ő igényeikhez idomulnak, nyilvánvaló, hogy leginkább ennek a célcsoportnak a mindennapjait befolyásolják. 

Tudjuk, hogy az emberi természet egyik legjelentősebb lelki betegsége a megfelelési kényszer, a közösségbe való beilleszkedés vágya. Az sem titok, hogy ennek az érzésnek leginkább a fiatalok vannak kitéve, akiknek a személyisége még éppen alakul, változásokon megy keresztül. 

"Rengeteg féle megfelelési kényszer létezik. Kezdve a munkahelyi, párkapcsolati, szülői, gyereki, közösségi, stb. dolgokkal.

Az emberek többségben van egy erős vágy arra, hogy a környezete elfogadja őt olyannak, amilyen. Ha pedig a környezete nem fogadja el, akkor megpróbál megfelelni annak a környezetnek, ahol él." 

Ez a megfelelési vágy egy olyan környezetben alakulhat ki, ahol úgy érezhetik a fiatalok, hogy versengeniük kell kortársaikkal a figyelemért és elismerésért: például iskolában, baráti társaságban - de napjainkban már a közösségi hálón is. Ez a küzdelem már átkerült egy virtuális térbe, mely alátámasztja a szelfi kultúra kialakulását, a mindennapok mutogatását és torzítását - hiszen ezzel egy nagyobb közönség előtt lehet kifejezni: boldogok, sikeresek és jobbak vagyunk, mint társaink. 

"A Facebook pedig olyan médiummá vált, amit nehéz kikerülni, s ma már nem is feltétlenül az a személyes adat, hogy mikor és hol születtünk, hanem az, hogy kikkel kommunikálunk, mi érdekel minket, mit olvasunk és hogyan."

A probléma valóban abban nyilvánul meg, hogy az emberek kezdik elveszíteni az ítélőképességüket a mindennapi intim pillanatok - családi ebéd, együttlét a barátokkal, tanulás stb. - és a nagyobb, említésre érdemes események felmérésében. A határok elmosódnak és olyan dolgok is a nyilvánosság elé kerülhetnek, amit hetekkel vagy évekkel később már megbánunk - vagy egyszerűen csak senkit nem érdekel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése