keresés

2020. október 31., szombat

Irányt mutat a Disney az online streaming világában


Átalakulóban vannak az emberek filmes tartalomfogyasztási szokásai. A folyamat már jó ideje elkezdődött a Netflix, az HBO GO, az Amazon Prime és a hasonló on-demand jellegű online szolgáltatások térnyerésével, de a 2020-ban kialakult vírushelyzet jelentősen felgyorsította azt. Ahogy a korábbi médiapiaci átalakulások, ez is később érezteti hatását Magyarországon, ugyanakkor mindenképp érdemes figyelni a nemzetközi trendeket, melyek közül a legjelentősebb a Disney éles irányváltása.

A Disney sikerei
Az utóbbi néhány évben azzal vált a Disney a közbeszéd tárgyává főképp az Egyesült Államokban, hogy sorra felvásárolt más médiaipari óriásokat, többek között a Foxot, a Marvelt, a Lucasfilmet és a Pixart. A Marvel filmes univerzuma az utóbbi években a legnagyobb bevételi forrást jelentő franchise a cég portfóliójában, de 2008 óta az idei az első év, amikor egyetlen mozifilm sem jelent meg a brand égisze alatt, köszönhetően a koronavírus-járványnak. A mozik bezárása, valamint a világszerte számos helyen megtalálható Disneyland parkok bezárása jelentős bevételkiesést okozott a cégóriásnak, így idén a cég működését érintő jelentős átalakításokkal kíván újra bevételnövekedést elérni.

Az átszervezés során az eddigieknél jóval jelentősebb hangsúlyt fektetnek saját streaming-platformjuknak, a Disney+-nak. A járvány megmutatta, hogy a jövő iránya egyértelműen az online premierekben rejlik, ezt a legjobban az mutatja, hogy az idei évben 60 millió előfizetőre tett szert a platform, pedig ezt a számot maga a Disney is csak 2024-re tűzte ki elérendő célul. Sikerült mindezt úgy elérni, hogy a The Mandalorian című sorozaton kívül nagyon kevés saját gyártású tartalommal rendelkezik a cég.

Irányt mutat a médiaóriás
A váltás kapcsán egyelőre még kísérletezik a cég, ezt az mutatja, hogy az élőszereplős Mulan remake mozis bemutatója teljes egészében elmaradt, helyette a Disney+ szolgáltatásban lehet megnézni a filmet – az előfizetésen felül plusz díjért. Az egyelőre még nem derült ki, hogy ez a modell működőképes-e. Az eredmények értékelése szempontjából az is fontos, hogy a Disney+ a világ számos országában, így Magyarországon sem elérhető még.

A streaming platform népszerűségét a cég radikális eszközzel kívánja népszerűsíteni. A Disney egyik legjelentősebb részvénytulajdonosa, Dan Loeb javaslatot tett arra, hogy az idei évben a részvényesek ne kapjanak osztalékot a cég nyereségéből, hanem azt visszaforgatva nagymértékben fejlesszék a Disney+-t, elsősorban a saját tartalmak gyártásának beindításával.

A Disney irányváltása mindenképp előremutató jelenség a tartalomgyártás iparágában. „Mivel a világ legnagyobb médiabirodalmáról van szó, ez olyan, mintha egy csillagromboló változtatna útvonalat. Amivel ki is jelöli az új irányt.” – írja a Telex. Ez az irányváltás rendkívül fontos médiatörténeti mérföldkő, ami remélhetőleg nem fogja a hagyományos mozik eltűnését magával hozni.

Alternatívák
A Disney+ csupán egy a számtalan szolgáltató közül. Noha Magyarországon egyelőre nem elérhető, a hazai felhasználók számos más felület közül tudnak választani. A már említett Netflix, Amazon Prime és HBO GO mellett a tévészolgáltatók is igyekeznek megtartani a hagyományos műszorszórástól elforduló nézőket, így a Vodafone és a Telekom is rendelkeznek saját on-demand felülettel.

Fontos szempont, hogy az ilyen szolgáltatásokban mennyire elérhetők a magyar tartalmak. A Netflixen számos magyar film, elsősorban dokumentumfilmek közül válogathatunk, az HBO pedig Magyarországon, magyar színészekkel gyárt igen színvonalas műsorokat. Ugyanakkor létezik már magyar on-demand szolgáltatás: csupa magyar alkotással a kínálatában lehet előfizetni a Filmio felületén. Úgy tűnik, hogy Magyarország is behozza lemaradását az internetes filmnézés terén, és egyre könnyebb elérni otthonunk kényelméből bármilyen filmet, sorozatot, művészfilmet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése