,,A
mesterséges intelligencia, vagy röviden MI, napjainkban egyre inkább az életünk
részévé válik. Az emberek tervezik és alkalmazzák a technológiát számos területen,
beleértve az egészségügyet, a gazdaságot, és a mindennapi életünket.
A mesterséges intelligencia előnyei közé tartozik a hatékonyabb feladatvégzés, az
adatok elemzése, és az autonóm rendszerek fejlesztése. Azonban a térhódításával együtt
járnak bizonyos kockázatok is. Az egyik legfőbb aggodalom a munkahelyek
automatizálása, ami munkanélküliséghez vezethet, és átalakíthatja a munkaerőpiacot.
Másik veszélyforrás az adatbiztonság és a személyes adatok védelme. Ahogy nő a
mesterséges intelligencia alkalmazása, fontos megvitatni, hogyan kezeljük az adatokat,
és milyen biztonsági intézkedéseket vezessünk be annak érdekében, hogy megőrizzük a
magánéletünket.
Ezenkívül, az MI-et alkalmazó rendszerek döntéseik során nem mindig képesek átlátni
az etikai következményeket. Ez etikai kérdéseket vet fel, például az önvezető autók
esetében, hogy a rendszernek milyen döntéseket kell hoznia kritikus helyzetekben.
Fontos, hogy a fejlesztők, a szakemberek és a társadalom is egyaránt részt vegyen a
mesterséges intelligencia fejlesztésében és szabályozásában. Az etikai normák és jogi
keretek kialakítása elengedhetetlen annak érdekében, hogy az MI előnyei ne járjanak
veszélyekkel és negatív következményekkel.
A mesterséges intelligencia térhódítása tehát kihívások elé állít minket, de egy jól kezelt
és felelős módon alkalmazva hozzájárulhat a társadalom fejlődéséhez és
hatékonyságához. Az egységes és fenntartható irányelvek kidolgozása létfontosságú a
jövőnk és technológiai fejlődésünk szempontjából."
Arra kértem a ChatGPT-t hogy írjon egy pár perces előadást a mesterséges intelligencia
térhódításáról és veszélyeiről. Rengeteget lehet írni az MI fejlődéséről és különböző területeiről. A következőkben bemutatom a ChatGPT-t és a működését, kitérek a felmerülő etikai
kérdésekre, valamint az AI képalkotásra és a nyelvtanulásban elfoglalt szerepére is.
Az AI egy tanulásra és alkalmazkodásra képes számítógép program. Mesterséges intelligenciának hívjuk az olyan számítógépes rendszereket, amelyeket emberi viselkedés
utánzására tanítottak meg. Mindenre vonatkozik: a társasjátékra és nyelvek fordítására
megtanított programoktól kezdve olyan összetett rendszerekig, amelyek emberinek hangzó
beszélgetéseket képesek kialakítani, elemezni tudják a tőzsdét, illetve egészségügyi
problémákat tudnak diagnosztizálni. Az AI olyan hasznos eszközöket támogat, amelyek körülöttünk mindenhol
megtalálhatók. Segítenek az
okostelefonokon található fotók rendszerezésében, vagy megtervezik a munkahelyre
vezető útvonalat. Olyan feladatokkal néznek szembe, amelyekhez korábban jelentős
mértékű emberi intellektusra volt szükség, és számítógépes programozás segítségével
oldják meg őket. Az elmúlt évtizedben hatalmas fejlődést láthattunk, amelyet az egyre
gyorsuló számítógépek, a gépi tanulás és hasonló technikák bevezetése segített. Így az AI
egyre inkább meghatározó része lesz a mindennapi életünknek, a munkánknak, és a
világról alkotott képünknek.
Hogyan működik?
A matematika és a logika használatával a számítógépes rendszer szimulálni képes azt az
érvelési eljárást, amelyet az emberek is használnak, amikor új információk alapján
tanulnak és hoznak döntéseket.
A mesterséges intelligenciát használó számítógépes rendszerek előrejelzéseket
nyújtanak vagy a meglévő adatok mintázatán alapuló műveleteket hajtanak végre, és
tanulni képesek a hibáikból, és így növelik a pontosságukat. Egy kifejlett AI az új
információkat rendkívül gyorsan és pontosan dolgozza fel, ami lehetővé teszi, hogy bonyolult
helyzetekben is használjuk, például az önvezető autóknál, a képfelismerő programokban vagy
a virtuális asszisztensekben.
Előnye, hogy éjjel-nappal elérhető. A számítógépes rendszerek nem rendelkeznek az emberekre jellemző a biológiai
szükségletekkel, az intelligens rendszer a nap 24 órájában, szünet nélkül is működhet. Gyorsabb, pontosabb döntések születhetnek. Az AI csökkenti az emberi hibákat, ezért hasznos az olyan döntéseknél, amelyek nagy
mértékben támaszkodnak az adatokra, és sok összetett számítást feltételeznek. Lehetővé teszi az ismétlődő feladatok automatizálását. Ha mesterséges intelligenciát használ az időigényes ismétlődő feladatokhoz, azzal lehetővé
teheti minden munkatárs számára, hogy a stratégiailag fontos feladatokra fókuszáljon.
Az adatkészletek az AI tanítására használt digitális információk hatalmas
gyűjteményei.
Bármit tartalmazhatnak, időjárási adatoktól kezdve (pl. légnyomás és hőmérséklet) fotókig,
zenékig, vagy tényleg bármilyen tartalomig, amely segíti az AI-rendszereket a kijelölt
feladatuk elvégzésében.
Ezek az adatkészletek a számítógépek tankönyvei.
A folyamatban részt vevő ember az, aki tanítja, teszteli és finomhangolja az AI rendszert a megbízhatóbb eredmények érdekében.
Ahogy a valamilyen tevékenységet első alkalomal kipróbáló diák is nagy valószínűséggel
követ el hibákat, illetve ért félre bizonyos apróságokat, ugyanez igaz az AI-ra is. A folyamatban részt vevő ember beavatkozhat, és megtaníthatja a rendszernek, hogy
milyen megkülönböztető jegyeket keressen, és pontosabb válaszok felé irányíthatja a
rendszert azáltal, hogy adatokat biztosítanak az AI-rendszernek a tanuláshoz, és ellenőrzik a
próbálkozási kísérleteit, az emberek kölcsönadják az életük során összegyűjtött bölcsességet, amelyet a számítástechnika gyorsaságával ötvöznek. Ez az együttműködés
segít kiküszöbölni az emberek és a gépek hátrányait is a pontosabb eredmények
érdekében.
Az AI mellé számos etikai kérdés is társul.
Minden rendkívül hatékony technológia esetén felmerülnek kérdések a használatával
kapcsolatban. A társadalom nem csak azt veszi számításba, hogy miként használják
majd a technológiát problémák megoldására, hanem azt is, hogy miként lehet vele
visszaélni – az utóbbi elleni védekezésben magatartási kódexek és irányelvek
segíthetnek.
Az AI új lehetőségeket biztosított arra, hogy hiperrealisztikus ,,deepfake" képanyagokat, beszédeket, zenéket és videókat hozzanak létre.
A deepfake-ekhez -más néven szintetikus video-kép-hanggyártás- valós kép- és hanganyagok elemzésére, részletes feltérképezésére van
szükség. Ezután úgy manipulálják őket, hogy az valósághoz zavarba ejtően hasonlító
kitalált tartalmakat hozzanak létre. Ezeket a – néhány éve lehetetlennek ítélt – technológiákat számos területen alkalmazzák
a hollywoodi filmekben látható CGI-tól kezdve a zeneiparon át számos területen. Ha nem megfelelő módon használják őket, a
társadalomra káros valótlan információk generálhatók velük. A közbeszédbe beférkőző
meggyőző hamisított tartalmak jelentős károkat okozhatnak a köztudatban és az
emberek bizalmában. A hamisított anyagok meggyőzőek tudnak lenni, de van néhány árulkodó jel, amelyek
segítségével meg lehet őket különböztetni a valóságtól.
Az elmúlt évek hamisított tartalmaiban az emberek vizuális ábrázolása akadozhat
kicsit, mint a számítógépes játékokban. A hangok kissé robotszerűnek tűnhetnek. A
karakterek ritkábban pislognak, vagy ismétlő kézmozdulataik vannak, mivel a készítőik
számára nehéz olyan forrásanyagot találni, feltérképezni és reprodukálni, ahol az adott
személy szeme csukva van, illetve látszik a keze.
Ahogy a hamisítványok egyre kifinomultabbak lesznek, az észlelésükre való
módszereknek és technológiáknak is folyamatosan fejlődniük kell.
Megkértem a ChatGPT-t hogy mutassa be magát a mindenki számára ingyenesen elérhető OpenAI oldalon.
,,Örömömre szolgál bemutatni Önöknek a ChatGPT-t, az OpenAI által kifejlesztett
mesterséges intelligencia csodát. A ChatGPT egy olyan fejlett nyelvi modell, amely a
GPT architektúra része, és rendkívüli képességekkel rendelkezik a szövegértés,
válaszadás és párbeszéd kialakítása terén.
Ez a technológia lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy intuitív és természetes
módon kommunikáljanak a géppel. A ChatGPT megfelelő válaszokat kínál különböző
témákban, segítséget nyújtva a felhasználóknak a keresésben, oktatásban, vagy akár
csak érdekes beszélgetéseket generálva.
Az OpenAI által végzett folyamatos fejlesztésnek köszönhetően a ChatGPT egyre
pontosabb és alkalmazkodóképesebb, és számos területen, mint például az üzlet, oktatás
vagy szórakozás, nyújt segítséget és inspirációt. Köszönjük, hogy ma velem együtt
megismerhették ezt az izgalmas technológiai újdonságot!"
2022. november 30-a óta érhető el ingyenesen és bárki számára a ChatGPT, és 5 napon
belül elérte az 1 millió felhasználót – ezzel el is érte a leggyorsabban terjedő applikáció
címet. Naponta jelennek meg újabb elemzések és jóslatok arról, hogy fogja
megváltoztatni a körülöttünk levő világot ez a technológia, ideértve az üzleti életet, a
médiát, a programozást – és természetesen az oktatást is.
Egy olyan eszköz, amely a mesterséges intelligencia technológiát használja a
természetes nyelv elemzésére és reprodukálására. Azaz elemzi azt a rengeteg nyelvi
adatot, ami az interneten rendelkezésére áll és azokhoz hasonlót saját maga is létre tud
hozni. Szinte tökéletesen utánozza az emberek közötti kommunikációt, válaszolni tud
egészen bonyolult kérdésekre és összetett feladatokat is képes elvégezni. Az eddig ismert
és napi szinten használt chatbotokhoz képest is elképesztően hatékonyan ír verset, e-mailt,
számítógépes programot vagy tudományos értekezést is. Megalkotója az OpenAI nevű,
mesterséges intelligencia kutatásával foglalkozó cég.
Mivel a ChatGPT írott szöveg létrehozására képes, méghozzá meglehetősen magas
színvonalon, minden olyan tevékenységnél használható, ahol írásos mű jön létre.
Beadandó esszék, szakdolgozat, házi feladat, programkészítés, összegzés, elemzés stb. –
azaz pontosan azoknál a feladatoknál teljesít nagyon jól, amit a felsőoktatásban a hallgatóktól
várunk. Az oktatók között is heves vita zajlik arról, hogyan lehetne megelőzni vagy
kizárni azt, hogy a vizsgán ne éljenek vissza a hallgatók az új lehetőséggel; vannak, akik
a szóbeliség felé tolnák el a számonkérést, mások teljes technikailag kontrollált környezet
felállítását várnák el az egyetemektől.
A legvalószínűbb azonban az, hogy a teljes felsőoktatási módszertant kell átgondolni és új
alapokra helyezni. A tiltás helyett meg kellene találni azokat a módszereket, ahol a mesterséges
intelligencia segíti és nem helyettesíti a tudás elsajátítását, hiszen a hallgatók már egy olyan
világban lépnek ki a munkaerőpiacra, ahol az AI lesz a valóság.
Milyen veszélyei lehetnek?
A ChatGPT tehát képes arra, hogy elég jól megírjon egy felsőoktatásban kiadott írásbeli
feladatot. Nem tökéletesen, de nem is rosszabbul, mint egy átlagos hallgató. Ha eddig a
plágium ellen tudtuk használni a plágiumkereső szoftvereket, ez most nem fog segíteni, hiszen
a ChatGPT és a hozzá hasonló applikációk által generált szövegek eredetiek, nem
kimásolt részek egy már megjelent műből. Új regisztrációnál új szöveget generál. Más
szavakkal kérdez a felahsználó más eredményt kap. Nem segít a stilisztikai elemzés sem, hiszen
az NLP (Natural Language Processing) technológia alkalmas arra, hogy egy adott szövegen
’megtanulja’ a szerző stílusát és abban a stílusban is meg tudja írni a szöveget.
Léteznek ellenőrző oldalak, amik meg tudják ítélni, egy szöveg nagyjából mennyire
biztosan Mesterséges Intelligencia által generált mű (pl.
https://copyleaks.com/features/ai-content-detector vagy https://aiwritingcheck.org/), de
ezeket viszonylag könnyen át lehet verni, például a stílus megváltoztatásával vagy a
szöveg lefordításával.
Az egyik veszély tehát az, hogy az akadémiai világ nem fog tudni elég gyorsan reagálni a
mesterséges intelligencia megjelenésére.
Az AI képalkotás terén is forradalmi változások történtek. Rengeteg olyan szolgáltatás
érhető el már a weben, egy böngészőn keresztül, amelyek segítségével bárki, de tényleg
bárki egyszerűen kreálhat rajzokat, illusztrációkat, ábrákat különféle stílusokban.
Ehhez nem kell mást tenni, mint kiadni az instrukciókat (általában angolul), hogy
a felhasználó mit szeretne látni a képen, milyen stílusban, és rövid idő múlva a
képernyőn megjelenik a gép által elkészített mű. Ha a végeredmény nem tetszik, a részletek finomításával, árnyalásával, konkretizálásával
egyszerűen lehet javítani és pontosítani az alkotáson. Miután a weboldalon az ember megadja a kulcsszavakat, azok eljutnak egy távoli
számítógépes központba. Az ott található nagy teljesítményű eszközökön speciális, gépi
tanulási algoritmusokat használó szoftverek végzik a munkát, amelyek óriási adatbázisokat
fésülnek át pillanatok alatt, hogy aztán az így megszerzett információkból összeállítsanak egy
kész, egyedi képet.
És hogy mi ebben az üzlet? Hát, hogy az ingyenesen elérhető szolgáltatások
korlátozottak, például csak meghatározott számú és csökkentett méretű kép
elkészítésére van lehetőség általában. Ha viszont valaki előfizet, akkor értelemszerűen
ezek a korlátok eltűnnek.
A mesterséges intelligencia segíti a nyelvtanulást is. Az MI okostelefonon működő „nyelvtanár” 21 nyelven beszél, és valós időben korrigálja
a tanuló hibáit.
A Zürichi Műszaki Egyetem szakemberei fejlesztették ki azt az MI alapú, Quazel nevű
applikációt, amellyel a nyelvtanulást szeretnék megkönnyíteni. Az MI felismeri, hogy a
tanuló milyen szinten áll az adott nyelvből, és ehhez igazítja a beszélgetéseit, a
szóhasználatot és a mondatszerkezeteket. A korábbi nyelvoktató applikációk elsöprő többségben írásos kommunikáción és
feladatokon alapultak, de amelyek élőszóban is képesek voltak kommunikálni, azok is
csak előre megadott mondatokkal dolgoztak. Azonban a közelmúlt ugrásszerű fejlődése
a chatbotok terén lehetővé tette, hogy a nyelvtanár-applikáció is hasonló fejlődésen
essen át. A ChatGPT és a hozzá hasonló MI-k olyan nyelvi modellekkel dolgoznak,
amelyeket felhasználva egy applikáció természetes hangzású társalgást folytathat a
tanulóval. „A tanulók szinte bármiről társaloghatnak az MI-alapú tanárral, az éttermi rendeléstől
kezdve a kedvenc sportjukon át filozófiai kérdésekig. Ha pedig nyelvtani hibát követnek
el, vagy elvétenek egy szót, az app azonnal korrigálja azt” – magyarázta Philipp Hadjimina, a
fejlesztő cég vezetője, az egyetem egykori hallgatója. A szakemberek elmondták, hogy a Quazel applikáció prototípusának 2 nap alatt 50 ezer
ember lett a felhasználója, ez pedig a népszerűséget, és a jövőbeli siker reményét is
jelenti a fejlesztőknek.
,,Végső soron e technológiák jövője nagyban azon múlik, hogy az
emberek mihez kezdenek velük, de egyre egyértelműbb, hogy
milyen ígéretesek az emberekre váró kihívások átformálásában."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése