keresés

2023. december 31., vasárnap

Az Amazon fejlődéstörténete

A céget egy ambiciózus elképzeléssel és nagy adag vállalkozói szellemmel indította el az alapító. Az eredeti elképzelés az volt, hogy kihasználva az internet nyújtotta lehetőségeket az online kiskereskedelem terén, az Amazon.com-ot a világ legnagyobb online könyváruházává teszi. Ehhez az üzleti modell egyik kulcsfontosságú tényezője az volt, hogy az internet által adott lehetőségeket kihasználva megteremti a könyvek rendkívül széles választékát. Az online kereskedelem lehetővé tette az emberek számára a könnyed és gyors hozzájutást a könyvekhez és ezzel radikálisan megváltoztatta a hagyományos kiskereskedelmi modellt.

A cég sikerét igazán az hozta meg, hogy az alapító nem ragaszkodott az eredeti elképzeléséhez, miszerint csak könyveket fog értékesíteni, hanem fejlődése során termékeket, szolgáltatásokat és egyéb piaci termékeket is beemelt a kereskedelmi portfóliójába.

Kezdetektől a jelen korig

Az Amazont 1994-ben alapította Jeff Bezos az Amerikai Egyesült Államok, Washington, King megyei Seattle-ben1. Ekkoriban a D. E. Shaw & Co., egy Wall Street-i kvantitatív fedezeti-alapkezelő cég, alelnökeként dolgozott, amit viszont otthagyott, hogy saját garázsában rendezze be saját vállalkozását. Elemzési képességei segítették hozzá, hogy megfelelő képet alkothasson a cég indulásához szükséges legkeresettebb cikkekhez. Ennek eredményekén jött a könyvekkel való kereskedés ötlete. A kezdeti cél tehát az volt, hogy az interneten keresztül csupán könyveket áruljon. Ezzel gyakorlatilag az első online könyváruházat hozta létre.2

Az cégnév első változata a „cadabra” volt, de ezt gyorsan meg kellett változtatni, mivel sokan „cadaver”-nek hallottak félre, ami annyit jelent hogy „holttest”. Ez pedig könnyen belátható, hogy nem valami szerencsés. Következő gondolata a „Relentless” volt, amiről később barátai meggyőzték, hogy a „könyörtelen” jelentése nem a megfelelő üzenetet közvetíti. Végül egy szótárt lapozgatva jutott el az „Amazon” cégnévhez. Ezzel a névvel nemcsak a cégnévsorokban fog mindig elől szerepelni, de a logója is, ami 2000 óta képviseli a céget, további szimbolikával rendelkezik, hiszen az A-tól Z-ig mutató nyíl jelképesen mutatja, hogy minden megtalálható nála. 3 A névválasztás úgy tűnik telitalálatnak bizonyult, hiszen Jeff Bezos 2017-ben a világ leggazdagabb embere lett.



Az Amazon 1995. július 16-án nyitotta meg virtuális kapuit, mint online könyváruház, az amazon.com webhelyen. Indulását az is elősegítette, hogy a Netscape tőzsde megindításával az internet valósággal berobbant az amerikai üzleti életbe.4 Az indulásuktól számított első két hónapban mintegy 45 országba értékesítettek és szállítottak könyveket, eladásaik pedig meghaladták a 20.000 USD/hét összeget.5 1995 októberében jelentették be létezésüket a nyilvánosság előtt, ekkor a székhely is átkerült Delaware-be. Az Amazon 1997-ben tőzsdei bevezetést hajtott végre, és ezzel a lépéssel a vállalat részvényeit nyilvánosan is elérhetővé tette, 18 USD/részvény áron, ami 54 millió USD-t hozott az Amazon részére.6

Az alapító, Jeff Bezos, azonban hamar rájött, hogy az interneten keresztüli értékesítés sok más termékre is kiterjeszthető és nem ragadt le a könyveknél. 1998-ban kibővítette termékkörét szoftverekkel, CD lemezekkel, DVD lemezekkel és más audiovizuális termékekkel is. 1999-ben Bezos-t a Time magazin az év emberének választotta, ezzel elismerték a cég sikerességét az online kereskedelemben.

Eleinte a cég üzleti tervében nem szerepelt nyereség, körülbelül 4-5 évig veszteséges volt a vállalat. Az se segített, hogy 2000-ben a „dotcombuborék” kipukkant és sok versenytársa csődbemenet, de mindenki meglepetésére az Amazon talpon maradt. Annak ellenére, hogy a részvényeinek ára ekkor volt a legalacsonyabb, napi átlag 5,97 USD/részvény. Sőt még ebben az évben elindította a Marketplace-t is, ami kezdetben antikváriumként működött. Ez később egy harmadik fél által üzemeltetett értékesítési felületté vált, ahol különböző vállalatok bármilyen kategóriában értékesíthették a termékeiket. 7

„Ez egy tőzsdei buborék volt, amelyet az internethez kapcsolódó vállalatok túlzott spekulációja okozott az 1990-es évek végén, az internet használatának és elfogadásának hatalmas növekedésének időszakában”



2001 végére a cég elkezdett profitot termelni, ami befektetőinek bizalmatlanságát gyorsan a visszájára fordította és létrehozott egy olyan üzleti modellt, ami a mai napig nagyon jól működik. Az Amazon jelentős erőforrásokat fektetett be egy hatékony logisztikai hálózat kiépítésébe. Az "Amazon Prime" szolgáltatás bevezetésével a vállalat lehetővé tette a vásárlók számára, hogy gyors és ingyenes szállítást élvezzenek számos terméknél. 2002-ben hozta be az ingyenes házhozszállítást 99 USD feletti rendelések esetén. 2004-ben pedig megvásárolta a kínai „Joyo” nevű könyvesboltot és ezzel elérte az egyik legnagyobb piacot is.

A cég következő fordulópontja 2007-ben történt, amikor is megjelent az Amazon Kindle e-könyv olvasójuk, amely eszközből a cég jelentős részesedést szerzett. Ez egy olyan e-könyv, ami olyan hálózati képességekkel van ellátva amik digitális adatok és könyvek megjelenítésére is alkalmassá teszik. Némelyik készülék hangszóróval és/vagy fülhallgató bemenettel is rendelkezik, ezáltal képes MP3 formátumú zenéket is lejátszani, illetve angol nyelvű szövegeket felolvasni. Az eszközökben WIFI is van, illetve vannak készülékek amik olyan hálózati kapcsolattal is el vannak látva, hogy a vezetékes internetet is elérjék. Amazon konvertáló szolgáltatással is rendelkezik, ami egy regisztráció után használható. Tartalmaznak továbbá egy beépített és két további Oxford szótárt is.8


Kiterjeszkedés más termékkategóriákra

Az Amazon gyorsan bővítette kínálatát más termékkategóriákra, például elektronikai cikkekre, ruházati cikkekre, háztartási gépekre és egyéb tartós fogyasztási cikkekre is, valamint más, egyedi termékeket és szolgáltatásokat is nyújt. Ilyen például az Amazon Kindle e-könyv olvasó mellett az Amazon Echo okos hangszóró és az Amazon Fire táblagép. Ezenkívül a vállalat számos szolgáltatást kínál, mint például a streaming szolgáltatások (Amazon Prime Video), zenei szolgáltatások (Amazon Music) és egyebek.

Az Amazon terjeszkedését nagymértékben elősegítette sok különböző vállalat felvásárlása, ilyen volt 2009-ben a Zappos online cipőáruház, 2010-ben a Quidsi e-kereskedelmi vállalat, a Whole Foods Market (élelmiszer-kereskedelem) és a PillPack (gyógyszerészi szolgáltatások), 2012-ben pedig a Kiva Systems, amiből később létrehozták az Amazon Robotics-to. Az Amazon Robotics egy massachusettsi vállalat, ami robottechnológiával foglalkozik. Ezt, egyebek mellett, az anyavállalat raktározási és más logisztikai feladatok hatékonyabbá tételére használja fel. Így emberi munka nélkül oldanak meg számos raktározási feladat, amihez mostanra mesterséges intelligenciát használó technológiákat is igénybe vesznek..

De nem csak a raktározás területén fejlődött hatalmasat a cég, hanem az IT világában is. Az Amazon számos technológiai innovációt vezetett be, ilyen például az Amazon Web Services (AWS), azaz Amazon Web-Szolgáltatások. Az AWS egy felhő alapú technológiával, adatbázis kezeléssel és adattárolással foglalkozó szegmense a vállalatnak. 2015-ben felvásárolta a Elemental Technologies céget, amivel eljutottak a videó-szolgáltatásokhoz, ami szintén az AWS alá tartozott. A következő területet a friss termékek házhozszállítása és az gyógyszeripar jelentette. 9 Jelenleg már mintegy 40 leányvállalattal rendelkezik az Amazon.

2021-ben Jeff Bezos ugyan lemondott vezérigazgatói posztjáról és átadta Andy Jassy-nak a vezetést, nem tűnt el teljesen, még jelen van a cég életében. Ekkora a cég több mint 1,3 millió embert foglalkoztat.


Innováció és terjeszkedés a fizikai kiskereskedelmi területen.

Az Amazon kiterjesztette jelenlétét a fizikai kiskereskedelmi területen is, például az Amazon Go üzletek megnyitásával. Ez egy kisboltlánc, ami az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban tevékenykedik. 2023-ra 43 bejelentett üzlete van Seattle-ben, Chicagoban, Londonban és New Yorkban. 10 Az üzletek választékában elsősorban friss élelmiszerek, készételek és italok találhatóak meg. Az üzlet célja, hogy a vásárlók számára egyszerűbbé tegyék a vásárlást. Ehhez minimalizálják a hagyományos kasszasorban történő fizetést, annak érdekében, hogy minél gyorsabban és zökkenőmentesebben tudjanak az emberek vásárolni. Az automatizált fizetési rendszer a vásárló üzletbelépése során aktivizálódik. A vásárlónak rendelkeznie kell Amazon fiókkal és az Amazon Go alkalmazással. Az üzletben található szenzorok és kamerák követik a terméket és azt hozzáadják egy virtuális bevásárlókosárhoz. A vásárlás befejeztével az ügyfél csak távozik a boltból a kiválasztott termékekkel, miközben a rendszer automatikusan levonja a vásárlás összegét az Amazon fiókból.

Az Amazon fejlődése és növekedése jelentős hatással volt az e-kereskedelem és a technológiai iparágakra, és a vállalat ma is az egyik vezető szereplő a globális kiskereskedelmi és technológiai piacon. Az Amazon globális piacra is kiterjedt, és ma már számos országban működik szerte a világon.

Németh Kata

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése