A World Wide Web
kialakulásával a kilencvenes évek végén az információ digitalizálása rohamos
ütemben nőni kezdett, ami az elérhetőségük egyszerűségéhez vezetett. A web 2
kialakulására megjelentek az első közösségi oldalak, melyek azóta már a
mindennapjaink részévé váltak.
Ezeknek az oldalaknak köszönhetően a hírekről való tájékozódás és a szabadidős szórakozás kezd egyre szorosabban összefonódni, ugyanazon oldalakon keressük és fogyasztjuk mindkettőt.
Six Degrees
Széleskörben az
első közösségi oldalként elfogadott, a Six Degrees-t 1997-ben indította Andrew
Weinreich. Az oldal nevét a „six degrees of separation” teóriáról kapta, mely
koncepciónak az a lényege, hogy akárki a világon akárkivel csak hat vagy annál kevesebb
ismerősnyire van egymástól.
A Six Degrees
oldalán a regisztrált felhasználók saját profiloldalt csinálhattak,
barátlistáikon családtagokat, barátokat, kollégákat és ismerősöket jelölhettek
meg, az, hogy az adott személy felhasználó volt-e vagy se, nem számított. Külsős
személyek, akik meg voltak jelölve egy felhasználó listáján meg lettek hívva az
oldalra. Azok, akik megerősítették kapcsolatukat egy felhasználóval, de nem
regisztráltak az oldalra, időközönként e-maileket kaptak az oldaltól az
aktuális hírekről, valamint felkéréseket a regisztrálásra.
Az ismerőslistán
megjelölt emberek különböző fokokon álltak függően attól, hogy milyen közel
álltak a lista tulajdonosához. A felhasználók az első három fokon lévő
ismerőseiknek üzenetet küldhettek, faliújságszerű posztokat oszthattak meg
egymással, valamint megtekinthették a többi regisztrált taggal való
kapcsolatukat.
Az oldalnak ugyan több, mint három millió felhasználója volt, a végén leállították 2000. Decemberében.
Az öt legnagyobb közösségi oldal
Facebook: 2004-ben indított oldal, s azóta
rohamosan fejlődött, felhasználótábora gyarapodott. A 2010-es években volt a
fénykora, vetélytársai fölé kerekedve uralkodott az internet nagy része fölött.
Azóta az oldal már nem annyira népszerű a fiatalabb felhasználók körében és
inkább olyan oldalakat preferálnak, mint a TikTok, X (régen: Twitter), de ez
nem elég ahhoz, hogy letaszítsák a Facebook-ot a legtöbb aktív felhasználóval
rendelkező oldal trónjáról. Havi aktív felhasználók száma meghaladja a 3
billiót.
YouTube: senkit nem lep meg, hogy a net egyik
legnagyobb videómegosztó oldala benne van a top öt közösségi oldalban. A
YouTube 2005-ben lett indítva, és azóta is az egyik legfelkeresettebb és közismertebb
oldal az interneten. Az oldalon lévő csatornák szinte bármilyen témában feltölthetnek
tartalmat az oldalra, s az okostelefonoknak köszönhetően a felhasználók szinte
bárhonnan megtekinthetik ezeket a videókat. Specifikusan okostelefonon való
megtekintésre lett kitalálva a YouTube Shorts, ahol függőleges pozícióban lévő,
maximum hatvan másodperces videókat tekinthetünk meg. A YouTube havonta
megközelítőleg 2.5 billió aktív felhasználónak örvend.
WhatsApp: 2009-ben indított, instant szöveges és
hangüzenetek küldésére és fogadására képes oldal. A felhasználók ezek mellett
képesek videóüzeneteket küldeni egymásnak, felhívni egymást, videóhívásokat
indítani és fogadni, valamint képeket, dokumentumokat megosztani egymással. A regisztrációhoz
szükséges egy mobil szám, de a felhasználók nem csak mobilalkalmazáson
keresztül, hanem számítógépen is hozzáférhetnek fiókjukhoz. Havonta 2 billió aktív
felhasználóval foglalja el nagy magabiztossággal a harmadik helyet.
Instagram: 2010-ben indított oldal, abban az időben
az okostelefonok elkezdtek a számítógépek versenytársaivá válni, hiszen egyre több
olyan funkciójuk lett, amivel addig a számítógépek rendelkeztek csak. Ez a
helyzet az Instagram előnyévé vált, az oldalt mindenki mobilalkalmazásként
preferálja használni. A régen szinte csak fotók és hozzájuk tartozó rövid
leírások, történetek megosztására használt alkalmazás 2020-ban bevezette a „Reels”
funkciót, melynek lényege az volt, hogy versenybe szálljanak a TikTok
alkalmazással. Az Instagram 2 billió havi aktív felhasználójával osztozkodik a
harmadik helyen a WhatsApp-el.
WeChat/Weixin: kínai instant üzenetek küldésére készített alkalmazás. 2011-ben indult, az oldal azóta már a világ egyik legnagyobb önálló mobilalkalmazása. Kína „mindenre jó applikációja” ként is szokták jellemezni, ugyanis üzenetek küldése mellett számos más funkcióval is rendelkezik, többek közt fotó- és videómegosztás, számlák fizetése (azoknál a felhasználóknál, akik banki információikat is megadták), videókonferenciák tartása, valamint videójátékok játszásával is. Több mint 1.3 billió aktív felhasználóval büszkélkedhet havonta.
Az előbbiekben említett
TikTok a hatodik helyen áll, míg az egykoron nagy népszerűségnek örvendő X benne
sincs a top 10 közösségi média oldalban.
Streaming szolgáltatások
A rádió helyét
átvevő televíziót gyorsan ki lett szorítva, mikor az online terek, melyek
hasonló szolgáltatásokat nyújtottak. Varázsuk abban rejlett, hogy a sorozatokat
és filmeket reklám nélkül lehetett nézni. Ezeknek a szolgáltatóknak
népszerűsége rohamosan megnőtt, mikor a koronavírus felütötte a fejét, és az
emberek a karantén miatt nem tudtak másképp szórakozni, mint az otthonaikban filmeket
és sorozatokat nézni.
Mára már több
platform közt lehet válogatni, melyek folyamatosan versengenek a
felhasználókért. Hazánkban az öt legnépszerűbb streaming szolgáltató a Netflix,
Prime Video, HBO Max, Disney+ és Apple TV+.
Tájékozódás és szórakozás egybefonódik
Tagadhatatlan,
hogy egyre több ember az internet felé fordul hírekért és kikapcsolódásért egyaránt.
A különböző témájú bejegyzések gyors váltakozásának köszönhetően nem is csoda,
hogy ez így van, valamint belejátszik az emberek lustasága is ebbe. Ahelyett, hogy
több különböző platformról fogyasztanák a különböző tartalmakat, elég csak
bejelentkezni arra a maréknyi közösségi oldalra, amire regisztrált az illető,
és máris kielégítheti a hírek utáni tudásvágyát, valamint a szórakozási igényeit
is.
A fiatalabb
generációban észre vehető a politikai tartalommal szembeni közöny, ugyanakkor gyakran
fogyasztanak olyan komikus, kifigurázó tartalmakat, melyek igen nagy gyakorisággal
politikai jellegűek. Népszerűek azok a humoros oldalak és csatornák, melyek társadalmi
vagy kulturális, esetleg politikai témákat figuráznak ki. Ezeknek a
tartalmaknak köszönhetően van rá esély, hogy az adott személy hamarabb tud meg
egy hírt egy meme formájába öntve, mint egy tényleges hírportálról.
Huszonévesek körében
tipikus az újságokkal és újságírókkal szembeni szkeptikusság, ugyanakkor ez a
kritikus gondolkodás és hitetlenkedés nem jellemző a szakemberekkel szemben. Ugyanakkor
az, hogy mit hisznek hitelesnek, annak válogatásában fő szerepet játszanak az
érzelmek.
Sokan úgy hinnék,
hogy ha a hírek hitelességének megítélésére kerül a sor, akkor dominálna a logikus
gondolkodás, de a közösséghez való tartozás igénye befolyásolja ezt. Ha a
körülöttünk lévő emberek túlnyomó többséggel hisznek valamiben, akkor azoknak a
híreknek nagyobb hitelességet adhatunk. Ez így van azokkal hírekkel is, melyek már jelen lévő
nézeteinket erősítik és támasztják alá.
Továbbá több
súlyt kapnak azok a hírek, információk is, melyeket általunk követett emberek,
általunk nagyra tartott személyek közölnek, véleményüket a témáról figyelemben
tartjuk.
Live streaming és influenszerek
A live streaming népszerűségét elsősorban a Twitch-nek és YouTube-nak köszönheti. Az élő videók felvétele és megosztása közben a videó készítője az élő komment szekcióban egyszerűen tudnak kommunikálni nézőikkel. Ez az oka, hogy influenszerek preferálják a live streameket, hiszen könnyedén tudják tartani a közvetlenebb kapcsolatot követőikkel.
Az influenszerek képesek
befolyásolni és formálni a fogyasztói véleményét a közösségüknek a
tartalmakkal, melyeket megosztanak velük. Influenszernek azokat a
felhasználókat hívhatjuk, akik nagy létszámú, elkötelezett követőbázissal
rendelkeznek, ami felett bizonyos befolyást birtokolnak.
Különbséget
teszünk az influenszerek közt követőik létszáma alapján. A kisebb, általában tízezernél
nem nagyobb követőtáborral rendelkező influenszereket mikroinfluenszernek
hívjuk. Ők általában egy szűkebb témakörben specializálódnak, viszont azon a
területen megkérdőjelezhetetlenül ők az urak. Sikerük mögött az áll, hogy mivel
követőik kevesebben vannak, így szorosabb, már-már baráti kapcsolatot tudnak
létesíteni velük. Ennek a személyesebb kapcsolatnak köszönhetően a követők
azonosulni tudnak az influenszerrel, hisz közös hobbi(ka)t űznek, ugyanannak a
közösségnek a tagjai.
Ezzel ellentétben
a makroinfluenszerek követőtáborai a milliós nagyságrendeket is elérhetik. A makroinfluenszerek
az online megfelelői a celebeknek. Sikerük titka a népszerű tartalmak
megosztása, és releváns hastagek használata. Valamint fizetett reklámok, melyek
segítségével az algoritmus még több emberhez juttatja el posztjaikat. Mikor már
elég nagy követőtáborral rendelkeznek, elkezdhetnek különböző cégekkel
együttműködni, hogy azok termékeit és/vagy szolgáltatásait reklámozva több
követőre tegyenek szert, valamint fizetséget is kapjanak. Ezzel azonban az
lehet a probléma, hogy a követők egy idő után már minden megjegyzésükben a
kereskedelmi célú tartalmat keresik. Emiatt a szkeptikusság miatt pedig a
makroinfluenszer veszít hitelességéből.
Ezen okból
kifolyólag bizonyos cégek kifejezetten preferálni kezdték a
mikroinfluenszereket, hisz meglehet, hogy követőtáboraik nem annyira ámulatba
ejtőek, követőik nagyobb valószínűséggel fogják megfontolni a termék
megvásárlását, vagy szolgálat igénybe vételét.
Az influenszer,
mint karrier, nem egy rossz opció, pláne azoknak, akik élveznek a reflektorfényben
szerepelni, valamint szeretik a hatalmat, amivel követőik fölött rendelkeznek.
Egyre több vállalat fektet az influenszerekbe, ránézésre úgy tűnik az
influenszerek szerepe a marketingben a jövő. Egyre több ember képes belőle
kényelmesen megélni, így nem csoda, hogy számos fiatal számára kecsegtető.
Fontos észben tartani, hogy az influenszerkedés nem csak móka és kacagás, rengeteg munkát kell belefektetni, hogy állandóan a népszerű témák tetején maradjon az ember, követőik érdeklődési körét észben tartva, valamint azt, hogy azok a cégek, melyeket reklámoznak, nem csak átverés céljából ajánlották fel szponzorálásukat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése