keresés

2025. március 20., csütörtök

Mérföldkő a banki csalások elleni küzdelemben

Az utóbbi időben egyre gyakoribbá váltak az online piactereken elkövetett csalások. A vinted.hu felhasználói közül is sokan áldozatul estek ezeknek a támadásoknak: voltak, akiket 10 ezer forinttal károsítottak meg, míg mások akár több tízmilló forintot veszítettek el. 

Csökkenő banki csalások, növekvő adathalászat

A Bank360 legrissebb cikke szerint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adatai szerint 2024 utolsó negyedévében csökkent a sikeres bankkártyás visszaélések száma és értéke, ugyanakkor az adathalászat és a személyes adatok lopásával elkövetett visszaélések aránya jelentősen növekedett. 2024 utolsó negyedévében összesen 47 225 sikeres bankkártyás visszaélést regisztráltak, amelyek döntő többsége vásárlási tranzakció volt. A vásárlások során keletkezett összes kár 2,36 milliárd forintot tett ki. Különösen az olyan gyanús webáruházak jelentenek veszélyt, amelyek irreálisan olcsó márkás termékeket kínálnak.
Korábban a bankok és kereskedők viselték a veszteségek 90%-át, az elmúlt időszakban ez megfordult: ma már az ügyfelek állják a károk 80%-át, mert gyakran ők maguk adják ki felelőtlenül adataikat csalóknak.

A Kúria korábbi döntése

A banki csalások elleni fellépés terén azonban jelentős jogi fordulatot hozhat a Kúria friss ítélete, amely hatályon kívül helyezett egy korábbi bírósági döntést. A megsemmisített ítéletben a csalási ügyben érintett ügyféllel szemben a bank mentesült a kártérítés alól. Az ítélet arra a gyakorlatra alapozódott, miszerint a banki csalások esetében mikor tekinthető hibásnak a bank és mikor az ügyfél.
Az áldozat panaszt tett a bankjánál, amely elutasította a kártérítési igényt arra hivatkozva, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan volt. Az ügy a békéltető testülethez került, amely a bankot kártérítésre kötelezte. A bank azonban bíróságon támadta meg ezt a döntést, ahol a bíróság az ügyfél gondatlanságára hivatkozva a bank javára döntött.

A Kúria fordulata

Ezt követően a békéltető testület a Kúriához fordult felülvizsgálatért, amely kimondta, hogy a bíróság tévesen állapította meg a súlyos gondatlanságot. A Kúria szerint a bankok nem utasíthatják el automatikusan a visszatérítési igényeket pusztán arra hivatkozva, hogy az ügyfél biztonsági szabályokat szeghetett meg, ehelyett azt kell bizonyítaniuk, hogy tudatosan figyelmen kívül hagyták a veszélyeket.
A döntés következtében minden ügyet egyedi körülményei alapján kell majd megvizsgálni, beleértve ebbe a bankok felelősségét is a visszaélések megelőzésében. A Kúria ítélete jelentős precedenst teremthet, amely lehetőséget ad a károsultaknak arra, hogy visszaszerezzék elvesztett pénzüket, és arra kényszerítheti a bankokat, hogy szigorítsanak biztonsági protokolljaikon, csökkentve az adathalászatok sikerességét. Az ítélet segíthet abban is, hogy a jogi gyakorlat tisztázza: a felelősség nem hárítható kizárólag a fogyasztókra.

Mindezek megelőzésére az online világban való tudatos jelenlét, a kamu webshopok felismerése jelenthet valós védelmet, amivel elkerülhető, hogy az áldozatok lelki nehézségeket tapasztaljanak az átverés realizálásakor, valamint elkerüljék a veszteségeik okozta jogi procedúrákat.


A szemlecikk forrása: Lehúzták a csalók, majd az ügyfél csatát nyert a bank ellen – Ritka eset, az áldozatok 98 százaléka maga viselheti a kárt, Blikk.hu, 2025.03.18.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése