keresés

2025. március 11., kedd

Robotok a munkahelyen - Félnünk kell vagy sem?

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia (MI) elterjedése napjainkban nem újdonság. Az ipartól kezdve az egészségügyön át a háztartásokig találkozhattunk már robotokkal. A gépek és a szoftverek segítségével egyre több részfeladatot tudunk elvégeztetni, amelyek a munkát jelentősen felgyorsítják és észrevehető módosulást is okoznak egyes feladatkörökben. A mesterséges intelligencia villámgyors fejlődésével a rutinmunkák gépesítése mellett az egyre bonyolultabb, kognitív képességeket (megismerő, észlelő) igénylő folyamatok automatizálása is zajlik. A gépek használata nélkül már szinte nem is tudjuk elképzelni az életünket, legyen szó háztartásbeli alkalmazásukról, vagy munkáról. Mégis jogosan merül fel bennünk a kérdés, hogy az egyre növekvő automatizálás milyen változásokat hozhat a munkavégzés területén és ez vajon milyen hatást okoz az egyes foglalkozásoknál?

Milyen területeken vannak változások?

A McKinsey & Company felmérése szerint a szakmák kevesebb, mint 3%-át lehetne teljesen kiváltani a jelenlegi technológiákkal. Ez azt jelenti, hogy nem a munkahelyek megszűnésére, hanem leginkább a feladatkörök átalakulására kell számítanunk. A Magyar Szakszervezeti Szövetség vizsgálata alapján hazánkban elsősorban a kereskedelem, a vendéglátás, a szolgáltatások, az ipar és az irodai munkák területét érinti erősebben az automatizáció.  A kereskedelemben az önkiszolgáló kasszák alkalmazásával kevesebb munkaerőre van szükség, mint a hagyományos pénztárak esetében. Ráadásul a vásárlónak is sokszor egyszerűbb és gyorsabb ez a fajta megoldás. Az online platformokon, a webshopokon történő rendelési lehetőség szintén sokkal praktikusabb és kényelmesebb megoldást kínál a fogyasztók számára. A vendéglátásban az emberi kiszolgálás még mindig jelentős szerepet tölt be, mégis sok folyamat automatizálható: a vendégek be- és kijelentkeztetése a recepción, az ételrendelések rögzítése és az ételek kiszállítása. Egyre több étteremben látunk robotpincéreket, amelyek a forgalmasabb időszakokban jelentősen tehermentesítik a személyzetet és ráadásul egyedi élményt is biztosítanak a vendégek részére. A szolgáltatások esetében egyaránt jelentős az automatizálás szerepe, hiszen a porszívó- és felmosórobotok elterjedése mellett az okosotthonok szerepe is megnőtt. Az okosházak működését egy beépített integrált rendszer végzi, amely vezérli a fűtést, a világítást, a biztonságot stb. Ez a típusú fejlődés újabb piacok megnyitását ösztönzi és még modernebb tudást követel meg a szakemberektől. Az iparban alkalmazott robotok hatékonysága szintén növekszik a technika fejlődésével és számukra az összetettebb feladatok végrehajtása sem jelent gondot. Az irodai munkák esetében főként az ügyfélszolgálati, az adminisztrációs és az adatrögzítési folyamatok automatizálása zajlik különböző chatbotok és egyéb eszközök használatával. Ez a szintű fejlesztés lehetővé teszi, hogy a stratégai gondolkodás az irodai alkalmazottak felügyelete alatt maradjon, így magasabb szintű ügyfélkiszolgálás válik lehetővé az ügyfelek körében.

Hogyan készülhetünk fel a változásokra?

Összegezve elmondható tehát, hogy a robotok elterjedése és folyamatos fejlesztése egyre inkább magával hozza a foglalkozások átalakulását az egyes feladatkörökben, bármelyik területről is legyen szó. Ezekre a technikai újításokra leginkább a digitális készségeink fejlesztésével, a bonyolultabb képességek, például a kritikus gondolkodás elsajátításával, a kreativitás kiszélesítésével, a kommunikációs képesség javításával, az érzelmi intelligencia növelésével, problémamegoldási készséggel, az újdonságok megismerésével és megfelelő nyitottsággal tudunk felkészülni.

Forrás:

Robotok a munkahelyeden? Mi vár rád 2025-ben? - Multi Job

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése