
Mire használhatóak, miben könnyíthetik az ember mindennapjait és ugyan akkor miért lehetnek veszélyesek? Mik a legújabb fejlemények? Ezek, és még sok más nyitott kérdés lengi körül e két fogalmat, hiszen rohamosan, mondhatni napról-napra fejlődő technológiáról beszélhetünk. A rövid cikksorozat ezekre igyekszik választ adni és betekintést nyújtani. Kezdjük az elején.
VR és AR, ezeket eszik vagy isszák?
Mindenek előtt tisztába kell tenni a rövidítéseket és fogalmakat. A VR (Virtual Reality) nem más, mint a virtuális valóság, míg az AR (Augmented Reality) a kiterjesztett valóság. Kicsit bővebben:
Mindenek előtt tisztába kell tenni a rövidítéseket és fogalmakat. A VR (Virtual Reality) nem más, mint a virtuális valóság, míg az AR (Augmented Reality) a kiterjesztett valóság. Kicsit bővebben:
Virtuális valóság

Kiterjesztett valóság

A kettő közötti legnagyobb különbség, hogy míg az AR esetében ki kell mozdulnunk, akár a lakásból is, a VR esetében ez nem szükséges, nem arra van kitalálva. A VR egy teljesen új, az általunk ismert természetes környezettől független világot alkot körénk. Ezzel szemben az AR az általunk ismert világba épít bele virtuális elemeket és információkat, nem alkot újat, mint egész, hanem a meglévő valósat bővíti.
Virtuális valóság kontra valós problémák
Mi teheti igazán hasznossá a virtuális valóságot a szórakoztatáson túl? Lehetőséget nyit olyan dolgokra, mint a virtuális autóvezetés, pilóta vagy akár űrhajós szimulációk, de akár még orvosi műtétek gyakorlása is lehetséges lehet. Fóbiásoknak nyújthat segítséget, félelmeik leküzdésében, vagy mozgássérültek számára, akik képtelenek utazásra, vagy akár kiállításokra járni, virtuális élményt adhat.
Azonban amilyen jól hangzik, épp annyi hátulütője is lehet. Révén, hogy egy viszonylag új dologról van szó, még nem ismert a problémáinak teljes tárháza. Minden esetre több ízben merült fel a VR sisakot használok körében tengeribetegséghez hasonló tünetegyüttes fejfájással, szédüléssel és émelygéssel. Emellett hiba kelti az eszköz a távolság érzetét, azért a lencse mégiscsak néhány centire helyezkedik el a szemtől és hosszú távon szemkárosodást idézhet elő, bár erről eltérő vélemények szólnak. Mégis, a legnagyobb veszélynek a függőség kialakulását tekintik egyenlőre, ami be kell látni, nem légből kapott dolog. Ki ne szeretne elmerülni egy olyan világban, ami teljesen különbözik a valóságtól.
Kitágul a világ, amíg neki nem megyünk egy fának
Kiterjesztett valóság: új, izgalmas, hasznos, rengeteg a látnivaló. Eddig sosem látott lehetőségeket tár fel, hiszen képes háromdimenziós objektumokat vetíteni valós térbe. Ezt például remekül alkalmazza az IKEA Place alkalmazás. Ez az IKEA és Apple által fejlesztett program megmutatja, hogy hogyan is néznének ki az üzlet bútorai otthonunkban. Ennél komolyabb esetben is segítségül szolgálhat, például pilóták számára repülés közben.
Mindazonáltal, mint mindennek, az AR-nek is vannak árnyoldalai. A korábban emlegetett Pokémon GO kapcsán számtalan hír érkezett balesetekről, ami abból adódott, hogy a telefonképernyőt bámulva, az ember nem figyel a környezetére. Nem csak egyszerű "fának sétálások", de komoly balesetek is adódtak. Autó elé lépések, rablások.
Az minden esetre biztos, hogy a lehetőségek tárháza amit a VR és az AR nyújthat szinte határtalannak tetszik, mindazon problémák ellenére, amelyek felmerülhetnek velük kapcsolatban. Idővel elválik majd, pozitív vagy negatív irányba billen-e az a bizonyos mérleg, ami végleg eldönti hosszútávú létjogosultságukat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése