"Az Uber pénteken, a határidő lejárta előtt néhány órával nyújtotta be hivatalos fellebbezését londoni működési engedélyének megvonása ellen a westminsteri magisztrátusi bíróságon. A bíróság az első meghallgatást december 11-re tűzte ki. A TfL közölte, hogy a várhatóan hónapokig tartó fellebbezési folyamat idején az Uber folytathatja működését Londonban."
– olvashatjuk a TurizmusOnline.hu-n.
Bár a "taxipótló" cég sokak szerint a környezetnek is jó (az emberek kihasználják az autókat, nem teljesen üresen keringenek a városban), a cég már kivonult Budapestről, kitiltották Finnországból és a norvégiai Oslóból is.
Hype és azon túl
Az Ubert sokáig "igazi szilícium-völgyi unikornis"-nak tartották. Az agyonhájpolt vállalkozásba rengeteg kockázati tőke ömlött. Az USA-ban valóban gyorsan nőttek, Latin-Amerikában és Európában is jó kezdeteket tudhattak maguk mögött, bár itt már a piacukat féltő helyi szereplők több helyen jogi akadályokat igyekeztek állíttatni. Európa nagy részén szabályozási gondjaik akadtak. Ázsia piacain az agresszív üzletpolitika nem vált be, az ottani cégek erősebbek voltak.
Az Uber viselkedésével és botrányaival kilőtte maga alól, ami sokáig előre vitte: a közösség szimpátiáját. Egyre többen látják csak egynek a taxirendelő appok közül.
Körülbelül az alábbiakat tudja még róluk az, aki figyeli őket:- A cég szinte semmi adót nem fizet az USA-n kívül.
- Még Angliában sem fizetnek áfát.
- Több országban már büntetőeljárás is folyik ellenük, mivel nem tartják be a jogszabályokat.
- Szexisták.
- Többször lebuktak a hatóságok átverésével.
- Titkos kóddal szűrték ki az ellenőröket, hogy segítsék a szabályokat megszegő sofőröket, és így a számukra tiltott városokban is működjenek.
- Lenézik a munkavállalókat – még a korábbi vezérigazgató is bunkón viselkedett egy londoni sofőrrel.
- Újságírókat fenyegettek.
- Folyamatosan nyomják le a sofőrök fizetését.
- Az FBI is nyomoz utánuk, mert titkos kóddal figyelték meg a Lyft sofőröket és a keresetüket.
Jogi problémák
A céget jogilag nehéz megfogni, mert gyakorlatilag nincs is jelen szinte sehol, csak Kínában sikerült igazán megtörni őket, hogy fogadják el a szabályozást – ezt például az irodáik rendőrségi lerohanásával érték el. Azóta kivonultak Kínából.
Az üzleti és PR problémák mellett jogi is akad szép számmal. Hiába fizetnek csillagászati költségeket ügyvédekre, egyszerűen annyi perük van, hogy-előbb utóbb drága pofonokba szaladhatnak bele. Elég megnézni a jogi csatáikat gyűjtő Wikipédia oldalt: a cég alaptevékenysége ilyen ingatag jogi lábakon áll. Európában és Ázsiában sok helyen betiltották őket, amivel helyenként nem törődnek.
Ilyen szituációkban jön rosszul, ha a cég fő jogásza lelép – ami az Ubernél idén szeptemberben jött el.
Konkurencia
Az USA az Uber legjobb piaca, még több mint négyszer annyi utasa van, mint a legfőbb konkurensének, a Lyftnek, de ez utóbbinak sokkal gyorsabban nőhet az utasszáma.
2015-ben létrejött egy Uber-ellenes szövetség, amit az amerikai Lyft, a kínai Didi Chuxing, az Indiai Ola és a dél-kelet-ázsiai Grab kötött. Külföldön akár egymás kocsijait is használhatták a cégek ügyfelei, így globálisak lettek. Ezt a szövetséget idén szép csendben felmondták, egyre nagyobb a verseny, és az Ubertől sem félnek már annyira.
A Taxify az egyetlen nemzetközi taxirendelő app, ami Budapesten is elérhető. Abban is különleges, hogy nálunk magyar vállalkozókkal közösen, franchise-ként működnek. A cég fő üzenete, hogy ők a sofőrök érdekeiket is figyelembe veszik (ellentétben az Uberrel), és hosszú távra terveznek. Kisebb, mint a többiek, de így is megjelent már a kínai Didivel együttműködve Afrikában is.
Források:
444.hu
SG.hu
§ kép: seosiker.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése