keresés

2017. október 9., hétfő

Álhírek Németországban


Képtalálat a következőre: „fake news”2017. szeptember 24-én tartották a németországi szövetségi választásokat. Egy oxfordi kutatócsoport felmérte a választások előtt, hogy Németországban a közösségi médiában mi a helyzet a dezinformáció mennyiségével és mik okozzák.
A németországi vezető politikusok óva intették a népet az álhírek, álprofilok követése alól. Veszélyeztették még az orosz dezinformációs kampányok is a választásokat. Nem akarták, hogy olyan sorra jussanak, mint a tavalyi amerikai elnökválasztás eredménye, hogy Donald Trump győzelmét az álhírtengernek köszönhette. Ez nem csak a facebookon ment végbe, hanem Twitteren is. A Twittert ellepő botok nagy mértékben felelősek a kamu hírek terjesztésében.


Mik azok a botok?

Képtalálat a következőre: „vicces kép”A botok olyan kamuprofilok, amelyeket valamilyen szoftverrel automatizálnak egyszerűbb feladatokra, például bejegyzések továbbosztására vagy hashtagek felfuttatására. Lehetnek teljesen automaták vagy olyanok is, amelyeket olykor kézi vezérlésre kapcsolnak (utóbbiakat szokás kiborgnak is hívni). Az erejük a nagy számukban rejlik, akkor tudnak célt érni, ha tömegesen osztanak meg valamilyen tartalmat, ezzel képesek mesterségesen felerősíteni egyes politikai üzeneteket, vagy éppen elnyomni az ellenvéleményeket. A Twitter algoritmusainak működését kihasználva emelnek fel vagy térítenek el egy-egy témát.
A németek elemzésükben a választások előtti hetek twitteres aktivitását, illetve ebben a botok és az álhírek szerepét vizsgálták a kutatók.

A kutatás fő megállapításai:

  • A szerény támogatottságához képest a forgalom meglepően nagy része szólt az Alternative für Deutschland (AfD) nevű szélsőjobboldali-populista pártról.
  • Ennek megfelelően a legtöbb bot az AfD szolgálatában állt, de összességében kicsi volt a politikai botok szerepe, csak a választásokhoz kapcsolódó teljes forgalom töredékéért voltak felelősek.
  • A német felhasználók 4,4:1 arányban osztottak meg valódi illetve álhírforrásokat, vagyis sokkal több legitim tartalmat fogyasztottak, mint amennyi szemetet.

Bár a hírmegosztást az AfD nyerte, követői tekintetben(78.000) nagy mértékben elmarad a 226 ezres CDU és a 327 ezres SPD mögött. Eközben Facebookon 367 ezren követik őket, míg a két nagy pártot összeadva is csak 328 ezren.
Kijelenthető az, hogy a német Twitter aktivitásban elhanyagolható a botok szerepe. A februári elnök választás elött 5,7% , amikor a kutatás zajlott 7,4% lett a botok részesedése az összforgalomból.
Ezek alapján elmondható, hogy Németország jó helyzetben van.

Források:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése