keresés

2020. december 13., vasárnap

A Facebook kilátásai a közösségi média piacán

A Facebook 2004-es elindulása óta hihetetlenül gyorsan és szinte felfoghatatlanul nagyra nőtt ki magát. A fényképes évkönyvek online változata, valamint egy egyetemisták számára létrehozott kezdetleges internetes társalgási felület ötvözeteként született meg. Legutóbbi nagy port kavaró cselekedete, hogy felvásárolta az Instagramot és a WhatsAppot, mellyel komoly ellenszenvet és nemtetszést váltott ki több amerikai államban és egyéb országokban. 

A britek kísérlete a Facebook megfékezésére 

A brit kormány egy új felügyeleti szervet hoz létre, amelynek a célja és a feladata a nagy techvállalatok ellenőrzése lesz. Ez a szervezet a DMU (Digital Markets Unit), ami a jelenlegi verseny- és piacfelügyeleti hatóság, a CMA (Competition and Markets Authority) hatásköre alatt működik majd. Új szabályozások révén szeretnék a versenyellenes magatartást tanusító cégeket megfékezni, amennyiben ez nem lesz elég, hatalmas büntetésekre számíthatnak a vállalatok. 

A brit vezetés célja az új felügyeleti szerv bevezetésével, a kisebb rivális cégek segítése, a versenyegyenlőség növelés, ami 3 pillérre épül. „A hatóságok megakadályozhatják majd a felvásárlásokat és egyesüléseket, ha azok rosszul érintenék a fogyasztókat. Új szabályokat hoznának arra vonatkozóan, hogy a nagy cégeknek hogyan kell bánniuk a kisebb vállalatokkal és a fogyasztókkal, ezen felül pedig a hatóság segítheti a nagyok ellenfeleit, például azzal, hogy kötelezően lehetővé teszi egy szolgáltatás vagy eszköz működését a nagy rivális platformján, operációs rendszerén”. (https://itcafe.hu/hir/it_tech_buntetes.html) Mindazonáltal a CMA és a DMU is arról számoltak be, hogy nem a büntetések osztogatása a cél, hanem a konstruktív együttműködés kialakítása, gyakori kommunikáció révén. 

Amerika választás elé állíthatja a Facebookot 

2012-ben a Facebook bejelentette, hogy felvásárolja az Instagramot, amely addigra az egyik legnagyobb képmegosztó platformmá nőtte ki magát. Kezdetben csak IOS rendszerben volt elérhető, majd megjelent az alkalmazás androidos telefonokra is. Az Instagramot nem olvasztották be a Facebookba, külön applikációként működnek jelenleg is, mindkettő önálló fejlesztésekkel, szolgáltatásokkal. Lehetőségként él a felhasználók számára a Facebook és Instagram-fiókjuk összekapcsolása, de nem kötelező. 

2014-ben, 2 évvel az Instagram felvásárolása után, megvette a WhatsApp nevű csevegőalkalmazást is, összesen 19 milliárd dollár értékben. A tulajdonosváltást követően ígéretet tett a felhasználóknak, hogy a WhatsApp-pal kapcsolatban sem fog változni semmi. Tervük a gyarapodás volt, amely jó befektetés a Facebook számára. Ezzel az üzlettel a közösségi média csúcsára ért, szinte teljesen kiszorítva a többi rivális tartalomszolgáltatót és közösségi applikációt. 


Ennek hatására az amerikai
Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC), valamint ezt követően 46 amerikai állam szövetsége, továbbá még Washington DC és Guam is beperelték a Facebookot. A per lényege, hogy feloszlassák Mark Zuckerberg médiabirodalmát, ezzel visszaállítva a versenyhelyzetet, lehetőséget adva a kisebb konkurenciáknak is. A vád szerint a Facebook ellehetetlenít minden olyan versenytársnak számító veszélyforrást, amely nemet mond a felvásárlási szándékra, valamint valóban potenciális vetélytársnak bizonyul. Zuckerberg szemlélete szerint (2008) „a felvásárlás jobb a versenynél” és mindene adott ahhoz, hogy az általa megfogalmazottak szerint cselekedjen. A felhasználók ráutaltsága miatt, szinte büntetlenül folytathatta a bekebelező magatartást, mert jelenleg nincs a piacon más, hasonló lefedettséggel, tulajdonságokkal rendelkező alkalmazás, ami a Facebook alternatívájaként tudna működni. „A Facebook közel egy évtizedig arra használta a dominanciáját és monopóliumát, hogy kiszagolja és összezúzza a vetélytársait, mindezt a hétköznapi felhasználók kárára.” Hangzott New York állam legfőbb ügyésze, Letita James beszédében. (https://merce.hu/2020/12/10/per-indult-amerikaban-a-facebook-feldarabolasaert-az-instagram-es-a-whatsapp-levalasztasaert/

Természetesen a Facebook sem maradt szó nélkül, Mark Zuckerberg és a vezetősége szerint, évekkel korábban az FTC-nek nem okozott problémát, hogy jóváhagyja a WhatsApp 19 milliárd dolláros felvásárlását, illetve az Instagram egymilliárd dolláros átvételét. A médiabirodalom álláspontja szerint ezzel a kormány akciói egyenlőek a történelmi revizionizmussal és a sikeres amerikai cégeket akarják megbüntetni, azok fejlődését meggátolni. 

A per kimenetelétől függetlenül, egy időre precedens értékkel bír majd ez az eljárás, így talán esély van a feltörekvő (TikTok) konkurenciának a megerősödésre, amellyel valamelyest újra kialakulhatna a versenyhelyzet. Bárhogyan is alakuljon, biztosan több évig elhúzódó perre lehet számítani, viszont az már biztos, hogy ebben a szektorban is szigorítani kell a szabályokat és keményen szankcionálni azok megsértését. 

A Facebook-per valószínű, hogy nem az utolsó kísérlet a piaci verseny helyreállításának az érdekében, komolyan aggódhatnak az Amazon és a Google vezetőségénél is.








Forrás:
Bepereli több amerikai állam a Facebookot
Megveszi a Facebook a WhatsAppot
A facebook története
Facebook kontra USA
Rövid pórázon a Facebook

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése