keresés

2020. december 6., vasárnap

Politika és közösségi média

Az internet okozta információs forradalom és a közösségi oldalak árnyoldala – számtalan előnye mellett -, hogy az álhírek, hamis információk és átverések gyorsabban, hatékonyabban terjednek, mint a valódi tények. Többen hisznek el, többen osztanak meg olyan tartalmakat, melyeknek semmi köze a valósághoz. Ez komoly veszélyeket is hordoz, saját magukra, embertársaikra is (ide tartoznak például a hihetetlen bulvárhíreket, életveszélyes alternatív gyógymódokat, gyors meggazdagodási lehetőségeket terjesztő weboldalak).  A közösségi média, azon belül a Facebook kimutathatóan látványos módon hatott a politikai kommunikáció működésére is. Kutatások kimutatták, hogy a legelterjedtebb politikai tartalmak a Facebookon az erős kritikát, személyes támadást vagy felháborodást megfogalmazó bejegyzések. A hagyományos közpolitikai kérdések háttérbe szorulnak a negatív kommunikációt tartalmazó üzenetekkel szemben. 

A Facebook, mint befolyásoló tényező 

Az Egyesült Államokban a Facebook használók száma meghaladja a 223 millió főt, ez a szám Európában 387 millió fő, míg Magyarországon 6,35 millió fő. Kutatások szerint az amerikaiak elsődleges hírforrásuknak a televíziót tekintik, szemben a magyarokkal, akik az internetet. A televízió előnye Amerikában azonban inkább az ott közvetített jelölti vitáknak köszönhető, melyeket köztudomásúlag nagy népszerűség övez. A social media csatornák használatát vizsgálva, látható, hogy a Facebook befolyásoló tényezővé vált, elérhetővé tette a társadalom széles spektrumának megszólítását mind Amerikában, mind Európában. 

Az amerikai elnöki pozíció „ára”

A 2016-os amerikai elnökválasztás során Donald Trump győzelmét nagyban elősegítette, hogy kétszer többet költött Facebook hirdetésekre, mint riválisa, Hillary Clinton, aki inkább a hagyományos médiát részesítette előnyben. Trump és csapata Facebook és Twitter kommunikációjában megfigyelhető volt, hogy agresszíven, provokatívan szólította meg ellenfeleit, valamint a hivatalos hírek terjesztése mellett az álhírterjesztés is. 

A 2020-ban zajló választások során Joe Biden és csapata 3 millió dollárral többet költött az online térben Trumpnál és csapatánál. 

A közösségi média az elnökválasztás hajrájában

A közösségi média jelentős szereplői egyértelműen állást foglaltak, hogy nem fogják engedni, illetve megakadályozzák vagy eltávolítják azokat a bejegyzéseket, amelyek a választási eredmények körüli téves információkat tartalmaznak, hamis eredményeket közölnek. A Facebook, a Reddit, a Google és a Twitter segítséget nyújtanak a választási eredmények pontos eredményeinek megismeréséhez. Az Instagram nem nyilatkozott. 


Forrás 1: mta.hu

Forrás 2: magyarhírlap.hu

Forrás 3: media1.hu

Forrás 4: eletforma.hu

A kép forrása: pixabay.com




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése