Az Európai Unió 2015-ben fogadta el második pénzforgalmi irányelvét, a PSD2-t (=Payment Services Directive 2). Az új rendelkezést az elmúlt évtizedekben tapasztalható változások indukálták, mint például a modern pénzforgalmi szolgáltatások megjelenése (azonnali átutalás, PayPal, Amazon). Az elektronikus és mobilfizetések (internetbank, érintőkártyás és online fizetések) észrevehetően megnövelték a pénzügyi csalások számát. Az ellenük való védekezés kiemelten fontossá vált mind egyéni, mind kormányzati, mind uniós szinten.
Változások a bankkártyás online fizetéseknél 2021 januárjától
Az internetes vásárlások esetében kötelezően megváltoznak a bankkártyával történő fizetés szabályai 2021. január 01-jétől. A bankok már megkezdték ügyfeleik tájékoztatását ezzel kapcsolatosan. Netes vasárlások alkalmával eddig csak a bankkártyánkon lévő adatokat kellett megadnunk (név, kártyaszám, érvényességi idő, ccv kód), ez azonban jövőre már nem lesz elegendő. Az ügyfeleknek ugyanis több lépcsőben is igazolniuk kell, hogy jogosultak kártyájuk használatára. Az internetes azonosítás lehetséges lesz MobilBank applikációval, de aki ezt nem szeretné használni, annak az sms-ben küldött ellenőrző kód is választható lesz. A hazai nagyobb hitelintézetek mindkettőt lehetővé teszik. Lényeges, hogy akinek telefonszámát korábban nem állították be banki azonosításhoz, annál ezt most pótolni kell. Ha esetleg megváltozott a mobilszámunk, azt is jelezzük. A részletes és pontos szabályok miatt érdemes körültekintően tanulmányozni bankunk tájékoztatóját.
„Az OTP nyomatékosította, hogy az új szabályozás 2021. január 01-jétől az Európai Gazdasági Térségben – tehát az Európai Unió tagállamaiban, továbbá az Egyesült Királyságban, Norvégiában, Liechtensteinben és Izlandon – üzemelő internetes oldalakon vonatkozik minden kártyás vásárlásra. Rájuk is csak akkor – hívta fel a figyelmet a CIB – , ha 30 euró (tehát mintegy 10 ezer forint) feletti a vásárlás értéke.” (idézet innen, 3. forrás) Az új, többlépcsős folyamat nagyobb adatbiztonságot nyújt, óv a jogosulatlan használattal szemben, és igyekszik visszaszorítani a visszaéléseket.
Online csalások, cyberbűnözés
Új elektronikus szolgáltatások és fizetési módok
Internet Banking
Az Internet Banking a banki szolgáltatások széles körét teszi elérhetővé a weben. Nagy előnye, hogy bárhol, bármikor elérhető (ha nincsen karbantartás), ráadásul gyors és kényelmes. Számos hitelintézet ad kedvezményeket, ha ügyfelei online intézik ügyeiket, és ezáltal csökkentik a fiókok leterheltségét. A legelső online banki szolgáltatásokat 1981-ben, New Yorkban nyújtották videotex rendszer segítségével. Az első online internetbank pedig 1994-ben nyitotta meg kapuit az amerikai Stanford Federal Credit Union pénzintézetnél. Itthon az Inter-Európa Bank vezetett be először internetes szolgáltatást 1995-ben, bár még weblap nélkül. Jelenleg az OTP Bank és a K&H Bank netbankjai a legszínvonalasabbak. Ime néhány gyakori támadástípus, amelyek banking során veszélyesek lehetnek:
- Phishing: megbízható oldalnak álcázza magát,
- Pharming: a weboldal forgalmát átirányítja,
- Cross-site scripting (XSS): kliens oldali szkript injektálás,
- Keylogger: a billentyű lenyomásokat figyeli.
PayPass
Amazon
Az amazon.com honlap neve ma már a legtöbbünk számára ismerősen cseng. Az internetes kereskedelmi céget Jeff Bezos alapította 1994-ben. A webáruház először csak könyveket árult, később viszont jelentősen bővült a termékek palettája. Ma számítógép-konfigurációt, ruhát, bútort, játékot egyaránt kínálnak. Az index.hu értesülései szerint már receptköteles gyógyszert is lehet náluk vásárolni. Ami a számláink kifizetését illeti, az Amazon a kezdetektől élen jár az elektronikus fizetési újdonságokban. Legfontosabb pénzügyi szolgáltatásai jelenleg a következők:
- digitális pénztárca (Amazon Pay),
- készpénzbefizetés (Amazon Cash),
- hitelkártya vevők részére,
- hitel kisvállalkozásoknak.
A techcég a tervek szerint egy partnerbank segítségével bankszámlát is kínálna vevőinek a jövőben, illetve biztosítási termékekkel is foglalkozna.
PayPal
A PayPal egy vállalkozás és egy fizetési mód neve egyaránt lehet. A PayPal Holdings, Inc. céget 1998-ban alapították, és az elektronikus kereskedelem területén tevékenykedik. A vállalat elektronikus számlát vezet ügyfelei részére, amelyet internetes vásárlások alkalmával lehet felhasználni. Ezáltal nem szükséges a saját hitelkártyaadatok megadása. Ez a fizetési mód a PayPal.
Felhasznált források
- Az érintőkártyás fizetés előnyei és hátrányai. duol.hu, 2018. május 21.
- Bevezetés a FinTech világába. fintechzone.hu
- B. Varga Judit: Felkészülni! Jókorát változik az online bankkártyás fizetés. azenpenzem.hu, 2020. október 19.
- Ezt látnod kell: íme a 4 legfapadosabb magyar internetbank! money.hu, 2016. szeptember 19.
- Fintech Wiki: Mi a PayPass és hogyan működik? fintechradar.hu, 2016. augusztus 01.
- Fizessen egy érintéssel – tudnivalók az érintő bankkártyás fizetésről. unicreditbank.hu
- Legeza Sára: A PSD2 által nyújtott új lehetőségek a fogyasztóvédelem tükrében. jogaszvilag.hu, 2017. november 27.
- Magyar Nemzeti Bank: Tájékoztató kampány a jogosulatlan, csaló befektetési szolgáltatók ellen. mnb.hu, 2020. szeptember 24.
- Maros Gergő: Internet Banking. prezi.com, 2013. november 12.
- Még mindig körültekintően kell kezelnünk bankkártyás ügyleteinket. vg.hu, 2020. okt. 07.
- Minden, amit tudni akartál az Amazon pénzügyi szolgáltatásairól. fintechzone.hu, 2019. december 11.
- PayPal. hu.wikipedia.org
- Turzó Ádám Pál: Fintech forradalom zajlik a régióban – Magyarország a középmezőnyben. portfolio.hu, 2020. július 02.
- Vajó Zoltán: Az Amazon új termékkört árul – pánikolnak a patikusok. index.hu, 2020. november 24.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése